stegrar/rusar panikartat vid hoppning

S

Silly

Allvarliga problem med min älskade...

Senaste veckorna har vi varit hos tränare och hoppar 1 gång i veckan, och en tävling under en helg. Tidigare hoppade vi inte så ofta, inte högre än 60cm och bara i trav. Nu har vi kommit igång och hoppat t o m 90, och kunnat bland trav och galopp. Förra veckan gick det ok men jag ramlade av eftersom min kära häst fick för sig att kasta sig på var och vartannat hinder. I slutet på passet hoppade vi iallafall en 70 bana utan problem.

Igår var det träning igen. Redan när vi red fram kändes det som att det inte skulle gå bra och gud så rätt man kan ha. När vi hade hoppat 2-3 hinder med lite halvtaskigt resultat (hästen var superspänd men hoppade iallafall) började hon totalvägra. Så fort jag försökte rida mot ett hinder stannade hon och stegrade sig, riktigt högt ibland, och om hon väl gick framåt så var det i ganska okontrollerbar hastighet. Tillslut stegrade hon sig så fort vi inte stog stilla och väntade på våran tur. Jag behövde inte ens röra henne för att hon skulle få panik, det räckte med att jag kollade på ett hinder.

Såhär fortsatte det ungefär hela passet. Vi fick prova att rida efter en annan häst över hindren - nu talar vi riktigt små hinder, markbommar, små små kryss eller nedlagda bommar - då gick det bra men hon fick lite panikkänsla och ville rusa. vi avslutade med att försökta ta oss över en serie med 4-5 bommar. Det gick bättre, hon stegrade sig mycket mindre men kastade sig över bommarna.

Förändringar och faktorer..
Hon har precis fått skor på hovarna för första gången på 1,5 år. Hon har precis börjat äta ensilage och spenderat sin första natt inomhus. Dessutom var träningen i ridhus (brukar va paddock) och en av hästarna var nya. Förra veckan ramlade jag som sagt av men det enda jag kände mig tveksam över i början på passet var att hästen var så spänd. Vi utgår ifrån att hästen inte har ont någonstans, påväg till ridhuset och dagen innan hade vi inga problem, det hela kom jätteplötsligt. För drygt 2 år sen var hon såhär, jag förstår inte varför det kom tillbaka nu...

Vad ska jag ta mig till? Vad kan det bero på och vad tänker hästen? Borde jag lägga av med hoppningen? Vad som helst som kan hjälpa mig är varmt välkommet.

//Förtvivlade lille Silly

Sv: stegrar/rusar panikartat vid hoppning

Nej, jag tycker inte du ska sluta med hoppningen.

Däremot så borde många bli bättre på att läsa sina hästar och faktiskt acceptera att de också har bättre och sämre dagar.

Vi har bestämt att idag är det träning och matte är laddad till tusen, du kanske tillochmed har hyrt transport, och åkt speciellt för just den här träningen. Det skulle bli så kul.

Ponera det här scenariot: Du rider fram och känner, precis som du kände nu, att Brunte är inte på banan för fem öre, det känns bara spänt och trassligt. Jamen då lägger vi ner.

Kanske joggar över ett par bommar bara, sen packar vi ihop och åker hem, och återkommer nästa vecka. Ingen skada skedd, och Brunte har inte fått en obehaglig kväll.

Tyvärr så får man nog stå till svars om man skulle handla så här; "Vad nu rå, ska du inte va me?" "Amen, kom igen då!". Jag hoppas för egen del att jag blivit så gammal att jag kan säga att; idag var inte vår dag för hoppträning och nu ska vi åka hem.

Det var ungefär så jag kände, att jag kanske borde gått hem igen... Tror jag ska låta bli och hoppa henne någon vecka framöver... hoppas att hon glömmer det hela... Har iallafall lärt mig att jag ska sticka när det känns kasst då :smirk:

Fler som har några ideer? Snälla :(

Jag tänker ju direkt: Är hästen kollad? De brukar inte börja vägra och hetsa upp sig på det viset utan anledning.

*En dubbelsidig hälta är mycket svår att upptäcka (nu säger jag absolut inte att det är det men kan vara värt att fundera över)
*Har hästen förändrat sitt beteende i övrigt?
*Blivit mer trippig i gången (sånt kan vara svårt att upptäcka om det kommer smygande)
*Bråkar den i andra situationer?
*Har hästen råkat ut för något på senare tid, eller för den delen tidigare i livet - en skada eller omkullspringning i hagen osv.
*Ser den som den ska? (min pålle vet vi inte ännu om han kommer bli blind - han har en massa ärrvävnader i ögonen som vet. tror kommer från ett virus - jag hade inte märkt några problem med seendet men när jag fått veta att han inte ser helt och fullt så förklarar det en del av hans beteende)

Ja, saker att fundera på - det behöver ju inte vara något av ovanstående alls!

jag tycker inet att dus ka sluta med hoppningen...har ingen bra förslag som hjälper.

Grejen är att hon varit såhär förut och då misstänkte vi väl att det kanske kunde vara något fel fysiskt. Sen försvann det ju och nu är det drygt 2 år sen hon höll på såhär sist. Vi hade upphåll från träningen en ganska lång period och nu när vi kom tillbaks till samma tränare (som sett henne såhär panikartad tidigare) gick hon till en början jättebra och var hur cool som helst (för att vara en ganska stressig dam egentligen), sen var det bara från en vecka till en annan - hon gick jättebra dagarna innan träningen - som hon blev såhär jättekraftigt förändrad i sitt beteende. Just därför misstänker vi inte att hon har ont eller så. Däremot kanske det kan vara brist på förtroende för mig i och med att jag ramlade av förra gången och kanske störde henne i hoppen eller nåt resten av passet.

Hursomhelst tror jag att jag rider bort till träningen igen på onsdag och om det inte känns bra när jag rider fram rider vi hem igen. Hoppas att hon ska glömma att man kan bete sig sådär...

Eftersom du hade haft ett uppehåll i hoppningen kan det vara så att hästen tycker det är lite jobbigt. Kan vara en protest helt enkelt. Eller så kan hon känna sig stressad..har hon hoppat mkt tidigare? Är hon rutinerad vad gäller hoppning? Ålder?
Hon kanske känner sig överväldigad och det kanske har gått för fort fram. Med tävling och alla andra omst'llningar som hänt. Ibland kan det "slå rundt" tillfälligt för hästar om de känner sig otrygga och agera konstigt. (Om man ska utesluta fyskisk smärta)

Hur mycket har hon hoppat? Du skriver uppehåll? Hur länge och varför?

Jag tycker det löåter mcyket att sätta igång med hoppträning varje vecka direkt. Orkade hon verkligen det?

Jag skulle nog ha misstänkt något allvarlilgt fel äv en om det "gick över" förra gången. Vad innebar det? Hoppade hästen utan problem och hur mycket?

En häst som trivs med att hoppa och har en ryttare som inte stör den alltför mycket ska inte reagera så. Då är något fel. Du måste ta reda på vad innan du fortsätter.

Vad är det för häst och vad har den gjort tidigare? Kan du ha överansträngt den? Hur mycket har du själv hoppat? Vissa hästar
kräver väldigt mycket av sina ryttare för att vilja hoppa. Jag har själv haft en sån för många år sen, som vägrade med mej o andra medelmåttor, men hoppade msv hinder med min tränare (som bla vunnit SM):crazy: .

Då fick jag en tankeställare och började om helt med mej själv och min sits mm. Jag insåg att hästen kunde verkligen hoppa men han krävde ridning på eliltnivå, dvs balans, ridning på hinder, följsamhet över hindret mm.

Han betedde sig aldrig som din häst dock, i så fall hade jag nog åkt till klinik.

Till Streiff och flashligtht:

Det är ett 13 årigt sto från Holland, 1,50 hög. När hon var 7-8 år hade hon haft 2 föl, bott i Holland, Danmark och slutligen Sverige. I Sverige har hon haft 5 olika ägare om man räknar med mig. Hos en hästhandlare hon stod hos innan hon fick sitt sista föl (Sverige) hoppade hon 1,30 med ryttare och blev såld som hopphäst till en tjej (60 000!!).

Hon började bete sig knäppt så de släppte henne på bete under sommaren, sen upptäckte dom att hon var dräktig så då skickades hon tillbaks. Hon borde varit 6-7 år då.

En mamma och hennes dotter letade efter en tävlingsponny men hittade min häst och ett tre månader gammalt föl, båda två i uselt skick, de skulle slaktats om ingen ville ha dem. Dixie som min häst heter var aggressiv (rädd antagligen) när de fick hem dem, man hade tydligen jagat henne med sopkvast för att få ut henne ur boxen och av någon anledning hade de dragit omkull henne med linor.

Hemma hos nya ägarna fick de plega henne för att kunna sko och sådär. Hon slog över ett par gånger när hon reste sig och tillslut kände de att de inte kom längre med henne så en annan hästhandlare nära mig köpte henne. De gjorde oxå alla kontroller som går att göra i princip, förutom röntgen. Eftersom de aldrig hittade något fel och hon var värre då än nu känns det som att det borde sitta i huvudet på henne.

Inget utav det här visste jag när vi köpte henne, hon var bara en pigg och känslig ponny som jag råkade förälska mig i. Jag har haft henne i 3,5 år nu. Hon är aldrig seriöst tävlad och med tanke på att hon haft 2 föl ganska tidigt i livet har hon kanske ingen superbra grundutbildning. När jag pratat med tränaren säger hon att hon tror Dixie gillar att hoppa men att hon vill så mycket att hon kokar över. Hon har som sagt hoppat 1,30 och har jättefin teknik. Blir det inget tävlande så blir det iallafall ett till föl.

När vi köpte henne hade jag ridit på ridskola i ca 10 år. Jag är väl ingen superryttare än det gäller hoppning men råkass är jag väl inte heller. Jag märker när det blir bra eller dåligt och har iallafall lite koll på hur man påverkar hästen.

Hon var halt 2 månader i somras och på vintern har jag knappt haft någon möjlighet att rida. I våras var hon jättefin och vi hoppade banor på 60 cm utan tränare. Innan vi började med hoppträningen nu satte jag igång henne med vanligt markarbete och skogsturer så att hon iallafall var i samma kondition som i våras.

Idag var jag i samma ridhus som hoppträningen och longerade henne för att se vad hon tyckte om ridhuset. Hon var ganska pigg, spänd vet jag inte riktigt men hon lyssnade inte riktigt på mig och sprang lite snabbare än vanligt. Kan vara så att hon tycker ridhuset är obehagligt alltså... Det låter rimligt att vi har hoppat för mycket på en gång.

Normalt ska det se ut såhär, fast 20cm högre och i galopp.
http://web.mac.com/willy2/iWeb/Webbplats 2/Filmklipp.html

Din häst har verkligen varit med om mycket! :eek:
Att det skulle bero på att du rider dåligt köper jag inte riktigt. De problemet brukar yttra sig direkt för det första och inte så extremt (Enligt min erfarenhet) Det är oftast när man köper en proffsriden "tävlingsmaskin" som gått höga klasser, börjar sen vägra med nya ryttaren pga att den inte lägger hästen 100% rätt på alla hinder och då blir den osäker.

Vad gäller din häst tror jag att din tränare är lite inne på rätt spår. Efersom hästen har en ordentlig rygga med sig så reagerar den kanske inte som alla andra. Hon har nog blivit överväldigad och känner sig stressad mentalt, hon vet helt enkelt inte hur hon ska hantera situationen.
jag hade lagt ut endast bommar på marken och travat och galopperat över dem och då inte rida på dem som om de vore hinder utan lägg bara in dem i markarbetet. Det hade jag gjort flera gånger i veckan. Berömt mkt och inte gjort så stor affär av det.
Min häst agerade väldigt konstigt när jag skulle rida cavaletti, betede sig som han var livrädd för bommarna, kastade sig eller försökte hoppa över alla bommar samtidigt. Jag fattade då att han bara helt enkelt inte visste vad han skulle göra. Hans hjärna fungerade inte rattionellt då utan han blev bara så förtvivlad att han inte kunde vara mig till lags när han själv blev osäker.
Tror din häst känner sig lite osäker och blir då orattionell i sitt betende.

Du säger att din häst var halt i sommras, vilket/vilka ben & vad för sorts hälta?
Den har slagit över oxå, vilket är väldigt lätt hänt att kotorna flyttar på sig då.

Köpte en underbar shettis för 6 år sedan, visste att den hade gått omkull vintern innan, men det är ju många hästar som gör & den gick igenom besiktningen klockrent. Dock var han en ganska het grabb men då han är väldigt stark & "het" i psyket såg jag det som normalt. Han hoppade lugnt 80-90 banor med duktig ryttare och var fantasktiskt fin i dressyren. Men väldigt het som sagt. Förra hösten började vi träna ganska hårt för galopp & allt gick urbra, tills hästen bara drog järnet som en galning under en träning. Vad de än gjorde gick det inte att få honom att sköta sig, så jag satt upp bara för att kolla då denna ponny är som lindad runt mitt lillfinger. Jag fick en chock! Det var inte min ponny! Han bara toksprang. Vi slutade träna sådär hårt & tog det lugnare, men en dag när han som vanligt ville gå åt sitt håll & ryttaren åt ett annat, bara rasade han i backen! Samtidigt hadeb jag märkt att han inte fixade galoppombyterna lika bra längre & korsgaloppen kom oftare in vid galoppfattningar. Så efter att han rasat i backen åkte jag in till kliniken, med ett mål: Ryggen skulle röntgas! De böjde igenom & hittade inget fel på hästen, men röntgade ryggen ändå. Mycket riktigt låg två kotor för nära. Efter behandling & lugn igångsättning är det en helt annan ponny! Fortfarande het i psyket, men nu finns det en broms & han är inte het på samma sätt som tidigare. Dock har han lärt sig att vi nu lyssnar ordentligt på honom så hoppa gör han ogärna ett helt pass & jag pressar honom inte där då jag vet att hans rygg inte vill hoppa. Fast han tycker fortfarande att det är kul & enstaka hinder här & där tar han gärna & allra helst utan ryttare.

Så snälla ta ut en kiropraktor eller ännu hellre åk & röntga! De kan vara änglar som håller igen, men när höjden och antalet träningar ökar kan det börja göra ont. Det kan mycket väl vara sadeln oxå.

Ett annat exempel jag har var min c-ponny som var hur duktig som helst, hoppade allt! Så började jag under en period känna ibland att något var fel men hur jag än letade fanns det inget. Hade vet. här som inte heller hittade nått & det var liksom inget fel på honom mer än att han kändes spänd ibland. Vi hoppade & han tog sig runt på 1metersbanor om jag bara red rätt mot hindrerna så han inte var tvungen att ta i så extremt mycket. (förr hoppade han allt ur alla vinklar) Dock kunde jag inte släppa känslan av att något var fel. Så han fick åka till kliniken och inget fel hittades, men han lämnades kvar över natten. När jag åkt & de ledde ut hästen i gången kunde den knappt gå. Halt på 3 ben! Helt sjukt vilken stark häst han var som totalt vägrade visa någon hälta när jag var i närheten. Efter ett års vila med 2 friskförklaringar sa jag att det räckte. Vi såg alla att han inte skulle bli helt bra igen. Så nu är det två år sen jag tog bort honom.

Men! Din häst behöver inte alls ha något fel på kroppen! Men bäst är det om man helt kan utesluta det innan man börjar med den mentala träningen! En annan fråga är om hon är brunstig? Ston kan ju förändras ganska mycket när de brunstar.

Men som en sa tidigare; Bommar! Lägg ut bommar & träna, gärna flera gånger i veckan. Kan du inte få rida i ridhuset utan att hoppa nån gång oxå? Bara för att träna på miljön.

Om hon nu är en så stressad & känslig häst (vilket hennes bakrund ger stora skäl för henne att vara) så kan det ju vara bra att som nån sa tidigare att känna av henne vilka dagar hon klarar av en hoppträning & inte.
Sen är det väl bara att träna mycket & berömma massor, mycket halter om hon blir het & sänka nivån när hon blir stressad. Bara att försöka få henne förstå att du inte har någon press på henne. (har du säkert redan arbetat massor med.)

Tack för hjälpen alltihopa. Red i välbekanta paddocken idag och hon var spänd, känns som att hon bråkar har jag alltid tyckt men nu försöker jag jobba mer på att kommunicationen ska bli bra, utgår ifrån att hon inte förstår mig när hon "dummar sig". Hon får nog vila från hoppningen ett tag så ser jag till att hon får vänja sig vid ridhuset. Fortsätter hon bråka ska jag be tränaren (som är equiterapeut) kolla på henne.

Hon hatar mig när jag ska hämta henne i hagen. Nu tar det kanske 10 min innan jag får tag i henne, har försökt göra jobbet kul senaste dagarna så att det inte ska vara negativt att komma in. Idag var hon iallafall uppriktigt aggressiv, öronen platt bakåt och hotade väl mer eller mindre att bita mig när jag kom för nära. Tillslut fick jag henne iallafall att komma fram till mig och inte tvärt om... Hoppas att hon blir glad igen snart :o

Ang hältan är vi ganska säkra på att hon vrickat sig i hagen, var ordentligt halt ett tag men som sagt gick hon på bete och fick belasta benet bäst hon ville tills hon var helt bra igen. Det var på ett framben (minns inte vilket nu...). Idag tyckte jag föresten att hon markerade lite på h fram när vi red på asfalten men kände inget när vi var framme i paddocken. Sprang med henne väl hemma men vi såg inget då heller...

Det är 3-5 år sen hon slog över och hon har varit jättefin periodsvis hela tiden jag haft henne. Men fortsätter hon såhär får tränaren som sagt kolla på henne iallafall. Kan hon som kiropraktor märka om kotorna flyttat på sig?

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag inte läst alla svar...

Du behöver träna förtroende med din häst. Ni måste samarbeta och lyckas, oavsett vilken skitsak det är. Min ena häst är inte heller så pigg på att hämtas i hagen, men hon hotar inte och lägger inte öronen...
Jag hade faktiskt lagt ner hinderträningen ett tag, kollat igenom henne (helst på klinik, inte kiropraktor) och bara tränat sånt som ökar förtroende.

Då hade jag lattjat i skogen, gått in mer på konditionsträning och muskelbyggande. Umgåtts mer med henne än när du ska rida, promenera mycket.
Ev. kan du träna att gå över bommar, gärna när du går bredvid, och bara gå och gå så att hon slappnar av.
Var ute i hagen mycket, så att hon vänjer sig vid din närvaro, mocka lortar eller vad som helst, lägg bara inte energin på henne.

Min "myskohäst" älskar att bli masserad, så det försöker jag göra 1 gång/vecka, också förtroendeskapande.

Kan säga att min tävlingshäst plötslig vägrade på ett hinder i våras, trots att vi var helt rätt. Jag provade en gång till, vägran igen. Avbröt träningen direkt och åkte till klinik några dagar senare, hon markerade på 3 ben, ytterst lite, men det syntes liten överansträngning på röntgen.
Ingen hälta fanns öht och många fattade inte varför jag åkte iväg med henne, men jag känner min häst och vet att hon inte stannar utan anledning.

//E

Jag gissar att din tränare är en rödhårig kvinna? :)

Tycker du ska låta henne titta på pålle, hon är duktig!
Som svar på din fråga om kotor: Hon kan se/känna om hästen har några låsningar i ryggen och hon är även superduktig vad gäller hästens rörelsemönster!
Hon var en av mina lärare på skolan.

Japp de stämmer, Wanja. Hon är duktig faktiskt :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 901
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar