Stirrig häst i boxen

E

Exklusiv

Vad kan man göra åt hästar som är riktigt stirriga i boxen?
som bara går runt runt och runt hela tiden, det är likadant när man själv är där inne, hon bryr sig inte alls utan bara går på en.
fram och tillbaka hela tiden.
det är skit jobbigt när man håller på med henne?

är det någon som kan ge mig några bra tips?

Sv: Stirrig häst i boxen

Börja med att ta reda på orsaken till att hon inte trivs i boxen. Något är det ju som hon inte gillar när hon beter sig på det här sättet.

Hon ser ju inte orolig ut eller nått sånt, öronen är framåt och hon är nyfiken osv.

som vilken häst som helst förutom att hon kan inte stå stilla, och bryr sig inte heller om, om det är någon inne i boxen.

Först kan man ju fundera lite på vad de andra frågat. Sen skulle jag vilja säga att oavsett hur hon är så måste hon lära sig att hon INTE får gå på dig. Om du är konsekvent och bestämd så kommer hon fatta efter ett tag.

Tänk att hon INTE får flytta dig en millimeter, det är du som ska flytta henne. Går hon mot dig stå emot henne och flytta tillbaka henne, lyssnar hon inte kanske du måste flaxa till lite eller smälla till henne lite med handen för att hon ska "vakna till" och inse att du är där.

Tänk på att vara lugn och konsekvent, ta tid och tänk att det är träningstid så att du inte är stressad och ska borsta bara.

Lycka till!!

Jag har en häst som inte tycker om att bli instängd. Stänger man dörren helt så börjar hon boxvandra och kan bli ganska stressad. Får hon ha dörren öppen, helt eller en liten bit så att hon kan ha huvudet ute, eller en box med lucka så är hon mycket lugnare och vandrar inte.

Jag tänkte just fråga om det. Kan hon se de andra hästarna?
Många har ju täckta väggar mellan boxarna.

Fast för min så spelar det ingen roll om ser de andra hästarna eller inte. För henne är det nog just att bli instängd som är stressande.

Vad kan man göra åt hästar som är riktigt stirriga i boxen?
som bara går runt runt och runt hela tiden, det är likadant när man själv är där inne, hon bryr sig inte alls utan bara går på en.
fram och tillbaka hela tiden.
det är skit jobbigt när man håller på med henne?

är det någon som kan ge mig några bra tips?

Bind upp henne i boxen till att börja med när du borstar och pysslar så att du bryter mönstret. Misstänker att det inte hjälper att hon har grovfoder att tugga på i boxen? Sedan kan du ha grimma och grimskaft under en period så att du har bättre koll på henne när hon hanteras. Det viktiga är att i mesta möjliga mån bryta vandringen, mest troligt så får hon likt krubbitning och vävning en kick av välbefinnande av att ranta runt hela tiden, vilket gör att det inte är det lättaste att tampas med.

Kicki :)

Jag har en häst som inte tycker om att bli instängd. Stänger man dörren helt så börjar hon boxvandra och kan bli ganska stressad. Får hon ha dörren öppen, helt eller en liten bit så att hon kan ha huvudet ute, eller en box med lucka så är hon mycket lugnare och vandrar inte.

Håller med SkorpSmulan. Jag har precis upptäckt detta med min arab - förut fanns det inte en kvadratmillimeter i boxen som var rent på morgonen för att han gick runt runt och stökade till allting. Nu har han en box med lucka i dörren som jag lämnar öppet och jag ser på boxens tillstånd på morgonen att han är mycket lugnare, han verkar trivas med att kunna sticka ut huvudet när han känner för det.

Så testa det du :idea:

Det låter naturligtvis ironiskt och konstigt, men det är inte meningen.
Ställ hästen där den ska vara. Ute.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
799
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama