Stenmjöl - vilken dimension?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vilken dimension på stenmjöl har ni alternativt föredrar ni till topplager på ridbana?
Har ni koll på exakt blandning och skiktkurva?
 
Ingen med input?

Vi har just bestämt oss för 0-8 när jag läste på annat ställe att en fått höra att 0-4 var att föredra. Att 0-8 kunde bli för löst? :confused:
 
Vilken dimension på stenmjöl har ni alternativt föredrar ni till topplager på ridbana?
Har ni koll på exakt blandning och skiktkurva?
Jag har nog aldrig varit med om att dimension spelar roll utfrån din fråga rakt av i fråga om stenmjöl . Det kommer ju inte vara topplager bara sådär utan blandas med ditt övriga underlag . Stenmjöl i sak används endera som grundbotten under annat topplager , eller så blandar man in det i sitt topplagen i vissa fall om topplaget behöver bli fastare .....
 
Ingen med input?

Vi har just bestämt oss för 0-8 när jag läste på annat ställe att en fått höra att 0-4 var att föredra. Att 0-8 kunde bli för löst? :confused:
Som du förstår beror det mycket på leverantören, alltså på hur de blandar fraktionerna. Åk och kolla på deras 0-4 och 0-8, trampa runt och känn efter.
Det spelar också stor roll vad du har under. Har du inget hade jag valt 0-8, har du ex en sandbana som du vill fylla på hade jag valt 0-4 etc.
 
Jag har nog aldrig varit med om att dimension spelar roll utfrån din fråga rakt av i fråga om stenmjöl . Det kommer ju inte vara topplager bara sådär utan blandas med ditt övriga underlag . Stenmjöl i sak används endera som grundbotten under annat topplager , eller så blandar man in det i sitt topplagen i vissa fall om topplaget behöver bli fastare .....

I vårt fall finns inget övrigt underlag så jo, själva stenmjölet blir topplage! (Stenmjölet kommer att läggas på en matta som i sin tur ligger på väldränerad sandjord).
 
Ingen med input?

Vi har just bestämt oss för 0-8 när jag läste på annat ställe att en fått höra att 0-4 var att föredra. Att 0-8 kunde bli för löst? :confused:

Visade sig att jag missförstått - 0-8 som kunde bli löst var inte stemjöl, utan vanligt grus med runda korn.
Puh :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 878
Anläggning Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 074
Fordon Jag har googlat en massa men blir inte klok riktigt. Jag har fattat så mycket att man får byta däcksdimension på en bil så länge...
Svar
6
· Visningar
509
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp