Stenhårt i marken, träningstips??

K

klabbarparn

Nu är det ju denhär underbara tiden när det är stenhårt i backen o ingen snö... :cool:
Är det nån som kanske har lite tips på hur tusan man ska träna!?
Som det är nu blir det mest skritt-turer i skogen, klättring i skritt, lite skänkelvikning i skritt....skritt, skritt, skritt....suck....
Kan jobba i trav dom dagarna det är bra underlag på ridbanan, men det är ju inte så ofta såhär års.
Åker även till ridhus nån gång då och då, men min häst får i nuläget inte trava så mkt pga igångsättning efter skada så jag håller mej mest hemma än så länge.

Kan man tex göra korta travövergångar om man rider på platt underlag, eller blir det för hårt?

Kom med tips! :bump:

Sv: Stenhårt i marken, träningstips??

Varför inte öva lite horsemanship? Så får hästen träna huvudet lite.
Det har jag gjort endel med min häst, hon tycker att det är jättekul och man kommer
mycket närmre hästen.

M-oaa

Jobba inom skritten!

Powerwalk, tempoväxlingar etc. Flytta framdel, flytta bakdel, öppna/sluta, skänkelvikning (en och en eller 'zickzack'), halter, ryggningar, igångsättningar. Finslipa skritten helt enkelt. Se till att du kan göra en välbalanserad, jämn halt PRECIS där du vill, lek med tvärningen i sidvärtsrörelserna, växla mellan öppna och sluta. Listan kan göras nästan hur lång som helst, utbildningsnivån begränsar lite men även med en ung/grön häst kan man göra MYCKET.

Skritta rakt ut i terrängen om du har lämplig terräng (akta ev 'potthål' som inte syns bara, ta välkänd skog). Rid serpentiner och volter och bågar och piruetter på ängen, klättre är jättebra, gör halt och rygga i uppförsbacke.

Kan du så använd bommar/cavaletti. SKritta cavaletti på olika höjd och avstånd, höj ena änden, lägg ut en solfjäder, rygga mellan två paralells bommar, rygga mellan bommar i L-form, stanna inom en liten bomfyrkant, vänd helt om utan att gå utanför bommarna, sidvärts längs/över en bom.

Vad är det för skada den är igång efter, det tycker jag spelar roll ang travigångsättningar på klapperhårt underlag.

Det är kotledsinflammation han har haft, i ena bakbenet.
Han får nu bara trava på rakt spår korta stunder, och dessutom är han bara 4,5 år o eftersom han har vilat sen i maj så kan han bara skänkelvikning i skritt och vi har börjat lite smått med ryggningen. Lite svårt när dom inte är skolade :smirk: men skänkelvikningarna i skritt börjar iaf sitta jättebra :D blir ju att man lägger in såna ganska ofta.
Vi har inte så jättemycket skogsvägar direkt, men det finns en mellanbrant klätterbacke, ett gärde, en bred skogsstig och en grusväg samt ridbana...

Då får du helt enkelt ta tillfället i akt och lära honom flytta framdel/flytta bakdel. Och fortsätta med skänkelvikningarna, finslipa dem, och variera dem, antal steg etc, lek lite med tvärningen etc.

och bommar kan du ju använda utan problem.

Jag skulle inte köra trav på klapperhårt underlag med honom, de är lätt lite obalanserade och ivriga de unga, så ta det i ridhuset eller vänta på bättre underlag du.

Och så allt det andra jag skrev, det går att göra med gröna hästar med mycket av det. Powerwalk, tempoändringar, sidvärts etc, man bara anpassar kraven. Istället för öppna/sluta, flytta fram/bakdel medan du rider rakt fram, några steg räcker i början. Sen bygger du på.

Men jag veeet hur lätt det är att hamna i tråkträsket, men man får försöka välja ut några saker/pass och koncentrera sig på =)

ja precis, tråkträsket är aldrig långt borta såhär års ;)
Just nu är det typ klättringen jag tar till för att känna att han iaf har fått jobba liiite... Tror du det kan va påfrestande för hans leder? Det är inte så värst brant backe men ändå... Lägger in några minuters klättring kanske 3-4 ggr i veckan.

Nej,d et tror jag inte är någon fara, han gör väl 'värre' saker än så i hagen kan jag misstänka? :angel:

Nej,d et tror jag inte är någon fara, han gör väl 'värre' saker än så i hagen kan jag misstänka? :angel:

Jo tack :angel:
Idag tex hade han lyckats riva sej på utsidan(!) hasen på h bak o han går liksom i en stor platt gräshage... :smirk:

jaa det här underlaget är inget vidare :(
som det är nu blir det bara skritt utomhus men som tur är så finns ju ridhus, tack o lov. men har man inte tillgång till det är det bara att härda ut, jag vill ha SOMMAR!!

NU får du gärna berätta vad powerwalk för hästar är!! :idea:

Samma som för människor. Att få till en aktiv, bärig skritt med så lång steglängd som möjligt. Inget såsande, utan mer marscherande framåt. Skritten ska vara ren men rask, hästen ska skritta genom hela kroppen, och strax under där den slår över till trav.

Låter plättlätt, men prova så får du se att det är svårare än det låter i början, det är dock väldigt nyttigt =)

Ah, du menar så! :idea:

Hm, jag har försökt få till det på "min" häst i ett år nu, fortfarande inte lyckats... :crazy: Normalt sett så kräver jag det nästan alltid, så tråkigt att skritta. ;)

Ah, du menar så! :idea:

Hm, jag har försökt få till det på "min" häst i ett år nu, fortfarande inte lyckats... :crazy: Normalt sett så kräver jag det nästan alltid, så tråkigt att skritta. ;)

Som sagt, det är knivigare än det låter ;) Arabkillen har full pejl på det nu, och matte kan åka rätt mycket. Vi behöver inte nämna fblvalacken i sammanhanget, jag ber att få återkomma nästa vinter i frågan :angel:

Horsemanship övningar kan alltid vara bra att träna på.

Eller som jag gjorde idag, bygg upp en liten agilitybana och träna agility med hästen. Behöver inte vara så avanserat, bara ett par bommar, konor och annat smått och gott. Kul för både häst och människa och eventuella åskådare som står och funderar på om man är riktigt klok eller inte:rofl:

17486211.jpg

nä det är det inte, behövs inte mkt salt.

vet inte om det tinar när det redan frusit, men saltar du nästa gång det är mildväder så fryser det inte sen!

jag brukar salta spåret och en volt..

ÄSCH...nu behöver du inte bekymra dig för o motionera din kuse på ngn vecka...du lär väl va skitstel med träningsvärk efter ridpasset med min pålle idag. Vilovecka lär det väl bli :rofl::rofl::rofl:

powerwalk går "min" i avsig själv :angel: bara att skritta ut på långa tyglar och det är ett god tempo och hon skrittar igenom hela kroppen ändå ifrån svansen till öronen.
lätt att bygga muskler på det

Jag passade på att lära min orutinerade pålle att göra sluta för ett par år sedan när det var fruset en tid. Så lär in nya rörelser. Börja från marken, gå brevid och lär den hur den ska gå (enklast är om man är två personer som handgriplingen visar/puttar rätt ben hästen rätt).

Halten kan man ju dessutom finslipa i oändlighet.

Liknande trådar

Hästvård Vad gör jag ??? I dessa tider då det pendlar mellan - och + grader och det är ingen snö, bara stenhårt i marken med ett tunt lager is...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Sar
·
Hoppning Hejsan! Jag har ett vackert litet fuxsto som är hur lyhörd som helst. Så länge hon får lyda i 190 knyck... Bromsen har tyvärr hängt sig...
Svar
10
· Visningar
2 415
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama