doleron

Trådstartare
nån som har nått tips på vad man kan göra med en häst som stegrar vid backning?

en kompis (nej det är faktiskt inte jag) har det problemet med sin ponny
och hon gör så bara när man rider, inte vid backning.
nån som har nått tips?

Sv: stegrar

Du kan söka, det finns massor med trådar, och ofta delar det sig i två läger.

De som tycker det är ok att klippa till hästen mellan öronen då den står på två ben, och de som tycker att detta är förkastligt.

Själv har jag fått rida många hästar som står på bakbenen med sin ryttare och jag tycker man ska ställa sig själv en del frågor.

Nr1. Varför väljer hästen att stregra sig?
Det är ett otroligt energislöseri, och något som hästen inte borde välja som första alternativ.

Nr2. Kan de var någont fysiskt fel? Har den ont?

Nr3. Vad kan jag som ryttare göra för att få hästen att låta bli att resa sig, istället för att tänka, vad ska jag göra när han redan står på två ben, för du är du redan rökt.

Så om jag utgår från en häst som är fysiskt kollad, dvs inte har ont, så försöker jag alltid rida den med den tänket att jag måste vara snabbare, så jag hinner handla innan hästen väljer att stå på två ben.

doleron skrev:

nån som har nått tips?

Om det inte ligger någon fysik smärta bakom stegrandet så skulle jag rekomendera att släppa ena tygleln och dra den andra in nedanför ditt ben så att hon bara måste gå ner och snurra runt. Det värsta som kan hända är väl att hon går omkull. Men då lär hon knappast resa sig igen:crazy:

hon har slått över ett par gånger, dock utan ryttare på, och hon verkar inte avskräckas av det :crazy: men det kan ju alltid vara värt ett försök

Blandrastik skrev:
Du kan söka, det finns massor med trådar, och ofta delar det sig i två läger.

De som tycker det är ok att klippa till hästen mellan öronen då den står på två ben, och de som tycker att detta är förkastligt.

Själv har jag fått rida många hästar som står på bakbenen med sin ryttare och jag tycker man ska ställa sig själv en del frågor.

Nr1. Varför väljer hästen att stregra sig?
Det är ett otroligt energislöseri, och något som hästen inte borde välja som första alternativ.

Nr2. Kan de var någont fysiskt fel? Har den ont?

Nr3. Vad kan jag som ryttare göra för att få hästen att låta bli att resa sig, istället för att tänka, vad ska jag göra när han redan står på två ben, för du är du redan rökt.

Så om jag utgår från en häst som är fysiskt kollad, dvs inte har ont, så försöker jag alltid rida den med den tänket att jag måste vara snabbare, så jag hinner handla innan hästen väljer att stå på två ben.

hm. själv röstar jag dock för att låta bli att slå till hästen när hon stegrar.

och hästen har inte ont, sadeln är kollad ganska nyligen och den ligger också som den ska.
tjejen som äger hästen är bara 15-16 och har (tyvärr) inte den känslan så hon skulle hinna reagera när hon känner att hästen är på g att resa sej

hej gullet. candy har stegrat som en galning i början när vi fick henne, slagit omkull ett par gånger med anna på ryggen. det gjorde hon nör hon vägrade gå och liknande. ja, du känner ju henne :devil: bästa tipset för att undvika att hon går omkull är väl att lägga sig fram på halsen, och dra hästens huvud till ditt eget knä. då kan hon inte gå omkull bakåt. :devil: . men man måste vara snabb som attan. detta gjorde tillslut att candy slutade, hon stegrade förvisso inte vid backning, men ja.. om hon inser att hon inte kommer nånvart med stegringen, utan blir satt i en obekväm ställning istället. ja.. fattar du?;)

doleron skrev:

nån som har nått tips?

Min häst stegrade sig i början när jag red. Skulle lära henne att rygga, skulle börja tävla dressyr. Hon kollades upp av en Equieterapeut och det visade sig att hon hade låsningar i ryggen. Detär det absolut vanligaste till att hästar stegrar sig när man vill att dom ska backa, smaärta i ryggen. Nu stegrar hon aldrig!!!!

Fippel skrev:
hej gullet. candy har stegrat som en galning i början när vi fick henne, slagit omkull ett par gånger med anna på ryggen. det gjorde hon nör hon vägrade gå och liknande. ja, du känner ju henne :devil: bästa tipset för att undvika att hon går omkull är väl att lägga sig fram på halsen, och dra hästens huvud till ditt eget knä. då kan hon inte gå omkull bakåt. :devil: . men man måste vara snabb som attan. detta gjorde tillslut att candy slutade, hon stegrade förvisso inte vid backning, men ja.. om hon inser att hon inte kommer nånvart med stegringen, utan blir satt i en obekväm ställning istället. ja.. fattar du?;)

hej honey.
det lät ju inte illa.. men då är hon ju en biatch också :devil:
eller var kanske låter lite bättre..hm jo det var nån innan som också tipsade om det, men jag är bara rädd att ägaren är lite för seg för att hinna reagera. urs egentligen borde man inte bry sej så mycket, men man kan ju inet hjälpa det...:angel:

men hon har inte ont nånstans, och vissa dagar kan hon backa utan problem, och andra "känner hon inte för det" om man säjer så..

doleron skrev:
men hon har inte ont nånstans, och vissa dagar kan hon backa utan problem, och andra "känner hon inte för det" om man säjer så..

Får hon eftergift i munnen när hon backar, eller backar du med tyglarna??!!

jag skulle strunta i att försöka backa hästen så länge den tänker bakåt på det viset. jobba på framåtbjudningen, ryggning skall vara en FRAMÅT drivande rörelse, även i huvudet på hästen......

hanoirocks skrev:
Får hon eftergift i munnen när hon backar, eller backar du med tyglarna??!!

det är inte min häst, och jag skulle tippa att tjejen som äger den backar ganska mycket med hjälp av handen. men hon är ändå inte en sån som sitter och drar hela tiden.

men jag ska tipsa henne om att dra huvet åt sidan när hon försöker resa sej och se om det funkar

doleron skrev:
det är inte min häst, och jag skulle tippa att tjejen som äger den backar ganska mycket med hjälp av handen. men hon är ändå inte en sån som sitter och drar hela tiden.

men jag ska tipsa henne om att dra huvet åt sidan när hon försöker resa sej och se om det funkar

Okej:smirk: För om inte hästen får eftergift i munnen så är det ju självklart att den stegrar. Den försöker hitta en väg från trycket men om man aldrig öppnar den vägen så finns det bara en väg kvar och det är uppåt...:crazy:

ja det är ju ganska naturligt. men hon sitter som sagt inte och håller hela tiden, utan släpper efter också

Har man kontroll över halsen och bogarna så kan inte hästen ställa sig upp.

Ett bra trix är att göra ett gäng framdelsvändningar innan man ryggar. Då får man igång trampet och ryggen och kan lättare rygga utan att hästen "låser" sig mellan hand och skänkel. Krävs förstås lite känsla för att smidigt glida mellan övningarna/Rörelserna.

doleron skrev:
hon har slått över ett par gånger, dock utan ryttare på, och hon verkar inte avskräckas av det :crazy: men det kan ju alltid vara värt ett försök

Hm, när min ena pålle vart ung så brydde hon sig inte alls om i fall hon gick över, med ryttare på ryggen eller er.
Bryr hästen sig inte utan ryttare, så bryr sig hästen inte heller när det är ryttare på ryggen.

Man ska vara mkt försiktig när man rider en häst som tycker om att stegra, och det är ingen man ska ta lätt på, att hamna under hästen kan få fruktansvärda följder.
Jag skulle rekomendera säkerhetsväst på!

Har vi en stegringsbenägenhäst så kör vi med en metod. HInner man känna av precis innan hästen hinner lyfta, ja då drar man in den på en skitliten volt där den får springa runt, runt ett par varav. Den har inte chans att resa sig och dessutom så blir den snurrig i huvudet = obehag som den kopplar till stegringen.
Hinner den dock stegra så väntar jag tills den landar på marken igen, och i just den sekunden så drar jag in den på min minimala volt.
Det dröjer inte många gånger förrän den har lärt sig.

At slå sin häst mellan öronen eller använda andra "preparat" annser jag är av ondo. "Där kunskapen tar slut, tar våldet vid"!

Allt handlar om att vara smartare än vad hästen är!

Kan hästen rygga från marken? Om inte så se till att den lär sig det först.
När den kan det så kan man präva att sitta upp på hästen medans en står på marken och ryggar hästen , sedan låter man ryttaren få ta del av kommandot mer och mer.

Jag gissar på att hästen stegrar är för att den inte förstår vad ryttaren menar, ryttaren kanske ger fel signaler till hästen!

Själv ryggar jag minimalt med hjälp av tyglarna, jag tar bara ett lätt tag en gågn, sedan ryggar de tills jag inte vill mer, jag använder min sitts.
I bland kan jag dock använda tyglaran och rygga med dem, men det är när de inte lyssnar på mig (vid halvhalter etc) vid ex hoppning. Fast det handlar absolut inte om slit och dra.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama