Stel i bakkärran – problemlösning (lång)

Whirlie

Trådstartare
Innan jag börjar berätta vill jag säga att hästen inte är jättehalt, utan mer stel som jag skrev. Därför har vi valt att inte ta ut någon veterinär direkt utan avvaktar ett par dar för att se vad som händer. Om hon inte blir bättre imorgon tar vi ut veterinär eller kiropraktor, vilket som känns mest adekvat då.

Hästen är ett stort halvblod på 12 år, går 5-6 dagar i veckan varierad ridning, ca. 1-3 timmar/ridpass, normalt ca. 1-1,5 timme. Har ingen hätlhistorik i bagaget med undantag av två akuta hältor efter trauma i hagen (vila 1-2 veckor). Går i lerig, backig hage med flera andra hästar. Var extra lerig på båda sidor av halsen och ordentligt lerig på frambenen. Hon brukar sällan rulla sig.

Igår när vi (jag + hästens ägare) skulle ta ut hästen ur boxen gick hon jättekonstigt de två, tre första stegen. Mycket stel både bak och fram såg det ut som. Efter några steg gick hon ”som vanligt”, i alla fall som det såg ut när man ledde hästen. Ingen markant hälta.

Tog ut hästen i ridhuset för att träna lite markhantering. Upptäckte då att hästen gick konstigt med bakkärran. Belastningsfasen på höger ben var kortare än på vänster, och svävningsmomentet för vänster ben var kortare än höger. Dessutom ”tappade” hon vänster ben sista lilla biten av svävningsmomentet, dvs benet flyttades framåt i en jämn hastighet, fram till sista lilla biten då det såg ut som höger ben lite ”vek” sig så vänster ben ”ramlade” ner i marken. Detta var enbart sista dm av svävningen, och knappt märkbart (så ni inte tror hon hoppade på tre ben). Hon ville heller inte lyfta vänster ben från marken utan toppen på hoven släpade lätt i ridhussanden (också knappt märkbart). Detta syntes både i skritt och trav. Hästen bjöd framåt och var pigg vid longeringen.

I stallet masserade vi hennes bakdel och då upptäckte jag att hon var muskelöm vid korset på vänster sida och vid flanken på höger sida. Hon var också lite muskelöm på ryggen.

Om vi bara spekulerar, vilka strukturer tror du är skadad, vad kan de ha berott på och hur skulle du behandla? Jag har en egen teori men vill höra vad andra tror för att jämföra med den.

Sv: Stel i bakkärran – problemlösning (lång)

Enbart utgående från din beskrivning skulle jag säga att bakknästräckarna höger är korta (kan inte sträcka igenom, alltså måste benet lyftas tidigare från marken). Musklerna vid flanken höger sida (sneda bukmuskulaturen) kan säkert bli ansträngda av att inte få tillräckligt med hjälp med att lyfta och föra bakbenet framåt. Korset vänster, ja, detta är ju höftsträckare/böjare (beroende på var ömheten satt) och om höger bak inte gör sitt jobb får ju vänster jobba mera.

Så jag sätter en slant på exempelvis Biceps Femoris, om du misstänker ett muskelproblem. (kan ju vara ett ledproblem också t ex has/bakknä). Du får givetvis inte ta detta bokstavligt, jag har inte sett hästen. Jag utesluter inte på något sätt att din häst har en helt annan skada, ska bli intressant att höra vad själv kommit fram till.

mvh
Lejonelle

Jag vet att det alltid är svårt att ge en diagnos när man inte sett hästen och inte har dess historia. Det är dock intressant att få höra teorier och hur allting hänger ihop.

Som hästägare (tja, medryttare och ”medskyldig”) vill man väl egentligen inte tro på belastningsrelaterad hälta, sådan som växt fram under lång tid. Därför går jag på trauma-teorin… *ler*. Hoppas du (och/eller någon annan intresserad) svarar och redogör för trovärdigheten i den, och mer detaljerat varför/varför inte ur muskel-ledperspektiv. Var inte rädda för att ifrågasätta, jag lade ut tråden för att lära mig mera om tänket kring muskler-leder-funktion.

Jag tror att hästen har halkat i hagen och att bakdelen har slirat ut åt höger. Att det då skedde en sträckning av muskulaturen vid övergången höftled höger sida, alt. en kompression i leden. Jag tror att någonting har hänt kring höger höftled i alla fall.

Detta skulle då enligt min teori göra att hästen inte vill ta belastning på höger ben, pga smärta från höftleden. Därav den kortare svävningsfasen för vänster och belastningsfasen för höger. Jag funderar också på att smärtan tilltar i slutet av belastningsfasen, eller att muskeln tappar kraften (på höger sida) så att hästen sätter ner vänster hov någon snabbare än normalt från det läget.

På vänster sida sträckning av ryggmuskulaturen då baken och bakbenen försvann åt höger i fallet. Hur detta skulle påverka att hon inte vill lyfta vänster ben lika högt som höger vet jag inte. Det kanske också beror på smärta/instabilitet från höger höftled, att hon inte vågar lyfta upp vänster lika högt.

Jag ska åka ut idag och tömköra lite försiktigt för att se hennes rörelsemönster. Hon har inte ridits men gått ute i hagen sedan i måndags. Om du är intresserad rapporterar jag ev. förändringar.

Hej igen. Höftleden är en väldigt stabil konstruktion som är förbindelsen mellan hästens gigantiska bäcken och lårbenet (femur). Ledkulan hålls på plats i ledskålen av ett antal ligament och eftersom själva lårbenet också hålls på plats intill hästkroppen av hud och muskler så ska det mycket till för att få ett trauma i höftleden. Andra strukturer är lättare att skada och en översträckning i muskulatur är väl inte alls otroligt.

Du såg inte något fall eller andra tecken på att hästen halkat i hagen (lerig häst, halkbana i hagen, trasigt täcke eller liknande)?

En muskelbristning/översträckning är en blödning i en muskel och du kan märka värme, ömhet, svullnad i skadeområdet. Det du beskriver som "muskelömhet", är detta varm, mjuk ömhet (skada, blödning) eller spänd, hård ömhet eller kanske rent av kall stumhet? Ofta blir hästen trött och spänd i muskler som "jobbar extra" för att avlasta ett skadat ben. Det kan du märka som spänd eller stum konsistens i muskeln, hästen är inte alltid öm. Vid spänning som sitter djupt kan man uppleva att "ingen är hemma" när man trycker på muskeln. Till skillnad från ett akut skadeområde där du får en smärtreaktion om du trycker, som på ett blåmärke.

Jag tycker inte det är konstigt att hon inte orkar/kan lyfta vänster bak lika högt, om vänster har tagit mera vikt. Men hon kan givetvis ha översträckning även på vänster sida, inget du har sagt hittills motsäger det på något sätt.

Rekommendation till dig är att kolla följande på hästen, både höger och vänster.

1. Bakknä (patellaleden). Känn så högt upp du kan komma på insida och utsida av ledområdet. Om du följer skankbenet (tibia) så högt upp du kan komma så hittar du knäskålen (patella). Nedanför denna på framsidan så kan du känna de tre patellabanden. Känns på dessa samt insida, utsida av ledområdet och leta efter galla eller värme. Jämför alltid höger och vänster.

2. Övriga leder och senområden i båda bak och även framben. Saker är inte alltid som vi tror. Leta efter värme, galla, skillnader höger/vänster.

3. Bakdelsmuskulatur. Känn runt höftknölen, kruppan, på båda sidor om svansroten, följ alla musklestrukturer från kors till has på ut och insida och leta efter både varma/ömma och kalla/stumma partier.

Jag är gärna bollplank men OBS, diagnos är något som ställs av veterinär och inte av mig, jag är hästmassör och har inga röntgenhänder ;-)

mvh
Lejonelle

Tack för dina svar! :)
Jag har inte gjort den undersökningen du rekommenderat, men jag har skrivit ut dina tips och ska titta på hästen utifrån dem.
Fortsättningen på historien är att jag åkte ut den 3:e och tömkörde. När jag kom till stallet fick jag höra att hästen gått en uteritt på 4:a timmar på lördagen och sedan hoppat studsserie på 5 språng på söndagen (stel i bak på måndagen). :angel:

Tömkörde och longerade, såg att jag måste ha kommit ihåg fel från första gången jag såg henne, för nu var det höger bakben som hon inte ville föra fram och sätta under sig lika mycket som vänster bakben. Dvs. alla "felen" satt på höger ben (ville inte belasta och inte föra fram), både belastnings- och rörelsehälta. Fortfarande bara låggradig hälta som blev synlig (för mig) efter en stunds travande.

Eftersom hältan ökade vid rörelse tog jag beslutet att ställa henne i en mindre hage för att minimera rörelsen och se vad som skulle hända. Ägaren beslutade att anlita en equiterapeut som har häst i vårt stall.

Equiterapeuten tittade på hästen på tisdagen (en vecka och en dag efter upptäckt låggradig hälta). Jag var inte med utan har fått återberättat från ägaren. Equiterapeuten konstaterade att ena sidan var höger än den andra och gav efter undersökning diagnosen roterat (snett?) bäcken. Terapeuten trodde att hästen kunde gått omkull i hagen och att bäckenet blivit snett där. Hon masserade, mobiliserade och satte nålar, och igår skulle allting vara bra (?) så vi skulle kunna börja rida igen "som vanligt".

Hästen har gått i vanliga hagen igen, och när jag kom igår hade hon slagit upp sår på båda frambenen, en rispa på vänster och slagit upp småsår på skavet på höger. Båda benen mycket svullna, höger framben dubbelt så stort som vanligt, vänster måttligt svullet. Höger ben svullnad ända upp till knät, och en knöl ovanför knäleden som inte suttit där förut. :(

Personligen tycker jag att diagnosen roterat bäcken och att vi ska kunna börja rida igen redan på torsdag låter skumt? För på en människa ska det till otrolig krafter för att rubba bäckenet om man inte är grav/nyförlöst eller i tidiga tonnåren. Och om det nu har varit ett trauma mot bäckenet som fått det ur led, kan man då sätta igång att rida så snart efter? :confused:

Hoppas du eller ngn annan orkar läsa och ha en kommentar.

Hejsan. Jag vill inte kommentera en annan terapeuts bedömning när det gäller en häst jag inte själv har sett. Snedhet i korset/kruppan förekommer, och anses av många relaterat till SI leden (leden som förbinder bäckenet med ryggraden). Massörer och chiropraktorer angriper detta problem på lite olika sätt och har olika förklaringar. SI leden har väldigt liten rörlighet och kan inte luxera (gå ur led) men skulle givetvis efter kraftigt trauma kunna hamna en aning skevt. Enligt chiropraktorer är detta vanligt, enligt massörer är det ovanligt, vi säger att det oftast är muskulära problem, inte ledproblem. Vem som har rätt i flest fall går säkert inte att avgöra, eftersom ingen av oss röntgar så man får ett facit. En kraftig skada (om hästen t ex slagit omkull) kanske borde lämnat andra spår efter sig i form av krosskador, blåmärken, leriga täcken etc.

När man undersöker en häst som verkar ojämn i korset kan man försöka komma fram till om det är en muskulär skevhet eller inte. Låt hästen ställa upp sig jämnt och iakta benknölarna på korsets högsta punkt (sakralknölarna) rakt bakifrån. Är dessa jämna? Eller är ena sidan högre än den andra? Jämför även muskulaturen höger vänster (fortfarande rakt bakifrån). Är rundningen jämn, samma kurva på båda sidor? Flyter ena sidan ut mer (slappare muskler)? Hur ser rundningen ut över baklåret, putar det ut lika mycket på båda sidor eller är ena sidan mera insjunken? Ser du någon skillnad på baklårets insida?

Glöm inte att också titta framifrån. Saker är inte alltid som vi tror, och hästen behöver fyra fungerande ben.

Var kom svullnaderna på frambenen ifrån, och var sitter de? Har hästen strukit sig (sårskador/svullnader) eller är det belastningsgallor pga överbelastade framben pga bakbensproblem? Det är frågor jag skulle ställa mig om jag vore ägare till hästen.

De equiterapeuter som jag har kommit i kontakt med är kunniga, utbildningen verkar bra, och om du har förtroende för den ET som ägaren anlitar, varför inte fråga henne hur hon bedömde saken, och be henne förklara (anatomiskt) hur hon bedömde skadan, vad som var fel och på vilket sätt behandlingen löste problemet. Jag tycker själv att det är roligt med hästägare som är intresserade av anatomi och vill förstå, och jag tycker det är viktigt att man som terapeut har koll på VARFÖR man gör som man gör och vilka fakta man grundar sin slutsats på. Om jag förstod saken rätt satte hon även akupunkturnålar, detta gjorde hon förmodligen för att lindra smärtan, akupunktur har ju en erkänt smärtlindande effekt.

Hör gärna av dig igen, vore intressant att få höra mer om hur det går, alltid lär man sig något.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka