Sticka tofflor?

Araminta

Trådstartare
Jag har en dröm om ett par tofflor. Eller kanske man bör kalla det sockor. Ett par extremt tjocka, ankelhöga sockor... tofflor. Har försökt få min stickkunniga farmor att göra dem åt mig men det blev inte alls några tofflor utan mer något stövelliknande...

Iallafall. Jag har kommit på att jag får göra det själv om det ska bli några tofflor alls. Frågan är om det går och i sådana fall hur det ska göras? I tanken så stickar jag en helt vanlig socka med ett extremt tjockt garn, två-tre storlekar större för att ta hänsyn till garnet, samt att jag låter bli att sticka skaftet på sockan. Frågan är om jag ska bemöda mig med att göra någon form av sula till tofflan? Eller går det att sticka såpass tätt att det blir behagligt att gå i dem iallafall (farmors "stövlar" är nämligen så glesa i stickningen att det gör ont att gå i dem).

Hjälp en kallfotad novis!

Sv: Sticka tofflor?

vad händer om du gör ett par vanliga sockor fast bra mkt större och sen filtar dem i tvättmaskinen? du får nog göra skaften vidare än till vanliga sockor. Borde det inte gå att sy dit något lämpligt tyg till "sula" efteråt?

Vad menas med filta? Bara slänga in dem i tvättmaskin och köra? Lät väldigt intressant...

Kul! Garnstudio brukar ha bra beskrivningar, men hör av dig om du behöver hjälp med tolkningen. Kolla in deras stickskola. Det finns fler andra stickskolor på nätet inkl. videosnuttar. Tyvärr har jag inga länkar till sådana, men om du kollar in den andra sidan jag tipsade om kanske du kan hitta det där. Eller be farmor visa dig.:)

Filta kan bara göras med ren ull. In i tvättmaskinen ganska varmt och med några handukar så att det gnuggas ihop ordentligt. Lite svårt är det dock att förutspå slutresultatet.

Är det ull i garnet så krymper de ju i maskin och blir därmed tjockare. Vill man ha mer kontroll på hur mkt de krymper kan man gnugga dem i varmvatten för hand, men har man gjort en provbit och kört i maskin så man vet hur mkt den krymper borde det fungera. Har gjort så med sockor en gång, tyvärr inte med flit men det blev bra ändå för de var lite för stora till att börja med.

Kan du virka? Jag har virkat tofflor och sedan tovat dem i maskinen. De blir tjocka, varma och inte alls onda att gå i. Lite halkiga bara. Men det kan man lösa med textilfärg som puffar upp om man stryker på avigan. Det blir som halksockor.

Liknande trådar

Samhälle Min mamma älskar att sticka! Hon är pensionär och har mycket fritid, hon sträcker åt mig och sonen ett par raggsockor då och då. En vän...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 429
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar