Stödfodra på betet

K

Krabban

Om man behöver stödfodra sin häst när han/hon går på bete, vad är det då som hästen behöver mer av? Är det energin? Jag tänker eftersom ju proteinhalten väl är rätt hög på sommaren...
 
Sv: Stödfodra på betet

Om det är så lite gräs att hästen måste stödfodras skulle jag se till att köpa in ett bra hö med kvot på minst 6 att ha fri tillgång på. Då vet jag att hästen äter så mycket som den behöver. Mineraler kan man behöva tillsätta beroende på vad höt innehåller.
 
Sv: Stödfodra på betet

mirage skrev:
Om det är så lite gräs att hästen måste stödfodras skulle jag se till att köpa in ett bra hö med kvot på minst 6 att ha fri tillgång på. Då vet jag att hästen äter så mycket som den behöver. Mineraler kan man behöva tillsätta beroende på vad höt innehåller.

Min fråga var vad det troligtvis är som hästen fattas om den inte tar sig tillräckligt på sommarbetet. Och då menade jag inte att det var för lite bete. Men tack för svaret:) .

För övrigt så behöver min häst en högre kvot än 6, och det tycker jag ju att han borde få på betet. Speciellt nu och framåt, jag tänker juni månad t.ex. Men om han fortfarande är en tunnis, vad beror det på? Vad är det han behöver? Är det mer energi?
 
Sv: Stödfodra på betet

Om det är tillräckligt med bete är det troligtvis energi, ja. Förutsatt att betet hålls kort och frodigt och inte blir långt/förvuxet. De flesta kraftfoder man ger innehåller ju ganska mycket protein/kg så att den lider av proteinbrist vid bra bete är nog inte så troligt.
 
Sv: Stödfodra på betet

Det är så jag oxå tänker. Ville bara ha bekräftat att jag tänkte rätt. Tack för ditt svar!:) :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
811
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp