stel häst?

L

Linker

red hästen idag, det gick bra. vi tränade fram/bakdelsvändningar volter, & tempoväxlingar och formen börjar även komma i traven i vänster varv. han börjar trampa bra under sig, men det känns att han är stelare i höger varv och blir osamarbetsvillig. känns även som att han får kortare steg i höger varv, men de kanske bara är inbillning. några tips på övningar som kan göra honom mindre stel?

Sv: stel häst?

finns de ingen som har några förslag eller nått? :p

hej det är samma sak med min häst. han är stelare i det ena bak benet än i det andra.
Jag longerar med inspänning än del. Rider mycket lösgörande på volter och åttor.och liknade. Tänk på att det tar tid och att stelheten inte går över på en gång.

tack för svaret! longerar också endel med inspänningar, men kanske något jag ska göra lite oftare. :)

vf blir/är hästar stelare i ett varv? beror det på ojämn muskelatur?

För att hästar är precis som oss. Oliksidiga.
För att en häst ska få bra ridbarhet bör man jobba den så den blir liksidig, då håller den också bättre.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 743
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar