Stödfodra vid betesgång ?

B

blohme

Hejsan.
Nu har hästarna gått på bete ½ månad. Dom verkar må bra & trivs bra med sin megahage.

För ca 1 vecka sedan kom det ett nytt sto med föl.
Ägaren kolla lite på betet & tyckte inte hon behövde stödfodra.
Hon kommer inte att vara där under sommaren alls, nu redan efter 1 vecka har vi sett på stoet att hon börjat tappa i hull .

Vi ringde till ägaren & sa som det var & erbjöd oss att fodra hennes sto eftersom vi själv fodrar våra.
Hon blev nästan sur & vi fick svaret :
- Jag har fött upp hästar i 20år & aldrig nånsin har jag behövt stödfodra.
Jag svarade:
- Jaha, men vi ville bara berätta & du får göra som du vill..

Hur ser ni på detta ? Det finns gott om bete, det är inte inget odlat bete. jag blir lite förrvirrad när folk är så ?`:confused:

Sv: Stödfodra vid betesgång ?

Bete är ju som hö, näringsvärdet kan variera stort. Är ert bete av naturtypen så finns det all anledning att misstänka att näringsvärdet är för lågt för ett lakterande sto. Att stoet faller ur bevisar bara detta. Hon ska naturligtvis stödutfodras eller flyttas till ett kraftigare bete, allt annat är ju djurplågeri.

Bete är ju som hö, näringsvärdet kan variera stort. Är ert bete av naturtypen så finns det all anledning att misstänka att näringsvärdet är för lågt för ett lakterande sto. Att stoet faller ur bevisar bara detta. Hon ska naturligtvis stödutfodras eller flyttas till ett kraftigare bete, allt annat är ju djurplågeri.

Håller med .har själv fullblod i avel och vet att alla ston m föl bör stödfodras.

faller hon ur ska hon självklart stödfodras...
Vad säger ägaren om att hon tappat hull?

nyponros svaret jag fick när jag sa att hon tappat i hull var: Jag har fött upp hästar i 20 år & aldrig behövt stödfodra.

Hon sa samma till en som oxå har ett sto med föl där.

Vi "tjatade" lite & hon sa att hon skulle komma till helgen & titta på henne .. förhoppningsvis tar hon med sig mat ...

Jag stödfodrar mina på betet och jag tycker definitivt stoet ska ha extra foder med tanke på att fölet tar mycket av hennes krafter!

Vad fodrar ni med när hästarna går på bete?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en 22-åring som tappade mycket hull och blev rätt mager nu i vintras. Han tog sig dock väldigt bra när jag började ge...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Shoreline
·
Foder & Strö När betet börjar bli torrt och nerbetat, vad är det som minskar först näringsmässigt? Är det viktigare att satsa på protein att...
Svar
16
· Visningar
2 069
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: maria_b
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka