Stel/stapplig på morgonen

KonikNemo

Trådstartare
Vår ponny är stel i frambenen när vi tar ut honom på morgonen, lite stel och stapplig. Ser lite ut som när vi går upp och känner oss stela på morgonen, kanske en dum jämförelse men men.
Har varit det sen i lördags.
Efter ett par steg så går han precis som vanligt, ingen hälta.
Ska till ATG på tisdag och kolla, men ville kolla om det är någon som varit med om detta.
Han är inte varm om hovarna, eller har puls.
Hovslagaren kommer i morgon för att sko om och kolla om det är fång.
Är även rädd för att det är spatt.
Han är 6 år kan jag tillägga, så han borde inte vara stel.
Han blev vaccinerad i tisdags förra veckan och fick vila i 3 dagar, men på lördagen och söndagen red dottern. Kan dom bli stela efter vaccinationer?
Hon märker inget när hon rider.

Sv: Stel/stapplig på morgonen

Jag hade ringt ut en vetrinär omedelbums, samt tagit hästen från gräset. OM det är fång är det så fruktansvärt onödigt att råka förvärra den pga osäkerhet. :crazy:

Iom att det "värmer ur" är det kanske inte fång, men tänk om... :o

Har du känt på pulsen vid kotorna eller har du känt på själva hovarna?

Jag hade ringt ut en vetrinär omedelbums, samt tagit hästen från gräset. OM det är fång är det så fruktansvärt onödigt att råka förvärra den pga osäkerhet. :crazy:

Iom att det "värmer ur" är det kanske inte fång, men tänk om... :o

Ringde ATG direkt i morse, ska dit på tisdag.
Dom tyckte att vi kunde vänta tills tisdag eftersom han blir bättre efter ett par steg.
Hovslagaren ska kolla honom i morgon fm om det kan vara fång.
Har tagit bort honom från betet.
Man blir ju så himla orolig när det är något med djuren, vad enkelt det hade varit om dom kunde tala om var dom har ont.

Har du känt på pulsen vid kotorna eller har du känt på själva hovarna?[/QUOTE]

Han är inte varm om hovarna och han har ingen puls vid kotan.

Det händer att hästar får ledreaktioner efter vaccination. Ovanlig biverkning, men ändå. Om det är fång borde han inte bli bättre efter några steg, men håll honom från gräs just in case.

Vår ponny är stel i frambenen när vi tar ut honom på morgonen, lite stel och stapplig. Ser lite ut som när vi går upp och känner oss stela på morgonen, kanske en dum jämförelse men men.
Har varit det sen i lördags.
Efter ett par steg så går han precis som vanligt, ingen hälta.
Ska till ATG på tisdag och kolla, men ville kolla om det är någon som varit med om detta.
Han är inte varm om hovarna, eller har puls.
Hovslagaren kommer i morgon för att sko om och kolla om det är fång.
Är även rädd för att det är spatt.
Han är 6 år kan jag tillägga, så han borde inte vara stel.
Han blev vaccinerad i tisdags förra veckan och fick vila i 3 dagar, men på lördagen och söndagen red dottern. Kan dom bli stela efter vaccinationer?
Hon märker inget när hon rider.

Det kan vara fång. Lägg märke till kropphållningen också. Det är betestider och ponnysar har en benägenhet att få fång.

Tjoho :love: han har inte fång, hovslagaren var hem idag och kollade igenom honom, och han har ingen fång, inte heller spatt trodde han.
Han är även massör så han kände igenom honom extra noga den här gången och hittade en lite spänning i bogen som han rättade till, kan vara det.
Han kände även igenom benen och han är inte öm eller har ont någonstans.
Så det är ju skönt.
Han var lite bättre i morse men var skitsur när han inte fick gå ner i gräshagen.

Jag skulle även ta ut veterinären. Och så när vet ändå är där, be om prover för borrelia (gör man det på häst?) och anaplasmos. Bara ifall att.

Tjoho :love: han har inte fång, hovslagaren var hem idag och kollade igenom honom, och han har ingen fång, inte heller spatt trodde han.
Han är även massör så han kände igenom honom extra noga den här gången och hittade en lite spänning i bogen som han rättade till, kan vara det.
Han kände även igenom benen och han är inte öm eller har ont någonstans.
Så det är ju skönt.
Han var lite bättre i morse men var skitsur när han inte fick gå ner i gräshagen.

Låter jättebra att han inte har fång...

Fång är inte roligt att ha och göra med. Vet en som hade en häst med fång. Hästen var också jättestel när hon reste sig upp från att ha legat, Hästen vart mjuk i gångarterna efter en liten stund. Ägaren tillkallade vetrinär, men vetrinären såg ingen tendens på hälta efterssom hästen inte var stel när vetrinären kollade ifall hon var halt.

Vetrinären borde ha sett att något inte stämde för ett halvår senare så visade sig stelheten vara fång. Den här hästen lever inte idag. Hon hamnade i hästhimlen för bara någon månad sedan. Så stelhet kan visst ha med fång att göra

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: hejmanna
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Vårt ena kallblodsto kördes häromdagen och jag upplevde då att hon var lite långsammare än vanligt. Tänkte att hon hade en trött dag...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka