Stockholm till Kiruna

Idas

Trådstartare
Hur tar man sig mest prisvärt från Stockholm till Kiruna? Nattåget kostar 1700:- t/r i sovvagn och tar 19 (!) timmar, men man sover ju en stor del av tiden. Flyget kostar 3200:- t/r och tar 1,5 timme. Bilkörning skulle ta ca 14 timmar och gå åt ungefär 140 liter bensin (ca 1700:- t/r) men då får man ju även räkna slitage på bil, däremot kan ju upp till 5 personer dela på kostnaden vilket då blir runt 400 kronor var.

Är det väldigt ansträngande att köra så många timmar? Räknar med att det är minst 2 chaufförer. Kanske måste man lägga till en övernattning någonstans på vägen? Då blir det ju extra pengar..

Hur brukar ni resa upp till Kiruna? Vad är det bästa alternativet?

Hur tar man sig mest prisvärt från Stockholm till Kiruna? Nattåget kostar 1700:- t/r i sovvagn och tar 19 (!) timmar, men man sover ju en stor del av tiden. Flyget kostar 3200:- t/r och tar 1,5 timme. Bilkörning skulle ta ca 14 timmar och gå åt ungefär 140 liter bensin (ca 1700:- t/r) men då får man ju även räkna slitage på bil, däremot kan ju upp till 5 personer dela på kostnaden vilket då blir runt 400 kronor var.

Är det väldigt ansträngande att köra så många timmar? Räknar med att det är minst 2 chaufförer. Kanske måste man lägga till en övernattning någonstans på vägen? Då blir det ju extra pengar..

Nog för att jag är van vid långa bilresor men åtminstone de sista 40-50 milen upp till Kiruna är vansinnigt sega att köra, tycker jag. En del fin natur för all del men inte så det väger upp. Tåg är helt okej, och 1700 spänn lät billigt för sovvagn, men då är sovvagnarna (som jag minns det) inte alls anpassade för att sitta/umgås i vilket gör att det blir mycket tid i restaurangvagnen. Av 19 timmar lär man ju ändå vara vaken åtminstone 9-10 timmar så man behöver en del att roa sig med under tiden.

Jag hade absolut valt att flyga, speciellt om det går direktflyg, de totalt 25-35 timmar man sparar in tur och retur jämfört med bil eller tåg är lätt värt den extra kostnaden.

Vi brukar flyga om det är kortare resor, Norwegian är billigare än SAS generellt.
Men ganska ofta brukar vi köra bil upp och kör allt i en sväng, oftast bara ett längre stopp för lunch och några småstopp för att ev byta chaufför.

När vi hade hundar och tjänstekort så familjen åkte billigare tåg så brukade vi köra tåg, ganska skönt med natttåg iofs, men inget vi har fortsatt med sen vi betalat fullpris.

Jag har inte varit i Kiruna, däremot har jag många gånger åkt sträckan Sthlm-Boden och det är ju också långt.
Eftersom jag reser med hundar hela tiden är det helt klart många bekväma + med att åka bil. Jag slipper folk som tror att mina hundar är någon slags underhållningsgrej för dem, slipper sitta förbannat trångt (åker du tåg, ta liggvagn! jag har bara suttit och åkt tåg, det är jobbigt) och kan faktiskt rasta hundarna också om jag tar bilen.

Flyg väljer jag bort av miljöskäl, men om jag skulle behöva vara borta bara en helg, då hade jag tvingats ta flyg ändå, det tar ju trots allt mycket kortare tid.

Nackdelen med bil är just som du säger, att det är väldigt ansträngande att köra så länge. Framförallt blir det ansträngande om du inte är van vid att köra långt eller har en bil som är annat än extremt(!) tyst och bekväm att sitta i. En övernattning på något ställe skulle jag utan tvekan räkna med att ta, även om det är två personer i bilen som kan köra.

Så ja, jag hade nog valt tåg.

Jag skulle flyga. (Rastlös, skulle inte palla 19 timmar på tåg). Har flugit Sthlm-Gällivare några gånger och åkt tåg (liggvagn) Gällivare -Göteborg och tillbaka en gång. :wtf:
Tar det verkligen 19 timmar Sthlm-Kiruna? O_o Gällivare-Gbg tog 19 timmar och det är ju lite längre än Sthlm-Kiruna.
Tåg funkar väl om man har lätt för att sova och det finns väl biovagn på nattågen? Fanns iaf när jag åkte.
Har släktingar som brukar/brukade köra bil Sthlm-Gällivare i ett sträck (två som kör).

Har åkt nattåg mellan skellefteå - göteborg och det gick fint, då var vi iofs 3 skolklasser från samma skola som åkte tillsammans, vi hade sovvagn dom hade sittplats så vi gick ju runt endel och hälsade på dom andra klasserna, gick att sitta iallafall 6 personer i liggvagnarna då dom övre sängarna var uppbäddade, hur sovvagnarna är utformade vet jag inte.
Hade även liggvagn då vi skulle skellefteå - strömsholm.

Annars är jag en sån som gärna flyger, på ungdomsbiljett så blir det så pass billigt att det går ganska så jämnt ut mot för andra alternativ och det går helt enkelt fortare = får ut mer av resan.

Är man flera chaufförer så tror jag inte bil är något bekymmer, min sambo är såndär som sträckkör lite nu och då, senast två personer från skellefteå - linköping, var där några timmar, sen direkt tillbaks, han jobbade även ett tag i falun för ett år sen och pendlade hem till skellefteå varannan helg med bil.

Annars är nog det längsta han kört från Skellefteå - Paris, mitt i sommaren, utan AC i bilen, dom var två chaufförer och tror inte dom stannade någonstans utan den som inte körde fick sova, eller läsa kartan :eek:

Flyg... Bil kör jag endast om jag måste, t ex när sambon köpte lastbil i stockholm. Då blev det att flyga ner och lastbila upp. Stopp i gävle, töre och övernattning i umeå.

Välkommen till Kiruna, vackra och ljusa vårvintern är i full gång!

Absolut flyg. Skulle aldrig få för mig att köra så långt även med avbrytande chaufför och då kör jag ändå väldigt mkt och älskar att köra bil. Skulle aldrig heller klara av tåg, 19 timmar med sömn är det ju ändå minst 10 vakna timmar.

Vår familj åker Lund - Vindeln då och då utan några problem, så gillar man att köra bil är det nog inga problem. Annars hade jag nog flugit. Iofs är nattåg trevligt med..

Tack för alla era svar! Bil blir det inte, det står mellan tåget och flyget nu.. Vi är ett stort gäng som åker så visserligen kan man gå runt och hälsa på varann på tåget men om det är nattåg är det väl kupéer utan stol (bara säng?) och då blir det ju svårt att umgås många. Vi ska vandra runt i fjällen en del och kan tänka mig att det inte är någon höjdare att sätta sig på ett 18-timmarståg när man bara är trött och vill hem sen :p Kanske blir tåg på ditvägen och flyg på hemvägen? Tack igen för de bra svaren :bump:

Tack för alla era svar! Bil blir det inte, det står mellan tåget och flyget nu.. Vi är ett stort gäng som åker så visserligen kan man gå runt och hälsa på varann på tåget men om det är nattåg är det väl kupéer utan stol (bara säng?) och då blir det ju svårt att umgås många. Vi ska vandra runt i fjällen en del och kan tänka mig att det inte är någon höjdare att sätta sig på ett 18-timmarståg när man bara är trött och vill hem sen :p Kanske blir tåg på ditvägen och flyg på hemvägen? Tack igen för de bra svaren :bump:
I liggvagnarna är ju (var det när jag åkte iaf) mittenslafen uppfälld så man kan sitta tre-fyra stycken på vardera nederslaf.

I 2:a klass sovvagn är det 3 bäddar/kupé, vilket sedan är 3 sittplatser när mellanbädden är uppfälld. I liggvagn 6 bäddar, vilket blir 6 sittplatser på de två nedre bäddarna.
Är det mycket obokade platser i sittvagnarna brukar det vara okej att sätta sig där om man vill prata.

Någon nämnde biovagn och det är inget som är i bruk längre, tyvärr!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har ett stort dilemma! Jag ska åka till hund2003 ensam med min jycke. Jag har fått en restplats på en av hundbussarna, enkelt säte...
Svar
13
· Visningar
1 578
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur