Sticksår, klinik?

Corax

Trådstartare
Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag konstaterat att det var ett sticksår.
Vi klarade oss hela helgen men på måndagen var vet. tvungen att komma ut då hon höll på att få lymfangit samt hade förhöjd temp.
Det konstaterades att såret var ca 2½ djupt och går snett in/ner men leden borde ha klarat sig då hon inte var direkt halt (bara stel pga svullnaden?).
Hon sattes på Finadyne och PC im.
Dagen efter (tis)hade svullnaden minskat och tempen gått ner till normal för att sedan åter igen (ons)stiga till 'förhöjd' (ca 0.5 över normal).
Torsdag (sista dagen Finadyne)var det endast en liten lokal hårdare svullnad kvar precis vid såret.
Igår, fredag, var tempen normal och det var också sista dagen med pc.
Idag var tempen fortfarande ok men hon var lite tjockare i kotan igen och vid tömkörning fanns en yttepyttepytte fördröjning i rörelsemönstret. Tror inte att någon annan (förutom vet.)skulle se något.
Såret vätskar/varar fortfarande en del men jag försöker ha det öppet så mycket som möjligt samt gör rent det två ggr/dag.

Det jag oroar mig över är att det finns nå skräp kvar i såret eller att något är skadat.
Är det vanligt att sticksår 'äcklar sig' länge?
Kan tillägga att sticksårs-hålet endast är några mm brett i diameter medans det ytligt är ca 1 cm stort.

Jag hoppas att tempen håller sig nere nu efter avslutad behandling men när vet man om man borde ul:a/röntga det? Borde jag göra det i alla fall?
Har en bekants häst som fick en tagg i hasen och den upptäcktes först vid ul och opererades bort. :crazy: Den hästen var varken halt eller allmänpåverkad utan hade bara en galla.

/nojig Corax

Sv: Sticksår, klinik?

Min häst hade något liknande som din och blev inte bra efter avslutad pencellinkur. Det var väldigt svullet och varade fortfarande. Då var det en som tryckte ovanpå såret och ut kom en stor varklump som satt därinne och inte kom ut av sig själv.:eek:

Efter det började såret och svullnaden läka..

Euw!

Jag försöker trycka/pilla ut det som går varje gång jag gör rent det men det kan ju sitta valfritt skräp längst in... :grin:

Hur lång tid tog det allt som allt innan det såg bra ut igen?

Kommer inte riktigt ihåg hur lång tid, men det borde börja läka under pencellinkuren tycker jag. Om det inte gör det så är det säkert ngt som sitter därinne.:crazy:

Animaltex är ju väldigt bra på att dra ut varet ur såret! Prova det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 525
Senast: Malska82
·
Hästvård Hejsan! Mitt varmblod, 9 år, har sedan 3 dagar tbx varit knackig/halt i skritten och pyttelite i trav och galopp. Jag vet inte riktigt...
Svar
19
· Visningar
3 194
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama