Stl. Westernsadel

L

Lima1

Har en westernsadel Big horn läder/cordura. En bra sadel tycker jag, men den är för liten tror(vet) jag över "bogbladen", den trycker liksom framtill, man känner det med fingrarna om man stoppar in dom under sadlen när man rider. Detta kan ju inte vara så bra för hästen, påverkar rörelse osv. I övrigt ligger den bra, denna passade bättre när jag köpte den, men nu är hästen bättre musklad. I och med detta tycker jag att sadlen borde ligga längre bak för att inte påverka rörelse friheten i bogen. Min sadel kan ju inte det, så det får bli en ny sadel.
Det står att den är 13" i fronten, är då 14" nästa storlek?
Och vad menas med semi och full quaterbom?
Vet någon vad wintec har för storlekar? Dom verkar bra. Jag vill ha en sadel i den prisklassen (ca6000kr).
Något annat råd som kan ges när jag köper ny sadel? Rekomendationer?
:)

13 tum är yttermåttet , bredden,på "the Fork" och har inget med passningen mot hästen att göra.
Vet du vilken storlek (semiQH, QH eller Full QH) sadeln har?
I så fall, gå upp en storlek!

Jag mätte gullet width på min sadel och den var 6" eller möjligen 6,1/2". Betyder det nåt när det gäller bomvidden? Där man mäter gullet width är inte riktigt var problemet är, utan nedanför mätområdet. Vinklen borde vara sörre om ni förstår hur jag menar? Kan den skilja sig mellan två olika sadlar som har samma gullet width? Jag är lite intereserad av Simco salina sadlen (begagnad), då det står att den ska vara bra för hästar med bred och kort rygg, desutom snygg, men gullet width var 6,1/2" på den och det är ju inte myktet mer än den jag har. Men som sagt är den större under g/w mät området? :confused:
Tacksam för svar.

Ja, det kan skilja mellan olika fabrikat på stommarna. Det finns ingen fastställd standard och olika fabrikat kan skilja både i "gullet width"" och även krökningen på bladen, "the rock".

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 332
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 372
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 111
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter