Steel Joint?

W

wingil

Vad har ni för erfarenhet av det? Fick det rekommenderat till min 6 åring pga att han har sköra hovar då det ska vara bra för typ hovar och leder och muskler? Men tänkte om någon använder det som kan säga bu eller bä om det? :)

Sv: Steel Joint?

jag har bara bra erfarenheter av det. min häst hade gräsliga hovar när hon kom, förra sommaren tappade hon en sko i veckan (!!! :crazy: ) snubblade in på Steel Joint för att några andra i stallet skulle köpa in sig på 15kg. Men iaf, hennes hovar är nu jättebra. i somras hade hon endast 1 tappsko. Lite skillnad. ;)

Jag har använt steel joint och det har fungerat mycket bra! Hovarna blev suveräna :)

wingil skrev:
Vad har ni för erfarenhet av det? Fick det rekommenderat till min 6 åring pga att han har sköra hovar då det ska vara bra för typ hovar och leder och muskler? Men tänkte om någon använder det som kan säga bu eller bä om det? :)
Jag funderar på att börja använda det. Det som gör att jag tvekar är den väldigt låga halten fosfor i Steel Joint. Det gör att det blir fosforbrist (i min foderstat) på pappret....

//Alice

alice skrev:
Jag funderar på att börja använda det. Det som gör att jag tvekar är den väldigt låga halten fosfor i Steel Joint. Det gör att det blir fosforbrist (i min foderstat) på pappret....

//Alice

Då skall du nog undvika Steel Joint. Hos mig är markerna tämligen kalkfattiga så att grovfodret inte har hög nog dos. Så hos mig fungerar Steel Joint bra. Har dock inte märkt dessa dramtiska skillnader som andra har. Ger det mycket för leder med, då jag tränar mycket.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Då skall du nog undvika Steel Joint. Hos mig är markerna tämligen kalkfattiga så att grovfodret inte har hög nog dos. Så hos mig fungerar Steel Joint bra. Har dock inte märkt dessa dramtiska skillnader som andra har. Ger det mycket för leder med, då jag tränar mycket.

Hälsning Maja
Visst, jag kan ju ge steel joint och sen lägga till extra fosfor i form av fosforbalans.

Vill också ge det för just lederna då jag också har min häst i träning. Men som sagt, jag får ju lägga till extra fosfor som fattas.

//Alice

*låna knapp*

Låter som i huvudlag ett bra tillskott då? Särskilt för en vars hästhovar krasar som knäckebröd :(

Tycker inte att steel joint innehåller så mkt "extra",tex chevinal plus innehåller ju mer?(utom ca/p då)

Snobben skrev:
Tycker inte att steel joint innehåller så mkt "extra",tex chevinal plus innehåller ju mer?(utom ca/p då)
Tycker inte jag heller! Det som skiljer är främst innehållet av bor och kisel. Har fått läsa del ur deras patentskrift och det är MKT intressant läsning. Kommer def att prova Steel Joint till min häst!

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
848
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar