Stel häst i högervarv?

H

Hannzo

I vänster varv är hon jätte mjuk & fin.
Sen direkt när man rakställer och ska böja åt höger så kör hon upp huvudet. Går man även på volt så drar hon utåt så hon slipper böja sig.

nå tips?

Sv: Stel häst i högervarv?

Har du tittat i den nålade tråden långt upp i forumet?

Lösgörande övningar

Fortsätt gärna att uveckla diskussionen där, så vi håller tråden vid liv och ett tipsarkiv för andra ryttare med samma problem.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Kolla om hon har höger bak under sig. Det kan vara så, men svårt utan att se. Det innebär: Om hon går i vänster varv och inte har höger bak tillräckligt under sig så behöver inte du märka av det, hästen kan kännas bra. Höger bak går då utanför ytterspåret. Men om du därefter går in i höger varv med samma problem så innebär det att hö bak fortfarande inte är under din häst utan så att säga mer mot voltens mitt. Om så är så kan hon inte böja och ställa korrekt i just höger varv. Hur du gör. Ja, egentligen är det viktigaste en bra instruktör men prova: I vänster varv stärker du hö bakben genom att ta in det med ytterskänkel, i höger varv flyttar du in hö bakben under henne med hjälp av skänkelvikning( ibland mer ibland mindre)och det du måste tänka på då är att hästen inte får trycka sig åt vänster utan du ska föra framdelen åt höger samtidigt. OBS, detta är en styrkesak det tar tid, om detta nu är problemet och man får inte glömma att samtidigt göra lite andra lösgörande övningar. Hör av dig sen om hur det går eller om du får in något annat tips som är mer rätt och hur det då löste sig. Om hon är svår i hö varv så tänk på att det är bogarna du ska föra först på voltspåret, det är de som liksom ska bana väg för resten..

hej!
jag har precis samma problem med min häst i höger varv. Utöver att hon kör upp huvudet så drar hon iväg och är ganska okontrollerbar. Jag har gått igenom henne med veterinär, kriopraktor, equiterapeuter, kollat tänderna flera gånger - finns inget att anmärka på. Har också haft henne hos tränar och då blev det något bättre efter några rejäla duster, men det är en riktigt svår nöt att knäcka. Hur har det gått för dig sedan april?
jeppe

Hade samma problem med min häst och fick hjälp av tränare. Om det svåra varvet är höger, lägg dig på en stor högervolt, och kräv böjning, ställning. Om det inte funkar, vilket det antagligen inte gör något vidare eftersom det är det "svåra" varvet, gör du ett så kallat trängande tygeltag (inget man ska göra för mycket men i korrigerande syfte kan det hjälpa). Dvs, du höjer din innerhand och flyttar den framåt, inåt mot mankammen samtidigt som du fortsätter kräva böjning med din skänkel. Tränger då hästen ut sin bakdel, flyttar du din ytterskänkel bakåt och hindrar den. Är man envis funkar det. Åtminstone har det gjort det för oss.

Lycka till!

//

om situationen gällde mig skulle jag ringa min veterinär och be om en hält undersökning.
(gällande höger bak)

Kan ju också vara nåt som sitter i nacken, länden eller så. ( Är det du hanna som var på rocklunda förut?) Då borde du känna till janne, han är riktigt duktig på sånt, känner om det är något som sitter någonstans. Det blir stor skillnad på hästen vill jag lova.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama