sterilisering av kissen...

Rebecka83

Trådstartare
gah nu har det som jag bävat för kommit... min kattflicka har just kommit på att hon är en okastrerad kattflicka... hon har jamat o kurrat i ett dygn nu :crazy: de kastrerade pojkarna bara tittar konstigt på henne o går undan o gömmer sig...

blir att ringa vet det första jag gör i morron... hoppas han har tid snabbt... för det här blir jag galen på...

hur länge tar det efter en sterilisering innan de e på benen o mår bra igen? får de gå ut?

Sv: sterilisering av kissen...

Ska du verkligen sterilisera o inte kastrera? Det är lika bra att kastrera och ta bort livmoder och ta bort risken för cancer där.
Hur lång tid det tar för dom beror på hur väl de svarar på sövningen, dne del är på benen redan på kvällen (om det görs på morgonen) medan vissa kan ta ett dygm på sig innan de piggnar till ordentligt. Om de får gå ut vet jag inte.

är det inte samma sak? det är var nog hela livmodern bort jag tänkte på

På benen är kissen redan när du får hem den men det är väl inte att rekomendera att du släpper ut den förrns stygnen är tagna.

Sterilisera och kastrera är två olika saker, man kastrerar både hon och hankatter.

min syddes med stygn som inte tas bort ?

TS, min tossa var inne i onsdags 13:30 sövdes hon, 17:30 var hon vaken och 18 var hon hemma här och skulle upp i fönstret, ner på golvet upp i fönstret.. men sen lugnade hon ner sig och sov mest i 2 dar ungefär. ingen vidare aptit heller första dygnet och lite till men igår (3 dygn senare) var det rätt full sprätt på henne igen ..

min syddes med stygn som inte tas bort ?
Det är ju lite olika hur veterinärerna gör iof. Men din var väl inte riktigt tam? Kan tänka mig att dom föredrar sånna stygn då, jag ska be min vet om sånna när jag kommer iväg med mitt löpmonster:angel:

njaaaäee hon är väl inte direkt tam nej. eller ja tamast av de 3 men det säger ju inte mycket :angel:

Det är ju lite olika hur veterinärerna gör iof. Men din var väl inte riktigt tam? Kan tänka mig att dom föredrar sånna stygn då, jag ska be min vet om sånna när jag kommer iväg med mitt löpmonster:angel:

sånna stygn vill jag också ha på min dam... vi brukar ha det rejält jobbigt att bara ta avmaskningspiller.... hon haaatar när man håller i henne... förutom just nu då förståss :crazy::smirk:

sånna stygn vill jag också ha på min dam... vi brukar ha det rejält jobbigt att bara ta avmaskningspiller.... hon haaatar när man håller i henne... förutom just nu då förståss :crazy::smirk:

Prata med din veterinär om det innan så går det säkert att ordna. Jag föredrar egentligen dom som man får ta själv för det känns som att dom sitter bättre men har man hanteringsproblem med sin katt (som jag definitivt har med min borde-kastreras-hona) så kan ju dom som försvinner av sig själva vara att föredra.

Steriliserar honkatter tror jag inte att nån gör numera, då kommer de ju fortsätta löpa och vitsen är lite förlorad... Nä, kastrera heter det även när det gäller honkatter.
När det gäller vilken "tråd" veterinären syr med, har du nog inget att säga till om som ägare, det är den operarande veterinären som betämmer liksom.

Det är väldigt olika hur påverkad en katt blir efter en kastrering, den sövs och sover under operationen som inte alls tar lång tid, 10-20 min totalt, sedan kan veterinären välja att väcka katten eller låta den vakna av sig själv. Även där är det veterinären som bestämmer. Väcker man katten, är risk för nedkylning mindre, men lite av den smärtlindrande effekten av preparaten katten fått går förlorad... det är helt enkelt olika rutiner på klinikerna. Oftast lämnas katten in på morgonen, opereras nån gång under dagen och hämtas på eftermiddagen/kvällen. De kan vara trötta och lite vingliga på kvällen men det är olika, vissa är uppe och går rätt snabbt. Inom ett dygn är nog de flesta ungefär som vanligt igen. De flesta katter är relativt opåverkade av ingreppet (jämfört med hundar) och hoppar och springer runt trots såret. Är det en utekatt är det bra att hålla den inne en vecka iaf, så att inte tarmarna ramlar ut OM den skulle hamna i slagsmål och stygnen går upp... annars bara att hålla koll på katten så den inte blir slö, får feber, inte äter/dricker och att såret ser fint ut. Katten ska inte slicka på såret, gör den det får man skaffa en krage till den.

Hoppas det går bra med din kisse, att ha en löpande katta hemma är inte kul...
/Maria (pluggar till djursjukvårdare)

tack för ditt svar :bow:

har bokat tid och får komma i morron kväll.. min vet var snäll o ordnade en snabb tid då jag sa att min nattsömn varit rätt så störd under helgen

Katten ska inte slicka på såret, gör den det får man skaffa en krage till den.

Vilken katt slickar inte på såret? Katter putsar sig ju ändå, klart de vill komma åt att fixa till såret!

När vi kastrerade vår katt så fick vi med en tratt på en gång, som hon skulle ha på sig i tio dagar. Hon hatade den och höll på att bli tokig för att hon inte kunde tvätta sig, men såret läkte fint utan komplikationer.

Ja, tratt är nog bäst att ha! Risken finns ju att de inte bara slickar.

I Aemarias tråd (ny) kan man läsa att hennes hankatt raskt bet bort ett stygn för att tratten veterinären skickat med var för liten...

Tja, min katt slickade inte på sitt sår. Men då var hon väl onormal då...
Är huden sydd med stål, brukar katterna inte vilja slicka, för det sticks, men är det sytt med sutur som löser upp sig efter ett tag, är det lite kinkigare, den är mjuk och mer "slickvänlig" och en kattunga är sträv... ingen bra kombination.

Är huden sydd med stål, brukar katterna inte vilja slicka, för det sticks, men är det sytt med sutur som löser upp sig efter ett tag, är det lite kinkigare, den är mjuk och mer "slickvänlig" och en kattunga är sträv... ingen bra kombination.

det låter som hon får ha tratt de första dagarna då iaf... eftersom hon blir ensam dagtid när jag jobbar...

Vi tog bort hela livmodern på våran ena hona i sommras.

När vi fick hem henne satt ju narkosen fortfarande i och det gör den i några timmar. Hon försökte få av sig tratten, klättra på saker etc och verkade ganska pigg, men hon var inte helt hemma. :D Hon var samtidigt seg i reaktionerna och lite vinglig. Det tog som sagt några timmar innan det släppte helt. Vi hämtade henne kl 19.00 så jag vet inte exakt hur många timmar det tog efter som att vi gick och la oss vid 21-tiden. Men kanske 3-4.

Hon sov med oss i sovrummet så att hon fick vara ifred från de andra och inte behövde rammla runt ute i huset med trappa och allt.

Hon fick vara inne tills tratten togs bort. Nu fick vi åka och ta bort stygnen också, det gör man inte alltid. Det beror på vad för stygn man använder. Det var iaf 2 veckor efter ingreppet och gick på inte ens en minut.

Ca 2 veckor blir katten inne tror jag. Man vill ju inte släppa ut den med tratt då den kan fastna, och den ska ju ha tratten tills såret läkt så pass att hon inte kan störa det genom att slicka. Men för ingreppets skull räcker det med att den är inne någon vecka eller ngt mer kanske så att det läker och att man har lite uppsikt över såret första tiden. Våran hona tog sig ut ett antal gånger under andra veckan men vi fick tag på henne på en gång oftast (kommer när man ropar). Det viktiga är att man har uppsikt.

Vi ska kastrera 3-4 honor till i feb. :angel: Det blir en dyr veterinärräkning men det hjälps inte. Våren närmar sig och nu har vi nog med katter (de äter dock p-piller fram tills dess).

Nja, jag vet inte jag. Vår katt blev sydd med ståltråd, och hon var som tokig på såret, blev helt manisk med att försöka bita bort stygnen.

Ingen av våra tre damer som genomgick ingreppet slikade på såren. De hade såndär försvinande tråd.
De vaknade till efter en stund hemma. De var bara borta under ingreppet tog ca 30 minuter per katt.
Gick runt hemma tills de hittade ett ställe de ville vara på. Gärna soffan, enda problemet var att de kunde läcka. Redan på kvällen ville de ut och göra sina behov (otänkbart att använda låda). Vi tittade på dem när de var utte och de kom in när de var klara.
De var sig själva efter en natts ordentlig sömn.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: bengeten
·
Katthälsa ...en granne till mig har haft en katt som kommit o sovit i en stol utanför deras dörr och påtalade det för mig...katten hade varit där...
Svar
6
· Visningar
1 619
Senast: martha
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama