Stigläder

Tagel

Trådstartare
Hej.
Köpte stigläder för ett tag sedan, men har två frågor.
1, finns det någon viktgräns på dessa stigläder(lägger in bilf)? Jag har alltid ridit med "vanliga" stigläder så vet inte riktigt hur dessa fungerar.. Är så rädd att det ska gå sönder när man sitter på!
2, hur sjutton får man fast dem? Nu har jag för övrigt endast testat när sadel redan satt på hästen men dem gick inte att få på.

3 Någon som kan lägga in bild på hur de ska sitta när man har de fästa på sadeln?

Bifogade filer

• Screenshot_20210812-153524.webp
    Screenshot_20210812-153524.webp
    43,2 KB · Visningar: 51
Först trär man på stigbygeln på den sida lädret som har öglan.

Trä på "skyddet" efter stigbygeln

Sen trär man öglan över stigbygelkrämpan.

Stiglädret hänger alltså inte vikt, utan bara ett 'lager' så att säga (se bild ovan)

Fäst sedan upp T-spännet i en av hålen (se bild ovan)

Dra sedan ner skyddet över spännet.

För att fästa upp stigbygeln så lossar man T-spännet, för stigbygeln hela vägen upp till krämpan och fäster sedan T-spännet i det absolut högsta hålet UNDER stigbygeln.

Först trär man på stigbygeln på den sida lädret som har öglan.

Trä på "skyddet" efter stigbygeln

Sen trär man öglan över stigbygelkrämpan.

Stiglädret hänger alltså inte vikt, utan bara ett 'lager' så att säga (se bild ovan)

Fäst sedan upp T-spännet i en av hålen (se bild ovan)

Dra sedan ner skyddet över spännet.

För att fästa upp stigbygeln så lossar man T-spännet, för stigbygeln hela vägen upp till krämpan och fäster sedan T-spännet i det absolut högsta hålet UNDER stigbygeln.
Lägger till ang det sista - alla enkla läder har inte ett extra hål upptill. Vet inte hur det är med märket TS köpt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
781
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur