Sto med föl vid sidan!!

JustMe

Trådstartare
Ni som har ston med föl vid sidan.
När börjar ni rida stoet igen??
Vad gör ni med fölet under tiden?? Springer fölet vid sidan eller får fölet stanna i boxen??
Har era ston skor på sig??

Sv: Sto med föl vid sidan!!

Två av stona hemma har föl vid sidan, de rids med fölen lösa vid sidan, har har dessutom min 4åring lös :D

Om vi bara rider det ena stoet så får dennas föl ibland stanna i hagen hos den andra tanten och ibland följa med. Det är bra att de får lära sig att man får följa ibland och inte alltid :)
Ena stoet är framskodd och det andra klarar sig barfota, dock har vi rätt mycket sten/grus vägar så hon behöver nog ha på sig ett par framdojor hon med, men det hänger ju på vilket underlag man rider på och hur känslig hästen är.
Mina började vi rida när fölungarna var 5 resp 7v gamla.

Mina rids helt normalt efter vad damerna orkar och kan, sen håller jag bara koll på hur fölen beter sig, oftast röjer dom hej vilt och leker som attan, tävlar med varann och de andra hästarna...

Det är bra att ha två föl samtidigt!! Mitt föl springer hem när vi är ute och rider. Jag är rädd att hon ska bli påkörd så jag vågar inte ha med henne när jag är ute och rider. Hon är snart 2 mån. Jag stänger in henne i boxen. (Har vant henne succesivt) Hon är inte så rädd av sig, ganska självständigt föl och stoet verkar tycka det är ganska skönt att komma ut och rida.
Men han jag har hästen hos tycker att fölet är för liten att lämna ensam i boxen??
Nu har hon varit ensam i högst 30 min. Hade tänkt att öka tiden så man kunde rida lite längre. Va tycker ni om det??

Jag tycker att de kan få vara mammor i minst 2 månader innan man börjar någon träning. Skor beror väl på om stoet tåls att rida barfota eller ej.

Om jag ska rida stoet så brukar jag börja skritta när fölet är ca 1 mån. Då är det bara skritt, med fölet bundet bredvid.

Jag tycker att de kan få vara mammor i minst 2 månader innan man börjar någon träning. Skor beror väl på om stoet tåls att rida barfota eller ej.

Man bör vänta tills fölet är två månader innan man börjar att rida.

Min ena medryttarhäst fölade i början på maj. Igångsättning påbörjades i slutet av juli. Första gångerna i hagen med fölet lös bredvid, men nu med fölet i box med andra hästar som sällskap. Stoet har skor fram.

Nu kör jag ju mest mitt sto, så när fölis är ca 14 dagar så får det följa med en mycket kort tur bundet vid sidan.
Sen får det oftast följa med, men jag har även vant dom med att stå kvar i boxen i stallet ensamma.
Men jag har alltid bundet fölet i selens dragring, vid ridning så blir det att vänta i stallet.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama