Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet
Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.
Snigelfarmor, de flesta inlägg från dig som handlar om travet avslöjar att du är ytterst okunnig om den del av en hästgren du märkligt nog påstår dig ha god kännedom om.
Jag anser att om man har så starka åsikter som du har för en sportgren så borde man åtminstone kunna kräva av dig att du känner till den mest grundläggande fakta inom travsporten!
Din sk. källhänvisning får stå helt oemotsagd då du aldrig under dina år på Bukefalos har kunnat, eller velat, namnge en enda tränare du har varit hos!
Inte ens när man har begärt att få uppgifterna via PM.
Men åter till det citerade.
Påståendet är så okunnigt att det tål att upprepas:
Och proffstränare har inte hästar som aldrig ens placerar sig, detta var tävlingshästar som drog in pengar.
Det finns ca 390 tränare i Sverige med A-licens, dvs dessa kallas för proffs.
Antal B-tränare, alltså tränare på amatörnivå, är ca 5 300.
Men jag antar att det är proffstränarna ditt påstående gäller.
Jag förutsätter att du vet skillnaden mellan en A-licens och en B-licens.
390 tränare med A-licens ska få sin rörelse att gå runt.
En rörelse som är som vilket företag som helst.
Du har förmodligen missat hela debatten om att travtränarna idag har svårt, mycket svårt, att få lönsamhet i sitt företag!
Detta är ett oerhört problem för tränarkåren idag!
(Jag går här inte in på att uppfödarna har svårt att få betalt för sina hästar eller att publiken sviker banorna till förmån för tex. online-sändningar på nätet osv)
Av ca 390 A-tränare så ser statistiken ut så här för de 20 främsta:
1. Åke Svanstedt (Ax) 28.174.295 kronor.
2. Kari Lähdekorpi (Hd) 27.861.328.
3. Stig H Johansson (S) 27.792.956.
4. Timo Nurmos (S) 22.801.737.
5. Lutfi Kolgjini (J) 22.296.537.
6. Roger Walmann (S) 21.092.543.
7. Olle Goop (Å) 20.075.520.
8. Stefan Hultman (S).13.885.715.
9. Robert Bergh (B) 13.072.644.
10. Jörgen Westholm (Ro) 10.335.908.
11. Joakim Lövgren (J) 7.937.007.
12. Nils Enqvist (Mp) 7.079.204.
13. Peter Untersteiner (Hd) 6.250.118.
14. Hans Adielsson (J) 6.170.471.
15. Stefan Melander (S) 6.134.210.
16. Conrad Lugauer (J) 5.858.635.
17. Jan-Olov Persson (H) 5.756.135.
18. Petri Puro (Hd) 5.507.424.
19. Petri Salmela (Bo) 4.762.251.
20. Fredrik B Larsson (S) 4.758.122.
Observera att ovanstående statistik inte talar om hur mycket intjänat det är per start utan det är alltså den totala summan som ovanstående tränare har kört in till sina HÄSTÄGARE hittills 2008.
På 20:e plats har vi Fredrik B. Larsson som har Giant Superman på sin träningslista. Giant Superman står för 1 460 000:- av de inkörda pengarna till Fredriks tränarrörelse.
Detta innebär att -i fallande ordning- så har de kvarvarande ca 370 A-tränarna kört in mindre än 4.7 miljoner till sitt stall och sina hästägare.
Tränarna har olika kontrakt med sina hästägare men det normala är att tränaren själv tar 10% av de insprungna pengarna "din" häst tjänar.
Ha detta i åtanke när du ser följande exempel:
På de banor du påstår att du har varit -och alltså hämtat fakta för ditt påstående ser det ut så här:
Banchampion på Umåker 2007 var Ove A Lindqvist.
Hans tränarstatistik för samma år såg ut så här:
År Starter 1:a 2:a 3:e Segerprocent Inkörda pengar
2007 129 14 14 17 11% 1 287 750
Antal nuvarande hästar i träning: 17
Då Umåkers banchampions tränarrörelse drog in ca. 1.3 miljoner och hade en segerprocent på 11% så misstänker jag att ni som läser förstår vart jag vill komma med Snigelfarmors påstående om att "hennes" tränare endast hade lyckade tävlingshästar i sitt stall..
Nu vet vi inte om det var denna tränare Snigelfarmor hämtade sin erfarenhet av men vi kan i a f konstatera att antingen är det dessa siffror som gäller eller siffror som ligger under dessa.
Jan-Erik Hoas som medverkade i programmet misstänker jag ligger i det stora mellanskiktet när det kommer till inkörda pengar till tränarrörelsen.
Hans siffror ser ut så här:
2007 109 12 12 5 11% 736 300 kr
Antal nuvarande hästar i träning: 22
Här är en proffstränare i bottenskiktet:
Peter Norberg (Åby)
2007 23 1 1 2 4% 69 800 kr
Antal nuvarande hästar i träning: 7
Jag citerar Snigelfarmor igen:
Den minioritet av A-tränare vars rörelse genererat vinst är alltså lätträknade!
De flesta proffstränarna "jagar" kunder, tillika hästägare, för att få sina tomma boxar fyllda!
De har inte, som Snigelfarmor felaktigt påstår, endast hästar som presterar någonting i stallet!
För att få sin rörelse att gå ihop får de ta emot de hästar som erbjuds dem!
Lägg därtill att vissa A-tränare har varit tvungna att nischa sig som inkörare och unghästtränare. Dvs de får in hästar som de kör in och lägger grunden på men dessa hästar går sedan vidare ut till tävlingsaktiva A-tränare!
Men ALLA tränare, oavsett hur stora de är och hur många hästar de än har i träning har hästar i stallet som inte tjänar en krona!
Du tror väl inte att en tränare med 200 hästar i träning enbart har lyckade och inkomstbringande individer i sina boxar om vi räknar bort unghästarna som inte KAN tjäna några pengar ö.h.t?!
Anta att en hästägare har 3 hästar i sin ägo och låter dessa tränas, till en kostnad av ca 30-40 000:-/mån, av en och samma ägare.
En av mina hästar går bra men de andra två går ingenting alls -menar du på allvar att t o m elittränaren skulle riskera mig som kund -och min för tränaren sportsligt och ekonomiskt lyckosamma häst- genom att säga upp mina två mediokra hästar??
Dessutom är tränaren så oerhört utlämnad till sådana som mig, dvs hästägaren!
Alla dagar i veckan har jag som hästägare rätten att flytta min häst med omedelbar verkan!
När som helst riskerar tränaren att bli av med min häst!
Det finns ca 40 000 travhästägare i Sverige idag och 90-95% av oss går back på våra hästar!
Hur får du matematiken med ditt påstående om att 390 proffstränare endast har lyckade tävlingsindivider i sitt stall att gå ihop med tanke på detta?
Du avslöjar återigen med okunskap och ren osanning att din sejour inom travet måste ha varit ytterst begränsad om den nu alls har existerat i verkligheten!
Jag presenterar här källhänvisning och bevis på att ditt påstående är felaktigt!
Nu är det upp till dig om du vill bevisa det du påstår!