Köpte en sådan ponny för drygt 3,5 år sedan av uppfödaren. Uppfödaren hade då sänkt priset 20' mot "normalpris" eftersom det ekonomiska läget gjort det nästan omöjligt att sälja häst och uppfödaren resonerade som
@Blandrastik inför vintern. Då sålde hon två tre ponnyer nästan direkt.
Det som då gjorde mig tveksam var följande:
Hästen såg ut som en köttbulle på bilderna
Den hade inga tävlingserfarenheter alls och var på så sätt "efter" i sin utbildning (varför?)
Varför var den kvar hos uppfödaren, den borde ha sålts som 4-åring?
Ponnyn hade intressant stam, såg film på både ponnyn och dess mamma (
) från hoppträning och magkänsla fick oss att åka och titta. Jag fick trovärdiga förklaringar på frågorna och ponnyn visade de egenskaper som vi sökte, även om den inte var "klar". Tror vi var först och den hade legat ute ett par månader. Vi fick en toppenponny som definitivt har möjlighet att gå msv eller t o m svår klass, men den är fortfarande lite efter rutinmässigt p g a annan karriär och bristande matchning från oss. Uppfödaren har dock inte fått någon del av ev framtida mervärde, tvärtom. Vi själva har fått "betala" med mer tid och arbete jämfört med en häst som kommit lite längre.
De ekonomiska osäkerheterna de senaste åren har sammanfallit med att senaste babyboomens barn nu är vuxna. För tio år sedan sammanföll stora barn-/tonårsgrupper med god ekonomi i samhället. Marknaden för ponny är därför liten av två orsaker.
Men med rätt förpackning så tror jag dock att det fortfarande går att sälja. Ofta visar man sina hästar bättre på kontinenten tycker jag Titta t ex här:
http://www.ehorses.de/PONYFORUMGMBH?page=horses så förstår du vad jag menar.