Stenhårt i marken..

S

Siritax

Någon som har några idéer om vad man kan hitta på med hästen när det både är stenhårt på ridbanan och stenhårt ute..?
Åker till ridhus en gång i veckan.. kommer säkert bli fler sen.. men tills dess? Vad kan man göra? Trååkigt..:(

Sv: Stenhårt i marken..

Siritax skrev:
Någon som har några idéer om vad man kan hitta på med hästen när det både är stenhårt på ridbanan och stenhårt ute..?
Åker till ridhus en gång i veckan.. kommer säkert bli fler sen.. men tills dess? Vad kan man göra? Trååkigt..:(

Hitta någon gräsväg, eller en träda, där kan du trava. MEN under ordnade former, i form o i balans.:)
Men även som Lazio skrev, ut o klättra o rid i skogen. Det finns skogar som är relativt plana, där kan man även galoppera o trava lite. OM man VET hur underlaget ser ut, så det inte dyker upp nå hål!

//Nuzzan

Ge hästen en period av skrittgympa! Ordentligt skrittarbete kan göra underverk! Inte bara lufsa runt lite, utan ordentlig skritt i form, öka, minska, sidvärtsrörelser i sick-sack på traktorvägar, öppnor och slutor. Lösgör i små snäva serpentiner på någon öppen yta, ställ höger och vänster. Finslipa på halter och övergångar.
Arbetade min häst så i två veckor, och jisses vad mycket som kom gratis i traven och galoppen sen! Att "bara skritta en sväng" är en mycket underskattad träningsform, folk verkar generellt tro att hästen inte får jobba ordentligt om det inte går i trav eller galopp. Jag ser hellre ett ekipage som "hinner med" att göra allt rätt i ett lägre tempo, än halvdan ridning i trav och full fart framåt i galopp. Man får tillbaka mångfallt senare, jag lovar!

Jag har samma "problem".

Jag tömmkör rätt mycket nu. Ute i skogen och på fina grusvägar. Sen blir det även mycket skritt och olika övningar. brukar ställa upp koner efter en väg (som det inte åker några bilar på), gå i skogen.
Sedan kommer hästen även ha viloperiod. Har alltid det på vintrarna i stället för på sommaren.

Siritax skrev:

Oja rid ut i långsamma gångarter. Rid överallt och låt din häst lyfta på benen och även få sätta ner dem där det är lite ojämt. Skritta länge bara rakt fram på grusväg. Allt detta är kanonbra för hästens ben. Ta vara på den här tiden av året till att stärka din hästs ben. Lite långsam trav på en hårdfrusen grusväg, öka på långsamt, är även det stärkande.

När jag tittar tillbaka på dina svar så gillar jag verkligen begreppet skrittgympa. Det skall jag ta till mig.

Hälsning Maja

Att klättra & gå i "snårskog" är oxå bra för lite stressade hästar som inte riktigt koncentrerar sig utan bara rusar på.. I skog & mark måste dom ju kolla var dom sätter hovarna. Har funkat väldigt bra för mig i allafall..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama