Stickmönster väst/linne

Asa_S

Trådstartare
På senaste tiden har jag i flera TV-serier sett "kontorsklädda" kvinnor i vit blus med stickad väst över, en västmodell som mer ser ut som ett tight linne med u-ringning än "slip over"-typen med V-ringning. Jag är sugen på att testa att sticka en själv men behöver ett mönster som säger hur många maskor jag ska lägga upp till min storlek, när jag ska ta in osv. Är det någon som har något tips om vart man kan hitta liknande modell på nätet?

Sv: Stickmönster väst/linne

Har du kollat på drops? Vet inte om just det du menar finns där men gott om gratis mönster finns det i alla fall.

Hittade inget som riktigt stämmer med det jag vill ha men jag ska kolla närmare - måtten borde väl stå tycker jag och då kan man kanske bara justera det man själv vill ha på annat sätt? Har inte stickat särskilt mycket alls men kan sticka OK jämnt med jämna och aviga maskor och har inte tänkt ge mig in på några avancerade mönster.

Köper du ett garn av bra kvalitet, då har du mycket gratis.
Omvänt, ett billigt skitgarn, och inte ens Kaffe Fasset kan rädda situationen.

Har du ingen bild som exempel på det du vill sticka? Nyfiken :p

Tack för era svar! Jag har inte lagt någon tid på att leta efter någon bild men jag är nästan inne på att lägga mig på ett mönsterpapper och be någon rita konturer och sedan rita in anvisningarna på papperet... Hur stort plagg kan man sticka på rundsticka? Har räknat ut enligt provlappen jag stickade att jag bör ha 143 maskor på vardera fram- och bakstycke men nu tänker jag att det blir klumpigt med sidosömmar..? Fast det kanske är svårt att få rundningarna snygga med rundstickor, eller byter man stickor då och stickar själva "hängslena" med vanliga? Asch, det kanske är för svårt för mig ändå, det här...

Tror inte alls det behöver bli så svårt. På ravelry är det lätt att söka upp mönster med deras avancerade sökning.
Vill du ha knappar fram eller som ett linne? Du kan sticka hur stort du vill på rundsticka, runt eller fram och tillbaka.

På senaste tiden har jag i flera TV-serier sett "kontorsklädda" kvinnor i vit blus med stickad väst över, en västmodell som mer ser ut som ett tight linne med u-ringning än "slip over"-typen med V-ringning. Jag är sugen på att testa att sticka en själv men behöver ett mönster som säger hur många maskor jag ska lägga upp till min storlek, när jag ska ta in osv. Är det någon som har något tips om vart man kan hitta liknande modell på nätet?

Är det liknade denna du tänker dig? Fast utan knäppningen och kanske utan mönsterstickningen?
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=125&d_id=2&lang=se

Ja, tillräckligt lik för att det ska vara värt att prova! Jag vill nog inte ha "hängslena" riktigt så långt ut och så tror jag att jag vill ha lite djupare ärmhål men det borde bara vara att göra likadant fast på ett annat ställe. Kollade i stickbeskrivningar när jag var och köpte mer garn och jag inser att jag nog tänkt fel ifråga om intagen (heter det så när man gör färre maskor?), det verkar som om man ska göra det innan man är helt framme vid kanten, och så verade det ut som om man kan göra dem från båda hållen, jag hade kommit fram till att man var tvungen att göra dem åt vänster håll och alltså skulle göra dem från baksidan på ena sidan och kompensera på något sätt för att det inte då blir symmetriskt. Ja, ja, det kanske till och med visar sig att det är lättare än jag trott? Jag vill ha hel framsida, kan jag räkna med att det är lika många maskor på fram- och bakdel eller måste jag räkna ut hur många maskor knappslån motsvarar?

Ja, tillräckligt lik för att det ska vara värt att prova! Jag vill nog inte ha "hängslena" riktigt så långt ut och så tror jag att jag vill ha lite djupare ärmhål men det borde bara vara att göra likadant fast på ett annat ställe. Kollade i stickbeskrivningar när jag var och köpte mer garn och jag inser att jag nog tänkt fel ifråga om intagen (heter det så när man gör färre maskor?), det verkar som om man ska göra det innan man är helt framme vid kanten, och så verade det ut som om man kan göra dem från båda hållen, jag hade kommit fram till att man var tvungen att göra dem åt vänster håll och alltså skulle göra dem från baksidan på ena sidan och kompensera på något sätt för att det inte då blir symmetriskt. Ja, ja, det kanske till och med visar sig att det är lättare än jag trott? Jag vill ha hel framsida, kan jag räkna med att det är lika många maskor på fram- och bakdel eller måste jag räkna ut hur många maskor knappslån motsvarar?

Ja man brukar bara maska av i början på ett varv. Ett varvs skillnad är inget som stör symmetrin.

Jag hade räknat ut hur många maskor knappslån motsvarar.

Verkar vara ett kul projekt du tar dig an, du måste dela med dig när du är klar:)

Ja, huvva. Jag har läst beskrivningen 117 ggr ungefär och förstår fortfarande bara hälften. Sedan hade jag tänkt att sticka rutor och då räknat med att själva töjningen i stickningen skulle innebära att det blev figurnära men uppenbarligen måste man figursticka också och då är det frågan hur rutorna kommer att se ut när man minskar och ökar O_o? Men jag har börjat i alla fall - tre gånger redan för den har blivit för smal alla gånger hittills.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka