Stjäla sitt eget barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kira

Trådstartare
Ett par som separerat har delad vårdnad om sonen 7 år. Den ena parten flyttar 40 mil söderut. Far upp ofta för att umgås med sonen som bor kvar "hemma". Vill att sonen ska flytta ner, men xet vägrar.
Tar då ner sonen en vecka, bryter överenskommelsen om att resa hem med honom när veckan är slut, och sätter pojken i skola här nere utan den andre parterns vetskap eller medgivande. Påstår att advokaten sagt att det är enda chansen att få ner sonen. Tycker ni detta är acceptabelt?? Tänk er in att vara i den andre partens kläder och upptäcka att sonen inte kommer hem, utan är kidnappad!!
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Jag förstår inte hur detta kan vara möjligt när föräldrarna har delad vårdnad? Måste inte båda vårdnadshavarna godkänna skolbytet, tex? Jag vägrar tro att en advokat givit ett sådant råd. Här måste ligga något mer bakom!

För övrigt har man inte moralisk rätt att flytta 40 mil från sitt barn! Man har inte heller rätt att skilja barnet från den andra föräldern, såvida inte denna är uppenbart farlig för barnet! Egoistiska och omogna föräldrar är det värsta jag vet.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Ja ,jag är också skeptisk till rätten i detta. Och hur man kan skriva in barnet i skolan utan att den andre föräldern vet, är för mig en gåta. Men jag har ju aldrig försökt. Det kanske går.
Jag tror däremot att det kan bli spiken i kistan för paten här nere att få ha sin son över huvud taget om den andre där uppe tar strid. Jag har så svårt att se att det kan vara lagligt att "kidnappa" sin unge även om man har delad vårdnad.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Oavsett delad vårdnad - så har alltid barnet en mantalskriven adress, och hur han kan få börja skolan på de premisser du beskriver låter väldigt konstigt. Är denna historia något du har hört berättats för dig eller står du så pass nära att du vet att detta stämmer?
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Stackars lilla barn :(

Jag vet inte så mycket om regler när det gäller sådant här, men att överhuvudtaget flytta 40 mil från sin son låter häftigt i mina öron, och barnet är (antar jag) rotat på den ort han bor på...-vad dåligt han ska må :(
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Oavsett delad vårdnad - så har alltid barnet en mantalskriven adress, och hur han kan få börja skolan på de premisser du beskriver låter väldigt konstigt. Är denna historia något du har hört berättats för dig eller står du så pass nära att du vet att detta stämmer?
Historien är berättad av parten här nere som nu har sonen. Alltså bara en sida av saken kommer i dager. Vi är kollegor, men inte kamrater, så jag ställer inga fler frågor om det inte berättas spontant. Kan för övrigt knappast hålla tillbaka min avsky, så det är bäst att ligga lågt.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Jag blir så :devil: :mad: förbannad när jag hör om sådant här.

Typiskt att en del blir egoister och bara tänker på sig själva.
Vad barnet tycker eller vill verkar ibland inte spela någon roll.

För övrigt så får personen inte göra så när man har gemensam vårdnad, allt som rör barnet skall vara gemensamma beslut och kan man inte komma överrens så får man ta hjälp av sociala myndigheter.


Ropar på Görel!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

De har kört varvet med socialen, familjerätten osv. Kan inte det där riktigt, men vet att det nämndes i samband med vårdnandstvisten. Oavsett allt, så blir det spännande att se hur länge ungen kommer att stanna här nere. Vad kan man alltså gå i land med i detta sverige där allt ska vara rätt (Turligt nog)
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Det enda jag kan säga är att skolan gjort fel som tagit emot ett barn trots att inte båda vårdnadshavarna godkänt skolbytet.

Annars finns det inget som hindrar en förälder att flytta långt bort från sitt barn trots att man har gemensam vårdnad. Min åsikt är att om man gör det valet, oavsett varför, så får man ta med i beräkningen att man kanske inte kan träffa sitt barn i den utsträckning man vill.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Man kan INTE skriva in ett barn i skolan utan bådas underskrift, om man har delad vårdnad.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Om man spekulerar och eländesforskar, vilket man inte ska, men kan vara kul, så kan man anta att den ena parten förfalskat den andres namnteckning?
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Det behöver man inte anta utan det finns skolor som slarvar och tar in barn utan att kolla upp om det finns fler vårdnadshavare än den som undertecknat ansökan.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Stackars lilla barn :(
Jag vet inte så mycket om regler när det gäller sådant här, men att överhuvudtaget flytta 40 mil från sin son låter häftigt i mina öron, och barnet är (antar jag) rotat på den ort han bor på...-vad dåligt han ska må :(
Om jag kunde skulle jag skriva en hel roman här. Men jag tar inte den risken. Man undrar ju om kidnapparen tänkte på barnet eller sig själv. Och ja. Kidnappade barn mår mycket dåligt. När de får komma hem igen behöver de gå i terapi. Jag gissar att kidnapparen (eftersom han verkar vara ett pucko) inte fattar att barnet behöver terapi. För han har ju gjort rätt, tycker han, antar jag.
Håller med vacasso här. Stackars, stackars, stackars barn. Och jävla idiotpucko till förälder. :mad:
Ska man hjälpa sitt barn så gör man det lagligt. Ska man hjälpa sig själv så låter man det inte gå ut över sitt barn.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Jag skulle också kunna skriva en hel roman,men den skulle bli så tråkig och ledsam.
Advokaten har säkert sagt så.Det är ett vanligt råd.
Det här med att båda ska vara överens om var barnet ska gå i skolan är en tandlös regel.
Tänk själva att båda vägrar barnet någon annan skola än den enda man själv kan tänka sig.Barnet kan ju inte gärna vara hemma tills domen kommer först från TR och sedan överklagas den och man får en HR förhandling som man i sin tur kan överklaga till HD.Då skulle iallafall min son stått utan skola i några år,närmare bestämt 4 och ett halvt.... och vi har ju skolplikt.
Dessutom är min personliga erfarenhet att rättsväsendet skiter fullständigt i vad famrätten kommit fram till.

// Åsa
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

Detta är inte riktat till just dig, Fanny, utan ett allmänt inlägg med mina synpunkter

Om skolan ligger i samma stad så måste man faktiskt kunna bestämma sig. Varför ska barnen alltid hamna i kläm.
Herregud i bland undrar man hur vuxna människor tänker.
Varför låter man sin taskiga skilsmässa gå ut över barnen när man inte kan hålla sams.

Har haft många såna här fall, där föräldrar är som småbarn mot varandra.

Kan man inte komma överens så får man ta det som är BÄST FÖR BARNET inte den enskilda föräldern. Jag förstår att man kanske vill ha barnet närmast sig där man bor, men det går ju inte alltid.

Så nu har jag skrivit av mig.
 
Sv: Stjäla sitt eget barn

[ Jag gissar att kidnapparen (eftersom han verkar vara ett pucko) inte fattar att barnet behöver terapi. För han har ju gjort rätt, tycker han, antar jag.


Drar en smula på munnen i detta annars så tragiska ämne. Vad får "Dressyrtant";) automatiskt att tro att parten här nere är en HAN?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 890
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 801
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp