Sten i matgrynen - avbiten tand, ersättning?

Zoya

Trådstartare
I förrgår åt jag matgryn som tillverkats av en stor svensk aktör med ekologisk profil.

Plötsligt när jag tuggade kände jag hur jag bet i något hårt och direkt kände jag att något inte så bra hänt med min tand :down::nailbiting:
Mycket riktigt så kunde jag ju se att halva tanden (kindtand nere) var i princip klyvd :yuck:

För att göra en lång historia kort så åkte jag då till tandläkaren igår morse och som tur var så kunde det lagas på ett ok sätt men billigt blev det ju inte :down:

Jag mailade företaget ifråga och sa att jag ville ha ersättning och fick svar idag att de skulle anmäla detta till sitt försäkringsbolag och ville ha in än det ena och än det andra där det mesta är sånt jag köper men en sak de ville få in var kvitto på inköpet. Alltså, jag vet inte hur ni brukar göra men jag brukar inte spara mina Ica/coop kvitton i flera veckor/månader (om alls). Det känns ju inte rimligt att man ska behöva ha det kvar liksom. Svarade då företaget att något kvitto hade jag ju inte kvar och fick då svaret att "ja, vi kan ju prova skicka in det till förs. bolaget ändå men då kan jag inte garantera att de tar emot det".

Här kan ju jag känna att det är ju inte mitt problem om deras försäkringsbolag inte godkänner det. De har ju ett ansvar för vad deras produkt orsakar och det borde ju räcka med att de får in förpackning/gryn samt stenen som orsakade skadan + tandläkarkvitto. Att kräva att jag ska ha kvar ett inköpskvitto på förbrukningsvaror i månader är ju totalt orimligt!

Vad tycker ni? Har ni varit med om liknande och fick ni ersättning från företaget? Enligt tandis var detta ganska vanligt (att folk får tänderna förstörda av grus i maten typ) men han visste inte hur stor chans man hade att få rätt mot företaget.
 
I förrgår åt jag matgryn som tillverkats av en stor svensk aktör med ekologisk profil.

Plötsligt när jag tuggade kände jag hur jag bet i något hårt och direkt kände jag att något inte så bra hänt med min tand :down::nailbiting:
Mycket riktigt så kunde jag ju se att halva tanden (kindtand nere) var i princip klyvd :yuck:

För att göra en lång historia kort så åkte jag då till tandläkaren igår morse och som tur var så kunde det lagas på ett ok sätt men billigt blev det ju inte :down:

Jag mailade företaget ifråga och sa att jag ville ha ersättning och fick svar idag att de skulle anmäla detta till sitt försäkringsbolag och ville ha in än det ena och än det andra där det mesta är sånt jag köper men en sak de ville få in var kvitto på inköpet. Alltså, jag vet inte hur ni brukar göra men jag brukar inte spara mina Ica/coop kvitton i flera veckor/månader (om alls). Det känns ju inte rimligt att man ska behöva ha det kvar liksom. Svarade då företaget att något kvitto hade jag ju inte kvar och fick då svaret att "ja, vi kan ju prova skicka in det till förs. bolaget ändå men då kan jag inte garantera att de tar emot det".

Här kan ju jag känna att det är ju inte mitt problem om deras försäkringsbolag inte godkänner det. De har ju ett ansvar för vad deras produkt orsakar och det borde ju räcka med att de får in förpackning/gryn samt stenen som orsakade skadan + tandläkarkvitto. Att kräva att jag ska ha kvar ett inköpskvitto på förbrukningsvaror i månader är ju totalt orimligt!

Vad tycker ni? Har ni varit med om liknande och fick ni ersättning från företaget? Enligt tandis var detta ganska vanligt (att folk får tänderna förstörda av grus i maten typ) men han visste inte hur stor chans man hade att få rätt mot företaget.

Jag tycker att det verkar orimligt att kvitto ska behövas när du har förpackningen kvar; det är ju inte butiken du reklamerar till, utan till producenten.
 
Det låter ju lite märkligt tycker jag också.
Jag vill ändå tala om att det finns möjlighet att söka reda på ett kvitto, hos ICA åtminstone. Om du har dragit ett ICA kort eller vet vilket betalkort du använt kan vi söka på det och ungefärlig summa eller dag eller vara. Allt du vet som begränsar söket är bra. Om du minns vilken butik du handlat i förstås.
 
Det råkar inte vara Risenta?

Oavsett har jag varit i kontakt med dem efter att ha hittat sten i mitt hela bovete, tyvärr i efterhand när jag bet i min bulle. Jag skadade ingen tand, men mailade in att jag hittat sten mest för att meddela och fick då typ kuponger för 50 spänn. Snällt, men jag tänkte faktiskt redan då att tänk om jag skadat en tand, hade de skickar 50 spänn då med..?

Kvitto skickade jag inte in.
 
Jag säger samma sak som koltrast, det hade ju inte spelat någon roll om du hade käkat matgrynen vid en middag hos din kompis eller hemma. Det är ju inte ersättning för matgrynen du är ute efter, utan för att laga tanden. Bit och tuggskador gäller ju inte på ens egen försäkring, i alla fall inte min...

Det kan nog bli svårt att få ersättning tror jag, dom lär ju hävda både det ena och det andra, speciellt om tanden någon gång har lagats förr. Däremot rekommenderar jag dig att lämna klagomål till livsmedelsverket. Den typen av kontaminering är inte ok och kan leda till produktåterkallelse!
 
Jag tycker att det verkar orimligt att kvitto ska behövas när du har förpackningen kvar; det är ju inte butiken du reklamerar till, utan till producenten.

Nej men precis. De hänvisar ju bara att "vårt försäkringsbolag kräver det" men jag struntar ju i försäkringsbolaget liksom.
 
Det låter ju lite märkligt tycker jag också.
Jag vill ändå tala om att det finns möjlighet att söka reda på ett kvitto, hos ICA åtminstone. Om du har dragit ett ICA kort eller vet vilket betalkort du använt kan vi söka på det och ungefärlig summa eller dag eller vara. Allt du vet som begränsar söket är bra. Om du minns vilken butik du handlat i förstås.

Det är på coop jag köpt paketet men vet inte riktigt när, typ på försommaren eller dyl. Jag drar ju förvisso alltid coop-kortet (och ICA-kort när jag handlar på ICA). Kanske ska kolla med coop om man kan få kvitto därifrån då. Tack för tipset :) Även om jag inte tycker det ska behövas.
 
Det råkar inte vara Risenta?

Oavsett har jag varit i kontakt med dem efter att ha hittat sten i mitt hela bovete, tyvärr i efterhand när jag bet i min bulle. Jag skadade ingen tand, men mailade in att jag hittat sten mest för att meddela och fick då typ kuponger för 50 spänn. Snällt, men jag tänkte faktiskt redan då att tänk om jag skadat en tand, hade de skickar 50 spänn då med..?

Kvitto skickade jag inte in.

Nä, det är Saltå kvarn. Vi får väl se vad de säger men det bådar ju int egot att de liksom bara hänvisar till försäkringsbolaget och inte till sitt producentansvar.
 
Jag säger samma sak som koltrast, det hade ju inte spelat någon roll om du hade käkat matgrynen vid en middag hos din kompis eller hemma. Det är ju inte ersättning för matgrynen du är ute efter, utan för att laga tanden. Bit och tuggskador gäller ju inte på ens egen försäkring, i alla fall inte min...

Det kan nog bli svårt att få ersättning tror jag, dom lär ju hävda både det ena och det andra, speciellt om tanden någon gång har lagats förr. Däremot rekommenderar jag dig att lämna klagomål till livsmedelsverket. Den typen av kontaminering är inte ok och kan leda till produktåterkallelse!

Nej, inte min försäkring heller så det är lönlöst :( hade ju annars varit lättare att ta det den vägen. :turd:

Visst kan de hävda det ena eller det andra men jag har ju stenen kvar och de har ett producentansvar.
Tanden har lagats förr (för typ 25 år sedan) och hade ingen som helst betydelse för den här skadan enligt tandläkaren. Jag är f ö en sådan som annars aldrig besöker tandläkaren typ. Har mkt bra tandkvalitet så det kan de ju inte heller hävda. Detta var bara extremt oflyt tror jag. Kommer nog däremot aldrig mer våga äta sådana här matgryn. Blir nog potatis hädanefter :p
 
Räcker det inte med att du har förpackningen kvar då? Tänker att kvitto är ju orimligt, du kunde ju lika gärna ha fått paketet och det är ju lika illa för det.

Jag har själv stött på sand i deras frön men inte brytt mig mer än så. Det hände ju inget ;) kanske ska börja agera på det så de har möjlighet att göra bättring.
 
Man kan tycka att det viktiga för dem vore från vilken batch förpackningen kommer, men det står ju på förpackningen och inte på ett butikskvitto :confused:

Jag inser nu att en annan skulle vara körd vid ett liknande scenario, jag häller oftast upp linser, gryn och bönor i glasburkar så inte ens förpackningen finns kvar. Har en gång reklamerat en produkt från Kung Markatta men då hade jag påsen kvar, och de krävde inte butikskvitto utan bara att jag uppgav påsens sista förbrukningsdag och ett batch-nummer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp