Fiorano

Trådstartare
Vilka är era bästa knep för att få hästar att sluta stegra sig under ryttare?

Min kan bli en aningen blockerad ibland och då står han på bakbenen. Han går inte att få fram utan så fort man lägger ben på reser han sig igen.

Tips?

(Han är förstås kollad och det finns inga fysiska fel på honom)

Sv: Stegrar

Alternativ ett: Man söker på de sjuttioelva trådar här på Buke i ämnet.

Alternativ två: Man ser till att hästen inte står på bakbenen.

När hästen redan står på två ben är man redan rökt, vi måste lära oss att se till att hästen inte väljer detta som alternativ istället för alla dessa: "slå mellan öronen", eller "dra allt vad orkar i ena tygeln".

-Fysikt kontoll
-Ta hjälp av någon som kan lösa problemet som gör att hästen väljer att stå på två ben.

Lös problemet, ge dig inte på symptomen.

Känner igen problemet!:) Min isis blev också som blockerad o stegrade. Men var då 7,5 år o riden i flera år. Så vi är inte riktigt i samma sits. Jag tog iallafall hjälp av en duktig tränare! Kollade så kropp o utrustning var ok. Jag fick börja med att rida med graman och det hjälpte väl sisådär. Då provade vi med att jobba honom från marken. Han var sadlad o tränsad men jag gjorde samma övningar från marken istället. Höll tygeltag som vanligt, hade med andra ord en arm över ryggen. Jobbade med skänkelvikningar, voltarbete, halter, ryggningar o mycket mer. Det går ju när man har en islänning:rofl:...... När vi kom igenom dessa övningar utan stegringar satt jag upp o gjorde dom från ryggen. Helt plötsligt accepterade han mina hjälper o tygeltag!!:D Vet inte varför han gjorde så här?? Men vi höll på med såna varierande övningar (från marken/uppsutten) i ca 2 mån innan han gav sig.

Fick för mig att du hade en unghäst men såg nu att du skrev att du rider på den.:rofl: Läste inte ordentligt..... sorry!

Undvik att låta honom bli blockerad- få honom avspänd. Ha någon övning som han kan jättebra och han får beröm när han gör som ni kan ta till när han spänner sig och blir blockerad, så du bryter mönstret att han blir blockerad - du kräver- han blir arg...

Ge hnm möjlighet att göra ngt som han klarar av och han känner att du blir nöjd med honom vad han gör!

När han är mentalt avspänd igen så kan du fortsätta att träna vad du skulle, men för att hästen ska lära sig ngt krävs det att den är mentalt avspänd och litar och lyssnar på dig.

Böj hästen kraftigt i sidled halsen och flytta bakdelen åt sidan så fort du känner att den börjar låsa sig..

Det är dels lösgörande, och dels hindrar flyttandet hästen från att stå på bakbenen.

Träna in övningen under lugna förhållanden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Grazing
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar