Sv: stegrar

Upprepar igen Har man kontoll över hals och bog så reser sig inte hästen. Och man slipper livsfaran det faktiskt är att sitta på en stegrande häst som lätt slår över, och man slipper korrigera ett felaktigt beteende för att hästen aldrig har fått möjlighet att utföra det.

Splittan skrev:
Jag kan bara hålla med dig till en viss del, men definitivt inte fullständigt!

Fast det är vad jag har kommit fram till på min egen erfarenhet, har man full kontroll över halsen och bogen så reser sig inte hästen, den kan inte det.
Och då menar jag full kontroll inte bara litegrann.
Det har fungerat på riktiga "otäckingar", hästar som gått över ett flertal tillfällen med flera olika ryttare. Klarar man inte av att ha kontollen med enbart tyglar är gramanen ett bra hjälpmedel.

Men vi pratar ju inte om en häst vad jag förstår som har tendenser att stegra sig titt som tätt annars. enbart vi backning vad jag förstår. då är det väl ändå lite annorlunda - det är nu ngt som inte stämmer! endera gör ryttaren nåt fel, eller hästen har ont, eller förstår inte över huvud taget!

har fortfarande inte fått ngt svar på min fråga till trådskaparen VARFÖR ryttaren backar hästen. ska den rygga för ett dressyr program? eller vad är det som gör att det är ett problem???? uppenbart är det ju ngn "situation" som av ryttaren anser det nödvändigt att backa hästen.

Klister skrev:
Upprepar igen Har man kontoll över hals och bog så reser sig inte hästen. Och man slipper livsfaran det faktiskt är att sitta på en stegrande häst som lätt slår över, och man slipper korrigera ett felaktigt beteende för att hästen aldrig har fått möjlighet att utföra det.

Fastän jag har full kontroll över min häst bogar så kan hon resa sig iaf... Hon är en surmärr och gör detta för att slippa arbeta. dock så stegrar hon aldrig när jag inte har full koll på allt!

mackan skrev:
Men vi pratar ju inte om en häst vad jag förstår som har tendenser att stegra sig titt som tätt annars. enbart vi backning vad jag förstår. då är det väl ändå lite annorlunda - det är nu ngt som inte stämmer! endera gör ryttaren nåt fel, eller hästen har ont, eller förstår inte över huvud taget!

har fortfarande inte fått ngt svar på min fråga till trådskaparen VARFÖR ryttaren backar hästen. ska den rygga för ett dressyr program? eller vad är det som gör att det är ett problem???? uppenbart är det ju ngn "situation" som av ryttaren anser det nödvändigt att backa hästen.

jo hästen stegrar enbart vid backning, dock inte varje gång utan bara ibland när den "känner för det"

till dressyrprogram,

Jennifer Nilsson skrev:
Fastän jag har full kontroll över min häst bogar så kan hon resa sig iaf... Hon är en surmärr och gör detta för att slippa arbeta. dock så stegrar hon aldrig när jag inte har full koll på allt!
¨
Då har du inte full kontroll, eller så har du det och hon slår sig fri och reser sig. Kräver du inget av henne när du inte har kontroll?

Full kontroll innebär att hästen är mjuk och lydig och du har ingenting i handen, man kan lätt kontrollera var hästen har huvudet och åt vilket håll den ställer sig. Ett bra sätt att testa är att göra halt, hästen ska vara eftergiven i halten. Start till skritt hästen ska hela tiden var mjuk och eftergiven i handen under igångsättningen trampa in bakbenen under sig och runda upp ryggen. Du ska inte släppa på tygeln när du ber om skritt hästen ska starta bakifrån och fram och kliva in under sig och komma fram till bettet.

Det är inte många ryttare som har sådan kontoll och jag kan villigt erkänna att jag inte klarar av det på alla hästar. Och har man en häst som reser sig och därmed är farlig så kan man använda en graman. Annars så anser jag att man ska jobba fram det här utan hjälptyglar.

SÄTT ALDRIG GRAMAN PÅ EN HÄST SOM TENDERAR ATT RESA SIG!

Hästar som reser sig i protest mot någon befinner sig redan i ett obehaglit tillstånd, att dessutom låsa fast den med graman kan innebära panik.

Löser man det inte själv så ta hjälp av någon som kan, annars kan det innebära livsfara. Och det är inte därför man rider.

Sen kan jag hålla med Mackan, låt bli och backa då om de inte hanterar situatioen. I värsta fall är det två minus på ett dressyrprogam, smällar man får ta.

Jag har gjort det, jag gör det och har enbart fått positivt resultat och jag tänker fortsätta göra det.
Och jag hjälper folk som inte kan :smirk:

Det finns hästar som använder den utvägen för att slippa jobba och få sin vilja fram, dom befinner sig inte i en speciellt jobbig situation. Fullt friska hästar ska jag kanske tillägga.

Klister skrev:
Fast det är vad jag har kommit fram till på min egen erfarenhet, har man full kontroll över halsen och bogen så reser sig inte hästen, den kan inte det.
Och då menar jag full kontroll inte bara litegrann.
Det har fungerat på riktiga "otäckingar", hästar som gått över ett flertal tillfällen med flera olika ryttare. Klarar man inte av att ha kontollen med enbart tyglar är gramanen ett bra hjälpmedel.

Har man inte full koll på sin häst så ska man inte rida med graman, och det är inte tyglarna man kontrelerar hästen med, det är med din sitts.
Aldrig att jag hade ridit en häst som stegrar med graman, anser att riskerna kan bli förstor. Lätt för hästen att fastna med ett ben när den stegrar, går den omkull eller om ryttaren trillar av så är en olycka mkt lätt hänt.

Kan jämföra med den hög hästar jag har här hemma, har en som man lätt kan läsa av innan hon tänker resa sig (unghäst trots) och kan korigera henne innan hon reser sig.
Men en annan han är blixt snabb och är som en slingrande orm i hela kroppen.
Han har slängt av många ryttare och nu snackar vi inte amatörer. Men det är för att han kan explodera så supersnabbt och är så böjlig i hela sin kropp så att han då blir som en orm i kroppen.
Min syrra fick senare lägga vantarna på honom, efter myckte hårt arbete och många avtrillningar, stegringar, bockningar m.m. så är monstert för det mesta väldigt lydig numera.
Hans problem berode på att han inte viste vilka regler som gällde, dvs osäker på vem det var som var chefen, samt att han har mkt bus och kryp i kroppen.

Det jag vill ha sagt är att alla hästar är olika och man måste ha seperata knep till olika hästar. Knep som även den lite mindre erfarna ryttaren kan klara av att behärska, till knep som duktigare ryttare klarar av.

Klister skrev:
Jag har gjort det, jag gör det och har enbart fått positivt resultat och jag tänker fortsätta göra det.
Och jag hjälper folk som inte kan :smirk:

Det finns hästar som använder den utvägen för att slippa jobba och få sin vilja fram, dom befinner sig inte i en speciellt jobbig situation. Fullt friska hästar ska jag kanske tillägga.

Och VAD vet du om anledningarna till att just denna häst stegrar? det låter i dina tidigare inlägg som du pratar om hästar som stegrar som olat i tid och otid - men det är ju inte fallet här. det är ju när ryttaren vill rygga hästen. Om inte hästen stegrar annars så är det ju helt klart ngt fel! skulle aldrig råda ngn utifrån dina premisser att rida med graman i det fallet för att åtgärda när du inte sett eller vet ngt om orsakerna bakom detta.

Klister skrev:
¨
Då har du inte full kontroll, eller så har du det och hon slår sig fri och reser sig. Kräver du inget av henne när du inte har kontroll?

Full kontroll innebär att hästen är mjuk och lydig och du har ingenting i handen, man kan lätt kontrollera var hästen har huvudet och åt vilket håll den ställer sig. Ett bra sätt att testa är att göra halt, hästen ska vara eftergiven i halten. Start till skritt hästen ska hela tiden var mjuk och eftergiven i handen under igångsättningen trampa in bakbenen under sig och runda upp ryggen. Du ska inte släppa på tygeln när du ber om skritt hästen ska starta bakifrån och fram och kliva in under sig och komma fram till bettet.

Det är inte många ryttare som har sådan kontoll och jag kan villigt erkänna att jag inte klarar av det på alla hästar. Och har man en häst som reser sig och därmed är farlig så kan man använda en graman. Annars så anser jag att man ska jobba fram det här utan hjälptyglar.

Tack för upplysningen om hur jag ska veta när jag har kontroll över MIN EGEN häst! Jag tävlar väldigt mkt dressyr så jag känner nog när hästen har släppt och jag har full kontroll.... Men du kanske känner min häst bättre än mig?
Och för den delen skulle jag ALDRIG sätta på min häst graman, inte någon annans häst heller. Man rider inte med tyglar utan med säte!

Min förra foderhäst stegrade sig också när han skulle backas. Det är bara att fortsätta träna på ryggningar och inte slå om hästen börjar stegra. Behåll lugnet och ta om allt från början i stället. Stressas hästen eller om den skrämms till att rygga kan det bara bli värre...

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama