Sto fyllt juver till annans föl

Glyrna

Trådstartare
Mitt islandssto har haft föl två år i rad, vandes av med det sista fölet i april 2007, inga konstigheter.
Sedan en vecka tillbaka så har flocken ändrats, där ingår nu två stycken ston med sina 4 månaders hingstföl.
Det ena fölet är inte speciellt mamma bundet, han verkar bara gå till henne när det är dags för att dia. Mamman verkar nöjd med det, är en mycket lugn gammal dam som mest är intresserad av att äta. Det lilla fölet har varit mycket med mitt sto, vilket jag inte tyckt vara så konstigt, hon är ett riktigt "mamma sto" och trivs med de små. Nu idag upptäckte jag att hon hade mjölk i juvret! Han har alltså börjat dia mitt sto och satt fart på mjölk produktion! Jag blir lite förvirrad över situationen, vet inte vad jag ska tycka? Innebär det här att fölets mamma slutar producera mjölk? Eller diar han lite här och där? MItt sto står nu inne varje natt medan fölet med sin "riktiga" mamma är kvar ute med de andra.
Jag har ju hört talas om ston som låter andra föl dia men då har de oftast egna föl och mjölk prod igång. Det är ju 5½ mån sedan mitt sto diade sitt föl. Vad gör jag? Några tankar?

Sv: Sto fyllt juver till annans föl

Tycker inte att du ska oroa dig.
Mamma till fölet har säkert tillräckligt mjölk till sin unge.
Ditt sto har tydligen mycket starka moderskänslor som gör att hon börjat har börjat producera mjölk igen.
Jag har hört talas om ston som tagit sig ann moderlösa föl och börjat producera mjölk trots att det var länge sedan de haft föl själva.
Kanske inte så vanligt men det förekommer.

Sv: Sto fyllt juver till annans föl

Mitt icke dräktiga ponnysto började producera mjölk redan när kompisen var högdräktig! Hon hade sedan mjölk och tog sig an fölet direkt - det jag tyckte var konstigast var att inte modern reagerade, hon verkade tycka att det var skönt att kunna lämna över ansvaret till kompisen i bland. Mitt föl hade alltså två mammor!
Eftersom hon som inte fölat skulle betäckas tyckte jag att det var bäst att separera dem så hon skulle komma i brunst. Hon sinade då ur, men när de kom ihop igen efter en dryg månad började hon om igen.
Nu slår hon dock ifrån honom - och jag hoppas att det beror på att hon är dräktig trots att man vid UL ej kunde konstatera dräktighet!
Nästa gång hon går utan föl kanske man skulle anmäla henne som amma - jag tror hon skulle ta sig an ett utomstående föl också!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 090
Senast: cello
·
Avel Jag hamnade i en diskussion med vänner häromdagen. Jag har två vänner vars ston kan gå med mjölk utan att ha haft föl på något/några år...
Svar
1
· Visningar
1 526
Avel Sto med 3v föl vid sidan. Fölet har var hängig igår och diade dåligt, står nu på behandling för misstänkt lunginflammation = idag en...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark