Stigbygeluppfästning på Sport Saddle m.fl.

trofé

Trådstartare
Hur gör ni andra som rider i Sport Saddle, Star Trekk Endurance/Comfort eller westernsadel gällande stigbyglarna? Om ni inte använder vanliga engelska stigläder och stigbyglar som går att fästa upp på vettigt sätt. Om ni sitter av och går/springer bredvid, fäster ni upp stigbyglarna på något vis eller låter dem bara hänga? Tänker när man har tex fendrar och korgstigbyglar.

Känns som om det skulle vara obekvämt för hästen att ha de hängande. Min häst har dock inte visat något missnöje över det än (har sport saddle med korgstigbyglar).

Sv: Stigbygeluppfästning på Sport Saddle m.fl.

Jag har en SS och har aldrig försökt hänga upp dem.
De dinglar dock inte så mycket så att de bumper till hästen när man går. Har en känslig herre så han hade farit på om något bump till honom.
Men jag har orginalläderna och korta ben så det är ganska stelt o inte så mycket som kan dingla.
// Linda

Har en ST med fendrar och jag brukar inte fästa upp dem. Ibland så lägger jag dem i kors över sadeln om vi skall passera på något trångt ställe som genom en dörr el. liknande. Tränar unghästen med stigbyglarna nere och hon bryr sig inte alls om att de hänger där o dinglar. Jag har långa ben och långa fendrar.

Tack för svar!

Hur ser originalstiglädren ut? Jag har köpt min sadel begagnad och när jag funderar på det så är det nog "vanliga" stigläder som sitter på den. (Med teddytunlar som vaddering ovanpå, så inte täntk så mkt på själva lädren).

De är breda, av nylon och med läderförstärkning vid hålen.
Syns till höger i bild.
Jag har bytt ut orginalriggningen av sadelgjorden från western till engelsk med stigläder. På din sitter de nog med en i ringen där samt en i ringen bak på sadeln men så kunde jag inte ha det på min häst.
PICT0140.jpg

// Linda

Tack för bild och beskrivning! Då har jag inte originalstiglädren på min sadel. Kollade lite noggrannare idag, och det är vanliga stigläder under teddytuneln.

Jag har sadelgjordsinfästningen på samma sätt som du, stigläder och de sitter bredvid varandra. Hade det ena i ringen längre bak tidigare, men så gick min häst upp i vikt och magen puttade fram sadeln när det satt så. Så nu sitter det som på din sadel, och det fungerar bra.

Vad är det för små nitar du fäst stiglädren till gjorden med?

* KL* På min SS fäste jag upp stigbyglarna ovanför sadlen med en " snokrem" som jag bara trädde igenom båda stidbyglarna. Simpelt, men mkt funktionellt.
Den hängde i ngn ring på sadlen när den inte användes. Likaså fäste jag upp sadelgjorden i en typ karbinhake som oxå var fäst i en av de bakre ringarna. Passade bra för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka