stel i vänster

delfi

Trådstartare
Kan någon förklara om det går..... mitt sto är stelare i vänster varv på tex voltridning. Men tar vänster galopp mycket bättre än höger. Har detta någon naturlig förklaring?

Sv: stel i vänster

Kan någon förklara om det går..... mitt sto är stelare i vänster varv på tex voltridning. Men tar vänster galopp mycket bättre än höger. Har detta någon naturlig förklaring?

Hej! Min häst har samma "problem" Stel i höger men tar höger galopp. Och jag tror det har med att dom använder mer vänster sidan (ialf bakbenet) i höger varv . Fick det där förklarat av min hästmassör en gång för längesedan men kommer inte riktigt ihåg vad hon sa. Hon sa att dem använder "tvärtom" musklerna om man kan förklara så:P

Nån annan kan säkert rätta mig.(För ja har säkert blandat ihop det.):rofl:

Men det har en naturlig förklaring=)

HEJ!

Precis som med oss människor har hästar en stark och en svag sida. Är man tex vänsterhänt brukar vänster sida på hästen vara starkast, och tvärtom om man är högerhänt. Som ex var min kompis häst "stel" dvs enormt stark i höger sida och min kompis själv var högerhänt och mycket stark i höger sida. OBS! sedan kan det också vara en låsning på din häst. Jag hade provat med mycket mer mjukgörande övningar i båda varven + alltid börjat galoppera i det varv som hästen har lättast för. Prova också att galoppera rakt fram i både vänster och höger galopp och se vad som sker då.

Prova ett tag och se också över hennes ryggmuskler, är hon rak eller ej tex?? ställ upp henne ordentligt i stallgången menar då att bakbenen ska vara bredvid varandra och likadant med frambenen. Ställ dig bakom henne och titta noga och nära från svansrotens början och framåt mot manken. Är ryggraden rak? sne? Är hon jämnt musklad? Dvs lika hög på båda sidor??

Som sagt bara tips men kolla och se!! Massage av både dig och hästen är också bra!! Anlita då en massör som är utbildad på både häst och människa!

MVH

Milla

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är exakt likadan, satt o tänkte på det igår så jag red på volt, att hon är så mycket mjukare i högervarv men vill ogärna ta höger galopp.

Spontant skulle jag gissa på att din häst är stelare i vänster sida för att hon inte trampar under sig ordentligt med vänster bakben. (Vanlig orsak till stelhet). Eftersom att hästen börjar galoppera med ytter bakben så blir det lättare att börja med det bakben som hästen lättare sätter under sig = i detta fall troligen höger. När höger bakben börjar galoppera så blir det vänster galopp.

Nu har jage sett hästen i fråga, men detta är ett vanligt problem, och detta är min gissning.

Tack alla, då är det fler än jag som tänkt på detta. Och sned är hon inte nu då jag haft kirop. som kollat henne. Men ska öva på att hon ska trampa under sig mer ordentligt.

Min valack vägrar att ta högergalopp om jag inte ställer honom åt vänster i ett hörn och driver på, alltså en falsk galoppfattning....En instruktör sa att han låser in höger frambog och därför inte kan galoppera högergalopp....

Men jag tycker att förklaringen med vänster bakben verkar väldigt trolig...för han har ju lätt attt gå på volt och göra olika fram, bakdelsvändnigar i högersidan men svårare i vänster.... :idea:

Spontant skulle jag gissa på att din häst är stelare i vänster sida för att hon inte trampar under sig ordentligt med vänster bakben. (Vanlig orsak till stelhet). Eftersom att hästen börjar galoppera med ytter bakben så blir det lättare att börja med det bakben som hästen lättare sätter under sig = i detta fall troligen höger. När höger bakben börjar galoppera så blir det vänster galopp.

Nu har jage sett hästen i fråga, men detta är ett vanligt problem, och detta är min gissning.

Jag har precis samma problem med hästen jag är medryttare på.
Har du något bra tips på någon övning som kan hjälpa hästen att använda bakbenet bättre?

Min valack har exakt samma problem, ett tag kunde han inte ens fatta vänstergalopp. Trava över bommar som liggen ca. 10 cm över marken, men ca. 90 cm mellan (beroende på hur hög hästen är, min är 1,37.) Detta är jättebra för bogarna! När ni har blivit bra på dethär kan ni även ta det i galopp :D lycka till!!

Alla övningar där hästen får trampa under sig bakbenet är bra. Skänkelviknigar, framdelsvändningar, öppnor, slutor.. Det som är otroligt viktigt är att man är noga med att hålla stödet på YTTER tygel och inte fastna i handen på den sidan som hästen är stel i. Min favoritövning är att sidför på volt. Framdelen går rakt fram längs voltspåret medan han flyttar ut baken så pass mkt att hästen korsar bakbenen. När detta funkar och hästen verkligen tvärar ordentligt brukar den mjukna både i innersidan och munnen. Furutsatt så klart att den inte har ont någnstans i kroppen.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 685
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: igbest
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 674
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka