Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
doleron skrev:nån som har nått tips på vad man kan göra med en häst som stegrar vid backning?
en kompis (nej det är faktiskt inte jag) har det problemet med sin ponny
och hon gör så bara när man rider, inte vid backning.
nån som har nått tips?
Blandrastik skrev:Du kan söka, det finns massor med trådar, och ofta delar det sig i två läger.
De som tycker det är ok att klippa till hästen mellan öronen då den står på två ben, och de som tycker att detta är förkastligt.
Själv har jag fått rida många hästar som står på bakbenen med sin ryttare och jag tycker man ska ställa sig själv en del frågor.
Nr1. Varför väljer hästen att stregra sig?
Det är ett otroligt energislöseri, och något som hästen inte borde välja som första alternativ.
Nr2. Kan de var någont fysiskt fel? Har den ont?
Nr3. Vad kan jag som ryttare göra för att få hästen att låta bli att resa sig, istället för att tänka, vad ska jag göra när han redan står på två ben, för du är du redan rökt.
Så om jag utgår från en häst som är fysiskt kollad, dvs inte har ont, så försöker jag alltid rida den med den tänket att jag måste vara snabbare, så jag hinner handla innan hästen väljer att stå på två ben.
doleron skrev:nån som har nått tips på vad man kan göra med en häst som stegrar vid backning?
en kompis (nej det är faktiskt inte jag) har det problemet med sin ponny
och hon gör så bara när man rider, inte vid backning.
nån som har nått tips?
Fippel skrev:hej gullet. candy har stegrat som en galning i början när vi fick henne, slagit omkull ett par gånger med anna på ryggen. det gjorde hon nör hon vägrade gå och liknande. ja, du känner ju henne bästa tipset för att undvika att hon går omkull är väl att lägga sig fram på halsen, och dra hästens huvud till ditt eget knä. då kan hon inte gå omkull bakåt. . men man måste vara snabb som attan. detta gjorde tillslut att candy slutade, hon stegrade förvisso inte vid backning, men ja.. om hon inser att hon inte kommer nånvart med stegringen, utan blir satt i en obekväm ställning istället. ja.. fattar du?
doleron skrev:men hon har inte ont nånstans, och vissa dagar kan hon backa utan problem, och andra "känner hon inte för det" om man säjer så..
hanoirocks skrev:Får hon eftergift i munnen när hon backar, eller backar du med tyglarna??!!
doleron skrev:det är inte min häst, och jag skulle tippa att tjejen som äger den backar ganska mycket med hjälp av handen. men hon är ändå inte en sån som sitter och drar hela tiden.
men jag ska tipsa henne om att dra huvet åt sidan när hon försöker resa sej och se om det funkar
doleron skrev:hon har slått över ett par gånger, dock utan ryttare på, och hon verkar inte avskräckas av det men det kan ju alltid vara värt ett försök