Stinker ammoniak i boxen!

alice

Trådstartare
Igår när jag mockade märkte jag att det fullkomligt stank av ammoniak i boxen. Det var så det stack i ögon och näsa = hur bra för hästen? :crazy:
Kan det bero på att gräset i hagen innehåller så pass mycket protein? Den hagen där hon går just nu gödslades förra sensommaren.
Hela vintern har hon gått på en hög proteingiva (kvot över 7). Det har inte luktat speciellt mycket ammoniak i boxen. Men i takt med att gräset börjat växa till sig har ammoniakdoften blivit värre och värre, för att nu under "värmeböljan" utvecklas till en stank. Jag har efter hand sänkt proteinet i foderstaten lite, men igår bestämde jag mig för att göra något "drastiskt". Jag har nu sänkt kvoten till 6,4. Frågan är som jag ska sänka den ytterligare eller "lukta mig till" om jag hamnat rätt? Det finns så pass mycket gräs i hagen att de helt ratar lunchhöet nu.

//Alice
 
Har växelströbädd och går igenom den minutsiöst varje gång och mockar ut allt kiss och bajs. Så det är inte någon bädd. Därför är det inte det som är problemet...

//Alice
 
Hej!

Har du halm som strö?
Då vet jag att det luktar även om man mockar rent varje dag. Det kan vara värmen som gör att bakterierna trivs bättre= stark lukt.
Om hästen kissar på kvällen och du mockar på morgonen har ju kisset legat ett tag vilket kan ha betydelse, speciellt om det är varmt.
Du kan ju försöka lösa problemet med att t.ex. lägga in mer strö eller byta helt. Spån och torv har stor uppsugningsförmåga, och om man har tillräckligt med strö bör det inte vara några problem.
Jag tror inte hästens intag av protein har någon betydelse! I så fall förstår jag inte hur det hänger ihop? Det kan ju nån förklara för mig då. Jag tror att det är ströet, värmen eller liknande. Inte gräset eller proteinet.

M. v. h. Lisa
 
Har du halm som strö?

Nej, rejält med spån. Självklart kan värmen ha en stor roll i det hela. Framförallt i bildningen av ammoniak.


I så fall förstår jag inte hur det hänger ihop? Det kan ju nån förklara för mig då.

Protein innehåller aminosyror, vilka i sin tur innehåller amingrupper. Vid nedbrytning av proteinet tas den mängd aminosyror kroppen behöver upp och resten kissas ut i form av föreningar som i boxen, med bakteriers hjälp (precis som du beskrev) bildar ammoniak/ammoniakföreningar. Har inte den fullständiga metabolismen i huvudet och orkar inte leta igenom min litteratur. *lat*

Det var därför jag gissade att det hade med ett överskott av protein att göra.

//Alice
 
Lägg Stalosan/Stalosan F i botten på boxgolvet. Detta tar bort ammoniaklukten och tar dessutom ev. fluglarver.
Tror absolut inte det beror på proteinet i maten, utan snarare är det så att hästar är individualister, precis som vi människor, och urinen kan variera genom att vara mer eller mindre koncentrerad, beroende på hur mycket/lite hästen dricker t.ex.

Stalosan/Stalosan F finns att köpa i alla välsort. hästbutiker liksom hos foderhandlare.
 
Jag håller med Alice, det har inte så mycket att göra med koncentrationen av urinen utan hur mycket ureakväve hästen utsöndrar (beror på proteinintaget) samt hur mycket av detta som bryts ner till ammoniak o hur mycket som binds till ströet som nitrit el nitrat(kommer inte ihåg vilket). Högre temperatur gör att ammonika bildas o avdunstar fortare.
Spån o ffa torv binder kväve bättre än halm.
PL
 
Hej!
Jag tror som du på gräset i hagen. Hos oss är boxarna totalt nerkissade hos våra hästar som nästan går ute dygnet runt. Vi har dom inne mellan 22.00 och 07.00 men det är betygdligt blötare och luktar starkare än på vintern när de är ute betydligt kortare tid. I stallet är det svalt och inte många grader varmare än på vintern.
Häls
Nocke :-)
 
Gräset innehåller ju mycket mera vatten än hö så det blir ganska stora mängder som ska kissas ut på natten. 80% vatten är det väl i gräs om jag inte minns fel.
 
om det luktar ammoniak i en box som mockas ut varje dag kan det bero på att hästens kropp har ett surt pH-värde, vilket den kan få av överutfodring.
Kan inte hela den kemiska processen men jag hade om jag vore du sett till att dra ner på kraftfodret. Det ska normalt sett inte lukta ammoniak i boxen.
 
Jag tror att det är proteinöverskottet som är anledningen till ammoniakstanken.

Min häst står på halm som mockas rent varje dag och jag har inte märkt av någon stank av vare sig urin eller ammoniak. Däremot har jag också märkt av en ökad ammoniaklukt nu när gräset börjar sticka upp, men den försvinner i princip dagen efter jag drar ned på proteinet i foderstaten.

Det är ganska hög kvot i gräset, så antagligen ligger den totala Smrp/MJ-kvoten i din hästs foderstat långt över 7 när den äter gräs, även om du drar ned övriga foderstaten till 6,4.

Bara 2 kg gräs gör att Kvoten sticker iväg över 7 igen, och mer än 2 kg bör ju din häst peta i sig, eller vad tror du? Äter hästen 4 kg gräs är kvoten uppe i runt 9.

Ett litet räkneexempel: Om din häst äter 4 kg gräs med Smrp/MJ-kvot på 14 så kan din foderstat ligga på en kvot under 4 och ändå så ligger den totala Smrp/MJ-kvoten (foderstat + gräs) på över 7.

mvh Jessica
 
Tack för kloka och tänkvärda svar!

Med tanke på att de öht inte rör lunchhöet bör de ju äta så pass mycket gräs att de känner sig "mätta", vilket borde leda till ett kraftigt intag av protein.

Ska prova att byta ut lusernen (har redan tagit bort all k.protein) mot hö istället = mindre protein.

//Alice
 
*uppdatering*

Efter ett ganska radikalt nerdrag av proteinet i foderstaten (till kvot på ~6 från drygt 7) är stanken av ammoniak betydligt mindre. Det luktar fortfarande lite ammoniak, men inte så det sticker i ögonen. En klar förbättring alltså....

Ville bara berätta...

//Alice
 
Vad bra!!!

Då var våra tankekedjor inte helt uppåt väggarna då. :D

En liten uppdatering till: Vet inte om du läst det men jag har skrivit lite inlägg ang min hästs dåliga mage. Det visade sig vara vitlöken som ställde till det. Magen har stabiliserats betydligt efter att jag slutade med vitlöken.

mvh Jessica
 
Nej, den tråden hade jag inte läst! Men det var mycket intressant. Jag tror att vi ofta tutar i våra hästar en massa "onödiga" preparat som kan ge både det ena och det andra. Själv trodde jag att jag hade en betforkänslig häst eftersom hon förra vintern blev så otroligt rinnig vid minsta lilla foderförändring (fick nästan räkna pelletsen/havrekornen :D ). Så nu denna säsong tog jag bort betforn samt att hon fick gå på hö istället för hösilage. Hon har varit mycket bättre i magen och inte varit rinnig en enda gång.
Efter tips från tränaren började jag ge betfor för ung tre månader sen och fortfarande är magen bra. Gissar att det var hösilaget som ställde till det i magen...

Det var en liten urspårning från tråden, men ville bara dela med mig. ;) Otroligt skönt för dig att du hittat "boven" i dramat och att din häst nu är bra.

//Alice
 
Har du halm som strö?
Då vet jag att det luktar även om man mockar rent varje dag.

Jag har ALLTID haft halm hos mina hästar och aldrig haft några problem med lukten, snarare så luktar et mycket mindre, man ska mocka NOGA varje dag, det räcker inte med att bara ta ut det synliga. Gör man så då är det klart att det luktar! Spån däremot luktar mycket, för det är nästan omöjligt att få upp varje skitigt spån ocg det blir flera mängder skit kvar i boxen. Spån är det sissta jag skulle ha hos mina häsatr, dels av att det luktar, dels för att det är svår mockat (blir aldrig riktigt rent) och dels för att det torkar ut hovarna. Torv är isåfall ett bättre allternativ om du inte kan ha halm i boxen, jag brukar ha ett tunt lager torv i botten och sen halm över, torven fungerar som ett uppsugningslager och halmen för att behålla värme och för att hästen kan äta av det när det behövs (hästar som står på halm har sällan magproblem). :idea:

MVH Rose
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp