Stengärde+hage

johansson

Trådstartare
Hej!

Mina hagar (3st 4 hektar) är inhägnade med stora gamla stengärden. Över stengärdet ligger det lite taggtråd som ska bort.
Hur hägnar jag enklast in hagarna? Ska jag sätta en tråd över stenarna eller kommer hästarna försöka "klättra" då? Ska jag lägga ett järnrör över stengärdet ? Måste jag göra ett separat staket på insidan?
De få delar som inte har stenhärden är inhägnade med staket med järnrör. Jag tänkte sätta en ellina överst.

Jag kommer ha 2 lugna, stora hästar på lösdrift.
 
Sv: Stengärde+hage

Jag tänker stängsla så att hästarna betar av ordentligt, då slipper du gå med lie eller gräsklippare. Det är svårt att säga hur när det inte finns någon bild men se till att hästarna kan äta det knöggliga så mycket som möjligt. Jag tänker elstängsel mitt på stenmuren alltså , kanske.
 
Sv: Stengärde+hage

Hej!

Mina hagar (3st 4 hektar) är inhägnade med stora gamla stengärden. Över stengärdet ligger det lite taggtråd som ska bort.
Hur hägnar jag enklast in hagarna? Ska jag sätta en tråd över stenarna eller kommer hästarna försöka "klättra" då? Ska jag lägga ett järnrör över stengärdet ? Måste jag göra ett separat staket på insidan?
De få delar som inte har stenhärden är inhägnade med staket med järnrör. Jag tänkte sätta en ellina överst.

Jag kommer ha 2 lugna, stora hästar på lösdrift.

Jag har en rätt så högt uppsatt eltråd framför stenmuren, på så sätt äter de rent utmed muren, men blir ändå stoppade av att försöka gå över. Annars går det säkert att sätta på muren också men det är svårt att få fäste.
 
Sv: Stengärde+hage

Jag har en ca 1 meter hög / 1 meter djup stenmur utmed delar av beteshagarna. Här har jag satt 1 tråd på ca 1,2 meters höjd precis innanför, så de kommer åt att beta intill, men kan inte klättra. Använder järntråd utmed denna delen då jag vill minimera risk för brott på tråden och vara säker på att strömmen leds vidare...
 
Sv: Stengärde+hage

Hej!

Mina hagar (3st 4 hektar) är inhägnade med stora gamla stengärden. Över stengärdet ligger det lite taggtråd som ska bort.
Hur hägnar jag enklast in hagarna? Ska jag sätta en tråd över stenarna eller kommer hästarna försöka "klättra" då? Ska jag lägga ett järnrör över stengärdet ? Måste jag göra ett separat staket på insidan?
De få delar som inte har stenhärden är inhägnade med staket med järnrör. Jag tänkte sätta en ellina överst.

Jag kommer ha 2 lugna, stora hästar på lösdrift.

Jag har satt upp separat staket innan för de stenavgränsningar som finns på mitt gärde. Mest för att jag inte vill att hästarna ska börja riva ner stenar och klättra. På mina stenhögar låg det mängder med taggtråd, som självklart är borttaget. Problemet är att tidigare generationer har använt "stenröse" som avfallshög och det ligger mängder med gammalt skräp i form av glas, metall osv i dessa. Alltså vill jag inte att hästarna ska komma åt dem.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 539
Senast: Habina
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 220
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 677
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp