Stl på ligghall?

caradan

Trådstartare
Ni med lösdrift.
Hur stor är själva ligghallen och hur många hästar är den för?
Gärna bilder på ligghallar :)
 
jag håller på att färdigställa vår byggsats, 3,5 x 9 m
jag har ju hästar av lite olika storlekar, så hur många som får plats beror ju lite på hur man räknar. det går ju drygt 2 shetlandsponnyer på ett halvblods yta.
14937267_10154082577137404_8401868545969004191_n.jpg
 
Jag har en ligghall på 40 kvm, varav 30 kvm används för tillfället.
Jag har två hästar, om jag skulle ha en till häst så måste jag nog öppna upp hela, för annars upplever jag det som att det skulle bli för trångt.
 
En på ca 40 m2 med två öppningar, som används av två halvblod, det hade inte funkat med mindre för dem. Sen har vi en som är ca 35 m2, men bara en ingång, som de tre islänningarna använder.
 
56 m2 som används av 2-3 hästar/ponnyer. Två öppningar och ett mycket omtyckt fönster där de kan sticka ut huvudena för att ha koll på hagen och uppfarten.
 
Min är 24 kvm (6x4m), används just nu av två stora hästar och de har gott om plats. Har ibland stoppat in en ponny elr. unghäst med och det går bra, har två ingångar så ingen känner sig trängda.

Förra året bodde det fyra unghästar på lösdriften, var bra med plats i ligghallen även när alla var inne samtidigt.

Flockdynamiken har mkt att säga för hur stor ligghall man behöver, samt hur hallen är utformad. :)
 
Jag har 49 kvm till två stora hästar. Det skulle kunna få plats en till häst men jag gillar att de har plats och kan sträcka ut sig ordentligt.
 
Jag har tre lösdrifter: två av dem med ligghallar som är ungefär 24 kvm och en med ligghall som är drygt 50kvm.

ligghall-boxar.jpg

Detta är den stora på drygt 50kvm. Den gör jag om till två fölboxar varje vår.

Ligghall_1-framsida.jpg

Och så här ser de två mindre ut. Dessa två har vi byggt själva i lösvirke.

I den hagen med stora ligghallen där går det 4 vuxna ston och 2 föl
I den ena lösdriften med mindre ligghall går två valacker och en hingst (alla är ponnyer) och i den sista ska det snart gå 3 hingstar födda i år (det är swb alla tre).
 
Har en stor på kanske 60-70 kvm där 4 arabston och ett årsföl huserar. Har också en liten på ca 30 kvm där två unghingstar går.
Stona får gott och väl plats, fler hade kunnat gå där men ett av stona är mycket ranghögt så det behövs mycket space runt henne.... Hingstarnas lösdrift passar utmärkt för två hästar av den storleken (araber).
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
2 888
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 370
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 722
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp