Sto och föl ner till Tyskland?

Sv: Sto och föl ner till Tyskland?

jag tycker inte det är okay faktiskt..aldeles för lång resa enligt mig..Då kan man lika gärna låta stoet gå tom ett år och åka utan föl året därpå.

Bor man i Skåne och ska till norra Tyskland, plus att du har full koll på stationen, då hade jag kunnat göra det. Detta förutsatt att fölet är i rätt ålder och mår bra för övrigt.

Fast egentligen, smidigare och mindre riskfyllt att söka licens på hingsten och skicka hit sperman.

För mig så blir det inte så väldigt långt, det är bara knappa 12mil i Tyskland och dit finns det ju många olika möjligheter att ta sig.

När vi var där sist så tog hela resan ca 6 timmar med vila på lastbil. Meningen är sedan att stoet skall stanna där nere på bete

Bor man i Skåne och ska till norra Tyskland, plus att du har full koll på stationen, då hade jag kunnat göra det. Detta förutsatt att fölet är i rätt ålder och mår bra för övrigt.

Fast egentligen, smidigare och mindre riskfyllt att söka licens på hingsten och skicka hit sperman.

Han står tyvärr bara på naturlig vad jag vet :( Annars så kanske det hade varit ett alternativ

Ja det är rel nära till stationen och jag har fullt förtroende för de som skall ta hand om stoet

Jag såg förresten Lesotho i helgen, är det honom du tänker på? Han visades bara vid hand i skritt, så det var inte så mkt att säga men han såg fin ut!

6 timmar..nja..kanske..tycker att det är onödigt att köra runt på föl så långt..massor av vilo pauser så den kan dia och var helt säker på att fölis kan lägga sig ner när den vill.vet du hur det ser ut där nere? Hurdant betet är å så? brukar ju vara sådär med bete i Tyskland.

Jag såg förresten Lesotho i helgen, är det honom du tänker på? Han visades bara vid hand i skritt, så det var inte så mkt att säga men han såg fin ut!

Ja det är honom jag tänker på. Han börjar ju bli till åren så jag skulle vilja passa på innan det är för sent.

Eller du kanske vet om de tappar honom?? Jag har fått sagt till mig att han bara betäcker naturligt dock.

Blev enormt glad över de nya bilderna de satt in på honom hade ju aldrig sett honom mer än den lilla hoppbilden de haft på honom och blev positivt överraskad över hur han såg ut från sida :D

6 timmar..nja..kanske..tycker att det är onödigt att köra runt på föl så långt..massor av vilo pauser så den kan dia och var helt säker på att fölis kan lägga sig ner när den vill.vet du hur det ser ut där nere? Hurdant betet är å så? brukar ju vara sådär med bete i Tyskland.

Ja jag har köpt två hästar på stället så jag vet hur det är där. Bra bete och hanteringen är super.

Ja jag är ju lite orolig för resan dock så är det ju färja på 4 timmar och jag har en lastbil så fölet kommer att kunna både dia och ligga ner. Tänkte vänta tills fölet är ett par månader gammalt i vart fall

Jag tycker det låter helt okej så som du tänkt. Så hade jag också gärna gjort med mina.

Hur gör du med kravet att alla hästar ska ha pass ? Det hinner du väl klnappast få på fölet innan avresa ?

Om jag kommer ihåg rätt så går fölet på mammas pass så länge den är "ammande"

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka