Steel joint

S

Siritax

Nån som ger det? sett någon förbättring på din häst vad gäller hov kvalitet? Har börjat ge det.. både mot dåliga hovar och för att stärka lederna.
Några kommentarer om Steel Joint?

Sv: Steel joint

Jag har bara bra erfarenheter vad gäller SJ, men det är mycket individuellt från häst till häst om det funkar.

Min valack hade kassa hovar och det tog ÅR innan vi kom till rätta med problemen. Jag provade biotin, örter, annat foder, blöta "filttofflor", ja det mesta. Men det var inte förräns jag började ge honom SteelJoint som hovarna äntligen började bli bra. Efter ett halvår med SJ såg man klart och tydligt att halva hoven (den nyare)var vit och fin utan sprickor, medans den nedre "gamla" delen såg ut som skit fortfarande.
Efter ett år kunde jag ha honom ute dugnet runt i sommarhage och han tappade inte en enda sko!!!
Så det gäller alltså att ha tålamod...

Unhästen (2)får även hon SJ mest för ledernas skull...

Hej!Jag har väldigt bra erfarenhet av SJ! Har en häst med ganska dåliga hovar och känsliga ben. Jag har givit det i ca ett halvår nu, klar förbättring i både hovkvalité och i benen!

Jag har bara bra erfarenheter av SJ...har ett fullblod med MKT fula hovar, platta och utflytande...ja ni förstår..Sen jag började andvända SJ så har de blivit mer och mer likt en "vanlig" hästs fötter!
Och hovis jublar....

Min mamma tyckte det va så onödigt först att köpa ett sånt dyrt mineralfoder, men nu vägrar hon att andvända annat!!!

Men på vilket sätt påverkar det lederna poistivt?

Ger också SJ och är mycket nöjd! Har väl gett det i ung 2,5 mån nu och fick en smärre chock när jag tvättade hovarna inför förra skoningen. Det var en enorm skillnad i hornkvalitet på det som växer ut jämfört med det gamla. Hovis var mkt positiv! ;)

Även rörelsemönstret har blivit bättre. Efter ca tre till fyra veckor började hästen röra sig med mer luft och blev lättare i sina gångarter! Underbart att se!

Rekommenderas varmt! :bow: Jag kommer inte att gå tillbaka till utfodring med vanliga mineralpreparat då de bevisligen saknar något...

//Alice

Halloj!

Har en 1-åring och en 18-årig häst, båda halvblod. De har fått SJ i snart ett år. Åringen led av uttalad osteochondros i bägge bakknäna med flera lösa benbitar, upptäcktes dec.-04. Efter att ha blivit mer eller mindre utklassad från att ha någon som helst famtid som brukbar ridhäst är han nu betydligt bättre och har t.o.m. sluppit operation! Jag håller tummarna för att han ska fortsätta läka och bli helt frisk...

Han har även fått regelbundna behandlingar med massage och healing då jag själv är utb. inom de områdena samt har även fått Flexi Joint till och från för att utterligare stärka själva skelettet. Så det är klart vad som hjälpt mest men jag kommer aldrig sluta ge SJ till mina hästar! Gammelstoet är frisk och spänstig men hon hade inga större problem innan heller utan hon får pga ålder och träning osv

Hoppsan, missade ett ord... menade så klart att det är oklart vad som hjälpt mest men att jag tror att SJ har haft stor betydelse.

Jag ger alla mina hästar Stell Joint och även mitt sto Flexi Joint!
Jag tycker att det har blivit förbättring på hovkvaliten och även på pälsen.
Eftersom att Steel Joint har nästan alla olika slags vitaminer-minneraler (föruton B) så slipper man köpa olika slags vitaminer.:bump:
Tycker att du borde tästa det.

Kram :banana:

Siritax skrev:
Några kommentarer om Steel Joint?

Mina kommentarer om steel joint är....
c- vitamin? Det tillverkar ju hästar själv så varför är det tillsatt?
d-vitamin? Hästar som står inne i box året runt behöver tillskott av detta annars inte. Har man ett bra grovfoder innehåller även detta tillräckligt med de flesta vitaminerna.
Och kalcium/fosforkvoten är ju helknasig:confused:
Mycket magnesium tillsatt. Under alla år jag analyserat mitt grovfoder så har jag ytterst få ggr fått tillsätta magnesium och då i väldigt små mängder.
De har missat att tillsätta det som verkligen behövs tillsättas och det är selen som nätan alla hästar har brist på förutom om man ger ett färdigfoder där det är tillsatt i rätt mängd.
Och de kunde ju skippa c-vitaminet och ersatt det med e-vitamin istället. Allt inplastat grovfoder har för lite e-vitamin tex.
Däremot är det bra att det är kisel i för det är det som gör hovarna så fina men de kunde som sagt skippat en massa annat däri.

Senast ändrad av en moderator:

Vidare så får hästar på en vettig foderstat i sig ett väldigt överskott(upp till 800 g) av kisel via grovfodret, kisel är en av de vanligaste beståndsdelarna i urinstenar hos gräsätare.
PL

Men... hur kan då vissa hästar bli så "fina" av SteelJoint?
NÅTT måste det ju vara? Eller?

Annars håller jag med om att selen borde tillsättas så man slipper ge det också.
Det är ju ett helvete när man bor på selenfattig mark (typ överallt i Sverige)att komma ihåg att ge det varannan vecka... :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka