Sv: stegrar
Klister skrev:
Fast det är vad jag har kommit fram till på min egen erfarenhet, har man full kontroll över halsen och bogen så reser sig inte hästen, den kan inte det.
Och då menar jag full kontroll inte bara litegrann.
Det har fungerat på riktiga "otäckingar", hästar som gått över ett flertal tillfällen med flera olika ryttare. Klarar man inte av att ha kontollen med enbart tyglar är gramanen ett bra hjälpmedel.
Har man inte full koll på sin häst så ska man inte rida med graman, och det är inte tyglarna man kontrelerar hästen med, det är med din sitts.
Aldrig att jag hade ridit en häst som stegrar med graman, anser att riskerna kan bli förstor. Lätt för hästen att fastna med ett ben när den stegrar, går den omkull eller om ryttaren trillar av så är en olycka mkt lätt hänt.
Kan jämföra med den hög hästar jag har här hemma, har en som man lätt kan läsa av innan hon tänker resa sig (unghäst trots) och kan korigera henne innan hon reser sig.
Men en annan han är blixt snabb och är som en slingrande orm i hela kroppen.
Han har slängt av många ryttare och nu snackar vi inte amatörer. Men det är för att han kan explodera så supersnabbt och är så böjlig i hela sin kropp så att han då blir som en orm i kroppen.
Min syrra fick senare lägga vantarna på honom, efter myckte hårt arbete och många avtrillningar, stegringar, bockningar m.m. så är monstert för det mesta väldigt lydig numera.
Hans problem berode på att han inte viste vilka regler som gällde, dvs osäker på vem det var som var chefen, samt att han har mkt bus och kryp i kroppen.
Det jag vill ha sagt är att alla hästar är olika och man måste ha seperata knep till olika hästar. Knep som även den lite mindre erfarna ryttaren kan klara av att behärska, till knep som duktigare ryttare klarar av.