Stimulera celler?

majola

Trådstartare
Sitter och läser om ledskador, men fattar ju som vanligt inte särskilt mycket. :crazy:

I "Hästens konvelscens" står det ang. behandling av ledskador:

"Vid läkning av ledskada måste inflammationen hämmas och cellerna stimuleras till en uppbyggnad av sitt matrix." (s. 88)

Inflammationshämmande är ju bl a kortison, så långt är jag med. Men hur stimuleras cellerna? Finns det några mediciner som gör det eller kan det ske genom särskild sjukträning eller dylikt? Som det formuleras ovan låter det ju som att man ska göra något aktivt för att stimulera cellernas återuppbyggnad.

Och ytterligare en fråga. Om man skriver om både karpal- och knäled, menar man då fram- resp. bakknä?

Sv: Stimulera celler?

majola skrev:
Sitter och läser om ledskador, men fattar ju som vanligt inte särskilt mycket. :crazy:

I "Hästens konvelscens" står det ang. behandling av ledskador:

"Vid läkning av ledskada måste inflammationen hämmas och cellerna stimuleras till en uppbyggnad av sitt matrix." (s. 88)

Inflammationshämmande är ju bl a kortison, så långt är jag med. Men hur stimuleras cellerna? Finns det några mediciner som gör det eller kan det ske genom särskild sjukträning eller dylikt? Som det formuleras ovan låter det ju som att man ska göra något aktivt för att stimulera cellernas återuppbyggnad.
Ja, cellerna stimuleras genom "sjukträning" som du skriver - har man behandlat en led så innebär denna sjukträning kontrollerad skrittmotion i korta pass som successivt ökas på (skritt är snällaste gångarten för att inte belasta leden så mycket men ändå få igång ämnesomsättningen i brosket). Man kombinerar ofta även kortisonbehandlingen med hyaluronan (tuppkam) som också är antiinflammatoriskt men främst smörjer upp leden och normaliserar ledvätskan, och minskar biverkningarna av kortisonet.
PSGAGs (tex adequanin) kan också användas för att normalisera ledmiljön, och tros även ha effekt på cellernas förmåga att bilda proteoglykaner (alltså en matrixkomponent i brosket). Dessa används främst där man misstänker broskskador.

Och ytterligare en fråga. Om man skriver om både karpal- och knäled, menar man då fram- resp. bakknä?
Ja. "Framknä" föredrar man att inte använda, då hästens riktiga knä är bakknät (jämför med oss människor).
Det är bättre att använda karpus eller karpalled, då riskerar man inte att prata om olika saker.

Problemet att få igång återuppbyggnad av skadat ledbrosk är inte löst än.
Det vi gör idag är huvudsakligen att blockera nedbrytningsprocessen.
Beteckningen framknä har nog kommit för att stanna.
Knä skall egentligen beteckna bakknä men används lika ofta om framknä!
Ofta går det inte att veta vad folk menar utan att fråga närmare.
Att en del kallar hasen för knä gör det inte lättare att få ett vettigt besked tex över telefon.
PL

Tack båda två! :bow:

Ännu virrigare blir det ju när veterinären säger att hästen är halt i knäet, det står carpus i journalen (fast på min egen häst vet jag ju åtminstone vilken led som avses!) och båda orden sedan förekommer i litteraturen.

PSGAGs (tex adequanin)
Kan man få lite mer information om detta? Vad står PSGAG för?Vad heter själva preparatet i Sverige?

Varför väljer man att spruta med bara kortison istället för ett kombinerat preparat (kortison-hyaluronan)?

majola skrev:
Tack båda två! :bow:

Ännu virrigare blir det ju när veterinären säger att hästen är halt i knäet, det står carpus i journalen (fast på min egen häst vet jag ju åtminstone vilken led som avses!) och båda orden sedan förekommer i litteraturen.
Aja, veterinären ;) bör ju veta att risk för missförstånd föreligger! Använd karpus i fortsättningen - och sprid budskapet :D ! Jag har också varit med om folk som pratat om knä och menat hasen :crazy: , så det lönar sig att förvissa sig en extra gång om att man pratar om samma sak.

PSGAGs (tex adequanin)
Kan man få lite mer information om detta? Vad står PSGAG för?Vad heter själva preparatet i Sverige?
PSGAGs Står för PolySulfaterade GlukosAminoGlykaner. I Sverige finns preparatet Adequanin, som kan ges antingen direkt i leden eller intramuskulärt med upprepade behandlingar. Det ska inte ges tillsammans med andra läkemedel. Används framför allt där broskskada misstänks eller konstaterats. Har också viss antiinflammatorisk effekt och tros stimulera ledbroskläkningen och även hyaluronsyrasyntesen i leden, men verkningsmekanismerna är inte helt klarlagda. Behandling direkt i leden leder ofta till reaktion med svullnad ett par dagar och man har högre risk för att få septisk artrit (bakteriell infektion i leden) jämfört med tex ledinjektion av tuppkamm och kortison.

Varför väljer man att spruta med bara kortison istället för ett kombinerat preparat (kortison-hyaluronan)?
Man har sett olika bra resultat av kombinerad behandling kontra bara kortison eller bara hyaluronan (hy: väldigt akuta låggradiga problem) beroende på vilken led som är beträffad och om skadan är att betrakta som akut eller kronisk, och om kronisk - hur länge den funnits. När det gäller din häst specifikt, så fråga gärna behandlande veterinär om varför din häst fått just den behandling den fått.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka