Stenhård Ikea-madrass som luktar pyton???

Sofiplopp

Trådstartare
Var på Ikea i helgen och införskaffade mig ett antal vuxenpoäng - det vill säga en dubbelsäng. Överst ligger en Tafjord (?) bäddmadrass - och fast vi provade den i affären med samma sultan-säng som vi sedan köpte, är den inte alls som där när vi sedan fick hem den!
Den är i stället stenhård - jag som valde den för att den var så mjuk och skön, med sådant där "memoryskum" eller vad det heter.

Sedan luktar den så in i vassen mycket plast/kemikalie så jag är helt täppt i näsan efter två nätter i sängen. Visserligen minskar den där stanken hela tiden - men ska det verkligen vara så här när man köpt en säng för så pass mycket pengar? Bara bäddmadrassen gick ju på nästan 2000 kr!

Jag brukar aldrig handla på Ikea annars, och när jag låg där och sniffade på madrassen i går kväll så tänkte jag att jag plötsligt inser varför jag brukar välja bort den affären ... :crazy:

Vad gör man? Lämnar tillbaka den eller brukar det vara så här??? Slutar den stinka? Blir den mjukare efter ett tag?
Råd önskas från erfarna Ikeakunder!!! :p

Sv: Stenhård Ikea-madrass som luktar pyton???

Den blir nog mjukare efter användning. Köper du hem en soffa så är den inte lika mjuk som den du provsatt i affären. Det är ju några tusen som provsuttit den innan dig. Samma med sängen och bäddmadrassen.

Häng ut den på vädring varje dag?

Memory foam funkar väll så att det är hårt när du lägger dig och sen sjunker du sakta ned så att det precis är anpassat för din kropp? Och eftersom det är plast så stinker den säkert mest i början sen vädras lukten ut. Typ som när något är nymålat.

Du får väll be sönerna hoppa i den ett tag så den vädras ur och mjuknar :p...

Du får väll be sönerna hoppa i den ett tag så den vädras ur och mjuknar :p...

Jag har varit inne på det .... men de är så stora nu att jag är rädd att de slår huvudet i taket! :crazy:

Men det är alltså läge att vänta ut sängskrället???

Du har ju tre månader på dig.
Om du inte trivs med den kan du ju byta.

Du har ju tre månader på dig.
Om du inte trivs med den kan du ju byta.

Ja, men hur länge ska man vänta och se om det blir bättre? Jag är rätt lat och giiter inte köra tillbaka den för att sedan byta till en annan som luktar lika mycket som den här gjorde när jag packade upp den ...

Stanken är nämligen besvärligare än att den är hård.
Madrassen formar sig ju hyfsat efter kroppen ändå, och jag har sovit gott när jag väl somnat då. Fast jag är täppt i näbben och nyser när jag vaknar!

Usch det känns ju inge bra, man undrar ju vad det är för intressanta ämnen som kommer ur den madrassen.

Ring till IKEA och hör, både om lukten och hur lång tid det brukar ta tills madrassen är anpassad efter din kropp!

Vi köpte en memorysfoambäddmadrass och den luktade SKUNK... Riktigt illa...! Men det försvann på ett par veckor. Så vädra den. :) Något mjukare har den blivit också tycker jag, riktigt bekväm och jag sover som en drottning på den.

Exakt detta hände min man, han trodde det skulle bli bättre men efter nåt år så slängde han ut den på blocket. Skulle ha reklamerat istället och sparat många tusen. Antagligen så är det väl ett väldans provliggande så de är utslitna i affären.

Det kan tydligen försvinna tack och lov... jag råkade på en nyinköpt säng från IKEA i somras. Nös som en galning i två veckor, det luktar verkligen STARKT! :crazy:

Men nu luktar den inte längre.

Pratade med en kompis i stallet som sa att det är flamskyddsmedel som luktar. De är skyldiga att behandla med det, och Ikea sparar pengar på att använda billigast möjliga = äcklig lukt.

Faktum är att det stinker redan mindre. Få se om jag vänjer mig ... *sucka*

Jag köpte en memorykudde på Jysk och den bodde en natt i karlns sänghalva sen blev den landsförvisad till altanen under en månad ungefär, var dit och tryckte och klämde på den och varje gång pyste det ut plastlukt så tydligen måste man röra i den så att luften som finns i memmoryskummet byts ut också.
Nu har kudden flyttat in igen. Luktar ingenting.
En säkerhetsåtgärd i ditt fall kan ju vara att ringa och be Ikea notera dina synpunkter ifall det inte skulle ge sig.

Memoryskum är väl ungefär samma material som finns i Tempur? På deras madrasser sitter det stora klisterlappar: "Materialet har en viss egenlukt, som dock försvinner efter en tid". Så jag tror att du kan ta det lugnt och vänta.

Då tycker jag att det är värre att den typen av material inte går att tvätta. Mina tempurkudde började lukta efter några år. Kanske efter att jag varit sjuk och svettats väldigt mycket. Det enda tips jag fick var att ha flera kuddar att växla mellan och låta den som inte används luftas ordentligt. :crazy:

Madrassen har jag dock inte haft sådana problem med.

Det tar 4-6 veckor för kroppen att anpassa sig till en ny madrass, och som de andra säger så är ju madrasserna i affären mer utslitna än den man får hem.
Lukten verkar ju vara något som försvinner, så jag hoppas att det blir så i ditt fall med.
Och Mentans tips är bra. "Masserar" man sängen, så blir den mjukare snabbare.
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka