Stimulera gammal travare!!

T

Tican

jag, eller ja, min syrra, har en travare på 11 år. han är nykastrerad och hans andra infektion är precis över... :( han är hur arbetsvillig som helst och de få gånger jag ridit honom gör han ALLT för att tillfredsställa ryttaren! :p han är ganska nervös, så jag vill inte rida ut själv på honom (och så känner jag honom inte så bra...) och det finns ingen jag kan rida med... och att bara gå ut å gå med honom är ju inte så skoj... det jag gör nu (när syrran har influensa ;)) är att jag lindar benen på honom och ryktar honom jättenoga, sen leder jag honom i träns i typ 15-20 min, lat som man e... :D så, vad ska jag göra för att stimulera en gammal uttråkad travare?? han har dessutom en gammal senskada så han kan inte hoppa.. inte ens 50(, tror jag iaf..). :crazy: hjälp!!

Tömkör! Figurer, böjningar, tempoväxlingar. Det är jätte kul.
:D
Sen så kan du alltid jobba honom försiktigt från marken, enligt akademisk princip med träns och tygel.
Det är en mycket nyttig träningsform som uppskattas så länge man inte överskrider hästens kapacitet, för dom kan få fruktansvärt otrevlig träningsverk.

Hejsan!
Är hästen mycket riden eller håller ni på att rida in honom?
För travhästar har inte så mycket muskler(i ryggen) så i början ska man bara skritta en halvtimme och sen ska man skritta en halvtimme innan man kan trava i fem minuter. Och arbeta gärna i åttor och på volter så han mjukar upp sig ordentligt.. Om du vill stimulera honom så använd dig av "dom sju lekarna". Hästar brukar uppskatta dom.
Lycka till så mycket!

nja, han är inriden åsså, men rids inte så mycke.. har varit "inriden" i två år, men kan inte speciellt mycke för de. aldrig riktigt nån som har brytt sig om honom.. :cry: "sju lekar"??? :confused: akademiskt från marken, hmm, jag tror jag fattar vad du menar... :crazy:

Ja, för om du känner dig begränsad till enbart ridning så går det att lära...låt inte hästen "lida" bara för att alla idéer verkar främmande för dig.
Enda sättet att ha genuint kul är att umgås med hästen och låta den få en chans att förstå vad som ska hända. Då kan den lära dig var begränsningarna ligger och ni kan utvecklas tillsammans. :) Lek och lär.

ledde honom i träns och hade med mig ett dressyrspö idag... jag fick honom faktiskt att gå riktigt fint!! :) kände mig så duktig.. lixom som när man lussar för pensionärer när man gick i tvåan... :smirk: :p fina jockan! :bow:

Oj, det finns ju tusentals saker man kan göra tillsammans med hästen. Men nu när det blir kallt kanske picknikar i skogen inte är det man helst vill göra iof. :p

Någor som jag brukar göra med min häst när jag inte kan rida av olika anledningar, är att leka med honom. Lära mig förstå honom genom att leka och prova.
Har honom ofta lös på ridbanan eller liknande men det kan vara lättare med grimma och longerlina. Prova hur han reagerar på olika saker du gör och försök få honom att svara på det du gör. Får ni den där kontakten som man söker kan jag nästan lova att dagen efter har du hans uppmärksamhet till 100%. :)

Sen kan man ju hålla på med hinderbanor. Som agility. Eller tömköra. Det gäller att ha fantasi och göra precis det ni känner för.

Sv: Re: Stimulera gammal travare!!

Charlotte skrev:
Hejsan!
Är hästen mycket riden eller håller ni på att rida in honom?
För travhästar har inte så mycket muskler(i ryggen) så i början ska man bara skritta en halvtimme och sen ska man skritta en halvtimme innan man kan trava i fem minuter. Och arbeta gärna i åttor och på volter så han mjukar upp sig ordentligt.. Om du vill stimulera honom så använd dig av "dom sju lekarna". Hästar brukar uppskatta dom.
Lycka till så mycket!

"Dom Sju Lekarna" Vad är det för någonting ? ;)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: a1agnlju
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: timme
·
M
Träning När jag var fem år började jag rida på ridskola och gick där en gång i veckan tills jag fyllde 15 år, alltså ca 11 år. Efter 11 år på...
2
Svar
25
· Visningar
4 162
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar