Sto och föl - avvänjning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

Jag har ett litet stall med 2 boxplatser.
Funderar lite på vad man ska göra nu när stoet ska avvänjas med fölet. Dvs dom ska få stå i varsin box....

det är bara dom 2 i stallet. Det är ett hingstföl, och frågan är lite också hurvida den blir könsmogen. Kan han börja klättra på sin mor i hagen? eller säger instinkerna ifrån att dom inte rör varandra?
När kan man tidigaste kastrera den lille?

Sv: Sto och föl - avvänjning

när vi haft tföl har vi börjat med att skilja dem åt på nätterna när de börjar stå uppstallade efter betet.Sen har de gått tillsammans på dagarna till vintern vid febr-mars skiljs de helt:)

jag låter alltid naturen sköta tiden, så länge fölet diar så finns det en inavels spärr och så fort kulorna är nere så kastrera. Eftersom han nu inte går med andra ston, så är diandet bästa sättet att förhindra en olycka.

i Daxläget går han på sommarbete med sin mamma och ett annat sto med dennes hingstföl.

Mitt sto och föl kommer hem om 1-2 veckor till mitt stall och då är det planerat att strax börja vänja av dom. (ja boxarna först o främst...hagen går dom väl ett tag till tillsammans...)

Men ska ditt hingstföl gå hela vintern utan jämnåriga kompisar?
Är det inte bättre att hysa in honom i nåt stall med fler unghingstar?

ja han kommer gå utan jämnåriga, jag har en 3 åring han kan gå med som är väldigt lekfull om det är så som i daxläget står inhyrd grannstallet...jag har ingen möjlighet att hyra in honom ngnannanstans. Tid finns inte att pendla till flera stall än dom 2 stall jag är i nu.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka