Stel häst som inte vill böja sig runt innerskänkel

L

Limen

Jag har provat med att rida på små volter och få hästen att böja runt innerskänkel men hästen är som en planka. Möjligen kan den ställa sig utåt i det ena varvet. Högst frustrerande. Jag lirkar på olika sätt och försöker locka in nosen samt få någon form på kroppen också men det verkar hopplöst. Och jag har provat att rida öppnaförsöka på långsidorna och hela tiden göra minivolter för att få fformen på hästen, men det går inte.

Ska rida lektion snart och kommer givetvis be om att få träna på detta men jag vill diskutera lite först här om hur jag ska jobba.

Sv: Stel häst som inte vill böja sig runt innerskänkel

Jag rider en riktig gamling. Han var för bara någon månad sen som att svänga med den stora frysboxen. Jag tar tömkörningslektioner, rider mycket volter, serpentiner (korta pass) och uteridning med mycket varierat underlag. Han är fortfarande lite stel men nu klarar han att göra mycket mindre volter och vänder med relativt snygg böjning i kroppen. Jag gör alla voltövningar i skritt än så länge. Nu börjar han sätta muskler på alla de rätta ställena. Jag rider i bomlös, kanske kan ditt problem härledas till sadeln eller kanske ålder. Men tålamod och tid är nog det som hjälper bäst tillsammans med massage och tömkörning.
Lycka till!

Har du stöd på yttertygeln och framåtbjudning? Annars måste du börja där.

Halleljulja! Bästa svaret på liknande frågor jag läst, och det mest kompletta!

Tillägg: böjning skapas genom ytterskänkel, inte med innerskänkel...

skriver bara en enkel version

släpper hästen till i andra sidan?
börja där, jobba med att få hästen helt rakställd i form.. gå in på volten med hästen ställd utåt (mjuka sidan dvs) fortsätt att försöka rakställa, tillbaka utåt och rakställ, ut igen och rakställd och lite lite inåt och rak igen.. var hela tiden kvar på volten..

dock behöver du värma upp en stund så att hästen blir varm och bjuder på framåt och är med på noterna..

Du borde inte jobba hästen på små volter om den är så stel och oböjlig. Man börjar alltid med stora, mjuka volter tills det funkar, sedan kan man börja jobba på lite mindre. Dvs. du bör arbeta din häst på 20 metersvolterna ett tag framöver. När det fungerar i båda varven kan du minska till 15, sedan 12, 10 osv. Det du begär är helt omöjligt just nu för din häst, ungefär som att försöka tvinga mig att hoppa 2 meter i höjdhopp!

jag skrev inte att hon skulle gå in på minivolter..

klicka på valfri "svar"knapp i exakt det inlägg du vill svara på... det inlägget du nyss skrev skickade du till mig (titta i övre högra hörnet på meddelanderutans översta rad) :idea:

Ursäkta. Inlägget var naturligtvis till TS, där fanns de små volterna med.

En sak jag användt mig av på min egen häst men även hjälpt andra ryttare med är följande:

Ställ upp fyra koner med 10-15 meters avstånd i en fyrkant. Förbered hästen som när du ska rida igenom ett hörn; Halvhalt, eftergift, ställ och rid igenom, eftergift och rakrikta.
Rid utanför konerna, du rundar dom på utsidan.

Detta hjälper hästen att forma sig, att söka sig nedåt/framåt.
Det viktiga är också eftergifterna.

Du kan också hjälpa hästen liten grann om du rider på volt med att lyfta upp innerhanden lite. Du ska inte sitta kvar med det tygeltaget och använd det bara vid behov. När du lyfter upp handen så lyfter du upp hästens innerbog och det kan hjälpa hästen att lättare böja sig/slappna av på innersidan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama