Sto med utrillostam??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Låna
  • Startdatum Startdatum
L

Låna

Någon som har/har haft ngt sto med utrillo 432 i stamtavlan??

*hoppas ngn svarar* :(

Sv: Sto med utrillostam??

Utrillo är så vanlig i Sverige att de flesta har haft Utrillo i stamtavlan! Jag har ett sto som har Utrillo som Farfar!
Utrillo hade många godkända söner!

Som föregående skrev så har väldigt många Utrillo i stammen. Mitt sto har Utrillo som mormors morfar.

som sagt det är nog den vanligaste hingsten i svensk halvblodsavel.
mitt sto har honom som farfars far, morfars farfar och mormors farfar.

Som sagt, en mycket vanlig hingst i sv halvblodsavel (imp. från Tyskland om jag inte minns fel, och en mycket lyckad sådan i svensk halvblodsavel). Mitt sto har, via Falstaff, Utrillo som morfars farfar. Varför ställer du frågan? Har du ett sto med Utrillo i stammen?

Jag har ett sto som har Utrillo dirket på mödernet (Cortez-Utrillo). Läs mer om henne på tråden "Värsting hingst".

Vad är det du undrar över Utrillo?

PS Ta det från gamle kämpen Leif Nilsson, Sjöbo: Utrillo är Alltid bra att ha i stammen.

För några år sedan hade 80% av alla godkända hingstar födda i Sverige Utrillo i stamtavlan, så det finns nog nästan lika många ston!
Nuförtiden har många honom dessutom flera gånger i stammen.

Kan inte så mycket om avel, men är Ult son till Utrillo? Kände en som hade halvblodsuppfödning, men det är så länge sedan att jag inte har allt klart i skalllen längre. Personen som hade uppfödningen är tyvärr död. Tror att Ullt blev godkänd till slut.

Ult var e Utrillo u Jeanne Ruhr xx. Han godkändes inte via bruksprov men godkändes senare på prestation. Tyvärr dog han ett eller två år efter att han godkänts.

Jaa det var väl det jag visste! Vad glad jag blev som hade rätt! Då kände jag en man som hade ston med Uttrillo-stam. Han pratade om att hans Ullt blev godkänd precis innan sin död. Han tyckte att det var fel att han inte godkändes tidigare då han enlige honom var en kanonhäst.

Kan du någon efter Ult då? Tror jag har hört att ett sto heter Ultilla, men känner du till någon mer?

Detta vill jag nog lära mig mer om. Vet du hur jag lättast kna göra för att lära mig mer om det?

Jag såg Ult göra bruksprovet för 20 år sedan. Då fick han 776 på gång och 3 på hoppning, enligt mina gamla anteckningar.

Vad vill du lära dig mer om?

Om Ultrillo och hans avkommor, lite stamtavlor och dylikt. Kan ju inget om detta.

Görel skrev:
Jag såg Ult göra bruksprovet för 20 år sedan. Då fick han 776 på gång och 3 på hoppning, enligt mina gamla anteckningar.

Vad vill du lära dig mer om?

:eek: Fick han bara 3 i hoppningen då?!

Hade ju hand om honom under den tiden han tävlade med RGB. Och han utvecklades hemskt mkt från unghästtiden.

Ett svagt minne av att han skadade sig rätt tidigt, men han var skittrevlig att ha att göra med.

En kompis till mig hade en super ult avkomma som tävlade höga klasser i hoppning, tyvärr förolyckades den för tidigt.

Kan ju säga att Ult själv var mkt lättriden :D

Jag tittar i mitt gamla program och ser att jag skrivit 3/3, och jag brukar vara noggrann med mina anteckningar. Har tyvärr inga minnesbilder av honom från den löshoppningen.

På ett stuteri jag jobbade på en gång hade vi ett sto E: Utrillo, UE: Sweet Mahru.
Cuba var namnet.

Cuba fick 1986 ett stoföl efter Ralmé Z, Ralma.

Bland avkommorna efter Ralma kan nämnas: Boyram e. Little Boy vinst Stockholm GP 2001, Little Z e. Little Boy, Piral e. Pilot, Lanz e. Landlord alla plac HMsv. 2001 har tre ytterligare avk kval till semi
i unghästchamp/Breeders

Cuba blev Elit-sto och efter vad jag vet så dog hon ca 32 år gammal efter att ha efterlämnat många bra föl och "fölföl"

Tror bestämt min 2-åring har 5*Utrillo i sin stam, fast det börjar inte förräns med en i fjärde och sedan 2 i femte led.

Tror nästan det skulle vara lättare att fråga vem som inte har Utrillo i sin stam :-)

Den här världen är inte så stor; jag hade nämligen en stor kille undan just Cuba e: Utrillo. Köpte honom av ägaren till Piral som du nämner som avkomma av Ralma. Inte av Anders Jonsmeden dirket (som jag antar att du jobbade hos).

Min kille var e: Mowgli. Han var ingen skönhet dirket men en riktigt bra tävlingskompis. Det var en "håll i dig du så hoppar jag" häst, bara att sikta och köra! Hade massor av kul med honom, vilket var lätt, det var en riktig partykille.
Hade honom fram tills hans död.

Utrillo är i de allra flesta fall bara bra att ha i stammen, det är min uppfattning. Skulle gärna köpa fler hästar (än de jag haft) med Utrillo nära i stammen men de börjar bli sällsynta. :cry:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka