Stel pålle. .

B

BancoB

Hejsan ,
Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . .

Min gamla travarvalack, 19 år, har jag haft i ca 3 år. Han har gått som travhäst fram till 9 års ålder, men har alltid varit riden och är inriden av en duktig ryttare. Han går i form, galopperar fint i båda varven, hoppar gärna och han har alltid varit väldigt lättriden. Han har tidigare också gått mkt dressyr & hopplektioner, även tävlat en del i hoppning. Väldigt avslappnad häst som är väldigt mjuk i munnen och känslig för skänkeln.
När han kom till mig hade han inte blivit riden på ca ett år.
Jag började om från början och byggde sakta upp hans kondition. Han hade väldigt lätt för att muskla sig & komma i kondition. Sen dess har jag ridit rättså mycket privatlektioner för en c-tränare i dressyr. Han har varit lite stel i sina bakben då och då, vilket dock inte är så konstigt eftersom han tävlat i trav rätt länge i sitt liv, men jag tycker inte det har varit något hinder, utan jag har ju anpassat ridningen efter vad han har klarat av.
Och han har alltid kännts mycket pigg & fräsch, han älskar att bli riden =)
Nu till problemet. Jag kan ju börja med att säga att jag rider honom 4 dagar/veckan regelbundet. Har fått råd från hovslagare m.m att 4 dagar/vecka är lagom, för att inte slita ut hans ben för mkt. Jag rider dressyr ca 1/grr vecka, resten ute på långa rundor ute i skogen. Låter honom oftast gå på långa tyglar i skritten när jag rider ut, för att hålla hans skritt balanserad och fin.
På senare tid har han börjat kännas väldigt stel, märks väll mest i nacken då han spänner nacken något otroligt. Detta problem är då jag ska samla honom i dressyren.
Innan har han alltid väldigt gärna böjt på nacken och känts avslappnad, format sig fint och varit känslig och mjuk i munnen.
Har fått rådet att ha mkt kortare tyglar på honom och vara väldigt stadig i handen, eftersom han behöver mer stöd, och det har jag tagit åt mig. Men jag har alltid ridit med lite för långa tyglar innan (det har ju dock varit fel ) men han har känts väldigt avslappnad ändå, fram tills nu. Tror ni att han kan ha blivit så stel bara för att jag ridit med lite för långa tyglar, varför har problemet inte kommit förrens nu ? ?
Han är ju trots allt gammal nu, och jag kanske oroar mig för mkt. Har kollat hans tänder, hans bett, sadel, rygg m.m allt är som det ska. Han har ny sadel som ligger perfekt, han reagerar inte alls när man känner honom på ryggen och trivs väldigt bra med den, han har en fin och välmusklad stark rygg. Hans mun är kollas regelbundet av veterinär, alltså munnen är hel och fin och hans bett ligger bra. Men tanken att det är bettet som inte ligger bra i munnen kommer ju ändå. Jag rider på ett vanligt tredelat, han har alltid trivts med tredelat, så jag har även svårt att tro det är bettet. Kanske ska ha fasta ringar?
Eller kan det vara hans bakben, som är stela efter tiden som travhäst ?
Han tycker ju det är så roligt att bli dressyrriden i paddock då och då, så jag vill ju verkligen att vi ska kunna fortsätta med det så länge som möljligt. Inte ska man väll behöva lägga dressyrarbetet på hyllan ?
Det är mest hans stela hals, hans dåliga koncentration osv. som jag är så förtvivlad över. Hans känns så väldigt annorlunda mot förrut, det känns tygligt att det är något som stör honom. :(
Finns det någon som kan ge mig råd? minsta lilla hjälp är jag tacksam över.

Har precis börjat ta lektioner för ny ridlärare, jag har bara ridit för henne en gång än så länge. Jag förklarade problemet, men hon nämnde bara att sadeln kanske låg fel . .

Han är pigg och glad annars, fin i hullet och får ofta höra att han inte ser ut att vara 19 år.

:confused: :confused: :confused:

Tack på förhand . .

Sv: Stel pålle. .

Jag skulle ta ut en equiterapeut som får kolla igenom hästen. Dom duktiga hittar för det mesta nåt som dom kan åtgärda.

tack för svaret !
ja det kanske är det ända som måste göras . .
jag ska avakta ett tag och se om det blir bättre . . annars får ju någon såklart kolla igenom honom riält . . :crazy:

Jag kom på i går kväll, att han kanske är stel i musklerna i nacken/halsen.
Så det är därför han spänner sig så där, för när jag tänker efter så är det ju i nacken som han verkar spjärna emot.
Det kanske kom av att han spände sig när han hade problem med bettet förra året.

/(Sanna) ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 214
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka