stensäkert foderbord

kvandi

Trådstartare
Jag tror jag just fick världens snilleblixt :idea:

Jag har länge funderat på det här med foderbort, något som kan vara i naturlig äthöjd, dvs marknivå, men ändå vara säkert. Min ena häst har för vana att med framhoven skrapa åt sig hö som hon sedan står över medan hon äter, tror det har nått att göra med att hon "vaktar" sin andel. Det här gör hon trots att man fodrar i någonting. Just nu fodrar jag i en plastbalja utomhus. Men det slutar ju ofta med att den välts än hit och än dit, och tillslut så står båda hästarna nästan i staketet och äter. Och foderbord av trä med spjälor har ju en viss risk för att fastna både med nos och med hovar/ben. Ett foderbord av trä i marknivå skulle pålla pulverisera rätt fort med sina sparka-runt metoder.

Men idag så kom jag på det...

Ett gjutet cementfoderbord! :banana:

Sällan att pålla kan riva runt ett stenblock!

Vad tror ni om det? Att gjuta ett foderbord, med ca 20cm höga kanter runt om, plattan lutande och med ett litet plaströr ingjutet för att vatten skall kunna rinna ur. Kan det bli säkrare? Det blir ju lite svårt att flytta på men ändå :D

foderbord.jpg

Sv: stensäkert foderbord

Kan de inte äta på marken? Eller det kanske är för lerigt? Vi har uppgrusade ytor för ändamålet. Annars ser det väl ok ut.

Jag har haft badkar som foderbord och då använt avloppshålet för få vatten att rinna ut. Kan bara säga att här där jag bor funkade det inte. Foder + vatten satte ingen avloppet såa tt det stod vatten i botten på karet. Så du får kanske vara beredd på att det händer även med ditt "avlopp".

Det är en bra idé som kan förbättras:

Lägg in två ursparningar i botten på formen så att man kan lyfta den enkelt med pallgafflar på en traktor.

Den kan eventuellt göras lättare med inlagda leca/frigolitblock på områden som blir mycket tjocka.

Glöm inte armering!

Fundera på olika sätt att lösa avrinning av vatten.

Kom på att det finns ju redan en färdig liknade att köpa.
Cement/betong ringarna som är till avlopp och brunnar. De går att få i olika höjder och diameter och om så önskas även med botten. Då slipper du ifrån hörnen som bli vassa om man använder gjutform.

Istället för två rör för vattenavrinning hade jag gjort en skåra längs hela långsidan, mellan kanten och botten sas. Det är lättare att rengöra!

Kan de inte äta på marken? Eller det kanske är för lerigt? Vi har uppgrusade ytor för ändamålet. Annars ser det väl ok ut.

Jag fodrar på grusade ytor idag, men det är ju inte helt nyttigt för hästarnas magar att få i sig sand (risk för t.ex. sandkolik) -vilket jag känner är en stor risk då de äter direkt från grus. Därför vill jag fodra på något bättre underlag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka