Stimulans i boxen?

M

MalinW

Hej!
Jag har en häst som är väldigt stressad och har mycket energi. Det går jättebra att ha henne ute i hage och att rida är inga problem, då är hon inte stressad. Men så fort hon ställs in själv i boxen eller binds upp själv i gången blir hon lite nervös och står inte still. Hon är en häst som behöver mycket stimulans och tänka själv, är det någon som har några bra ideer och tips på vad man kan göra i sin box för att hästarna ska ha något att göra. Jag har hört att man kan hänga upp saker längs väggarna, nägon som har provat och vad har ni provad?

Alla tips är välkommna!
/MalinW

Sv: Stimulans i boxen?

Visst kan man göra det, stora flaskor (1,5 liters) som man hänger fästa i mitten av flaskan. Fyll med havre eller pellets, som trillar ut när hästen meckar med den.

Måste dock varna för att resten av stallet brukar visa stressbeteende när man hänger saker på väggen hos en häst, det blir mycket ljudeffekter som tenderar att störa övriga inhysningar...

Häng in en stor trästock/stam eller liknande, som ute fast inne, så har dom ngt att gnaga på, ta en med löv på och häng högre upp så kan hon hålla på en stund.

Lovisaleonora_ skrev:
Visst kan man göra det, stora flaskor (1,5 liters) som man hänger fästa i mitten av flaskan. Fyll med havre eller pellets, som trillar ut när hästen meckar med den.

Måste dock varna för att resten av stallet brukar visa stressbeteende när man hänger saker på väggen hos en häst, det blir mycket ljudeffekter som tenderar att störa övriga inhysningar...

De provade ja på min rastlösa pålle.. Haha.. Den flaskan låg på golvet efter en natt. (Han hade gnagt av balsnöret de hängde i..). Hade även makaroner i min.. Men dom var snart borta dom oxå.. :angel:
Nu har han börjat öppna gödselluckan oxå.. 3 lås.. :crazy: Får nog byta dom snart.. :rofl:

Vill oxå ha fler tips!! :bump:

Har ett sto som är lite "tiger i en bur" med massa energi...Men cool när man rider o.s.v., så påminner om din.

Jag ser först och främst till att hon är ute mycket! Ute 12-14 timmar/dygn. Från insläppet fram till kvällsfodringen är det oftast tomt på folk i stallet, så lugn och ro. Det passar henne perfekt;)

Sen får hon i stort sett fri tillgång på hösilage på kvällen och står på halm så förhoppningen är att hon hela tiden ska ha något att plocka med. Har även hängt upp en krubbkompis från Hööks som hon verkar gilla.

jag brukat binda upp granruskor!
Dom älskar det.
Se till att det är vanlig grön gran bara.

Jag tycker snarare att dte låter som en häst som har svårt att vara utan hästkompisar.

Det är det som är lite konsitg, att hon skulle ha svårt att vara utan kompisar, för jag står i ett ganska stort stall med ca10 hästar i min stallgång.
Hon är fortfarande rastlös oavsett om de är inne eller inte.
Min teori varför hon är sådan är att hon har överskottsenergi, men jag vill inte dra ner på fodret heller för hon faller ur JÄTTE lätt.
Jag har nu hängt upp en flaska med havre i boxen, får se hur det fungerar. Gran vill jag inte lägga in då jag har hört att det är väldigt dåligt för magen och hon har redan dålig mage.

är det någon som har provat en sån där happy snacker med äppelgrej:smirk: till?

Tänkte på en sån till min lättuttråkade kille.. men har inte riktigt bestämt mig.. Är de något roliga?

OK. Jag fattade det som att det var när hästen var ensam i stallet som den blev orolig.

Jag har en likadan häst som knappt kunde stå i box, hon vantrivdes! Jag har henne på lösdrift nu och det fungerar jätte bra! Hon har blivit väldigt lugn och fin. Provade också att hänga in saker, men inget hjälpte. Jag tror inte att hästar trivs att vara inne, de behöver röra sig och få stimulans, och de får de inte när de står inne i flera timmar om dygnet. Tänk på att hästarnas magar är gjorda för att äta grovfoder större delen av dygnet, får de inte det så blir de lätt nervösa därför. Hästar som står uppstallade får oftast väldigt lite hö/hösilage, och så blir det ju feta mycket lättare eftersom de inte rör sig lika mycket som en lösdriftshäst.

Fri tillgång på hö? Håller mitt nervknippe stillsamt iaf.

Hej! det finns ju bollar som man kan lägga godis i, som trillar ut när dom rullar på dom... man kan ju hänga upp stora runda knäckebröd på rep.... gömma morötter i halmen som hon får leta reda på.. brukar göra det med min häst som hjärn gympa, han tycker det är super kul! först tyckte han det var väldigt onödigt att han skulle leta efter dem,, när det är så enkelt och få det serverat direkt från handen..... om hon står på halm så har hon ju lite hon kan pilla med och äta,kommer inte på mer just nu!
lycka till

Min pålla fick en båtfender i julklapp! En jättefin rund och röd som nu hänger i ett balsnöre vid ena väggen! Lite billigare med en fender än en Happy Horse-grej...tror jag betalade 49:- för denna.

Hon är inte inne mkt och inte stressad av sig..men tänkte det kunde vara kul i alla fall! Dock aldrig sett henne leka med den...! :rofl:

En kompis hängde borstar i snören från taket...vet dock inte utslag på detta..!

Jag har en fender som jag har klippt hål i och lagt i pellets. Alla mina ponnyer har älskat den:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama