Sto-licens för semin?

fruma

Trådstartare
Något som är på gång för islandshästar nu när det börjar bli möjligt att importera sperma från andra länder.

Hur fungerar det för andra raser? Måste man lösa någon typ av sto-licens för att kunna seminera med importsperma?
 
Sv: Sto-licens för semin?

Något som är på gång för islandshästar nu när det börjar bli möjligt att importera sperma från andra länder.

Hur fungerar det för andra raser? Måste man lösa någon typ av sto-licens för att kunna seminera med importsperma?

Nu är det jag som tipsade SIF om en sto licens då jag inte ville lösa en full licens för att bara seminera ett sto då licensen kommer ligger på 3000 kr + moms i år.

Det finns hos storhästarna:
http://www.asvh.se/avel/hingstar/hingstlicenser/ett-sto-licens

Det går fortvarande att hingst ägaren eller någon annan löser full licens för hingsten och då kosta det inget för stoägarna.
Hos storhästarna gäller systemet dock alla hingstar inte bara importsperma och jag tycker det är bra.
 
Sv: Sto-licens för semin?

Tack!
Var nyfiken på hur det fungerar för andra raser.
 
Sv: Sto-licens för semin?

Undar oxå och hur har man koll på att det är ett sto som löser för hingsten?

Menar om jag vill seminera mitt sto tidigt på säsongen o löser en ett-sto-licens
Hur vet då "anna-greta" att hon oxå kan/inte kan/måste göra annat om hon vill seminera med samm ahingst samma säsong men ett par måander senare, säsongen är ju ändå rätt lång?

Eller är det nån som går emellan då och vanlig licens måste lösas?

Har noll koll på detta då jag pysslar med araber och då gäller det andra regler, vilka vet jag inte. Nån som vet om dessa när vi ändå rullar på få-ston-på-utländs-hingst-ämnet?
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 710
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp