Sto som gått över, länge..

FlipTheFrog

Trådstartare
Hur länge kan egentligen ett sto gå över? Vi har ett som skulle fölat för fyra eller tom fem veckor sedan som först nu har börjat på att fylla på juvret. Har hört att ston kan gå över ganska länge och att det fortfarande kan betecknas som normalt - men när slutar det så att säga vara normalt..?

*lite bekymrad*

Efter 1 månad ska man tillkalla veterinären och sätta igång stoet sägs det!

Mitt sto gick över 25 dagar och det syntes inte mycket på henne förrän hon skulle föla istort sett..

/Kristin

Hon är inseminerad så vet vi exakt datum ja! Har dock inte datumet framför mig, men fyra veckor har det gått i alla fall. Veterinär har kollat på henne.
Hon har kanske väntat på bättre väder =) Det har regnat sgs oavbrutet sedan veckan innan hon skulle föla, och nu verkar det vända..
Ni får hålla tummarna för att det går bra!

jag ringde in och rådfrågade på strömsholm när mitt sto gått över tiden. dom sa att det bara var att vänta. fölet kommer ut när det är klart

så man sätter INTE igång ston sa dom

Stuteriet där jag och Lilltufsan har våra hästar har haft ston som gått ett år utan några som helst komplikationer. Vädret kan nog vara en stor bov i dramat, men så länge stoet mår bra skulle jag vänta. :)

Okej det har jag hört att man har gjort då fölet inte kommit ut och har på gränsen vuxit sig för stort.
Att en fölning skulle bli väldigt svår om den var inne längre!
Men eftersom ditt sto inte släppt ner mjölken kanske det kan vara som så att du fått fel datum på beräknad fölning??

Eller så är det ett sent utvecklat föl som helt enkelt inte är klar inne å mamma mage :)

Jag hade ett sto som gick över drygt fem veckor 2002. Hon nedkom med ett litet och mycket piggt stoföl. Fick då höra av veterinär att de inte satte igång ston, utan det var bara att vänta.
Fredriksbergs New forest-stuteri har i år haft ett sto som gick 12 månader och 23 dagar innan hon nedkom med ett friskt stoföl, det var rekord för dem, och de har nog fött upp ca 100-150 ponnyer....
Lycka till!

Hlsn Helena

I natt bestämde sig äntligen fölet att det var dags! Kl 3 ploppade en hingstunge med stammen Cagancho-Chagall ut. Allt gick bra, lite draghjälp behövdes dock. Brun med vita bakben och en lykta.. Hm, jaja =)
Tack för tumhållning!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar