Stavningsfel och påpekanden..

Heulwen

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden men det här forumet passar nog bäst till det. :)

Tänkte höra mig för hur bukefolket ser på dålig stavning och om man får påpeka det?

Alltså då pratar jag inte om stavningsfel som "männiksor" där det bara handlar om att man skriver snabbt, utan när man skriver t ex "exem" istället för "eksem" och "min häst hoppar 1,10 cm".

Om jag ser till mig så uppskattar jag när folk vänligt påpekar för mig att det heter "idé" istället för "idee" då det är lite sådana ord jag varit osäker på och som jag senare i arbetslivet när jag t ex skriver presentation till en jobbansökan då kan vara en enorm fördel att stava korrekt eller för all del se seriös ut när jag annonserar.
Däremot att hoppa på stavfel i en diskussion bara för att nedvärdera den man debatterar med är bara dumt. :mad:

Klart det finns några dyslektiker här på forumet men det brukar man kunna se på deras inlägg och då kanske det är onödigt att påpeka hur det och det stavas.
Men om man ser/är en användare som vanligtvis stavar bra som har fel på några få ord om och om igen; vill man ha hjälp så att man i fortsättningen stavar ordet korrekt eller hjälpa andra att göra det?

Jag vågar inte påpeka stavfel i sådana situationer då jag de gånger jag gjort det, med en ":)" efter blivit bemött med en :smirk: och antydan till att jag vill vara en besserwisser.

Men hur är det med er? Vill ni få reda på om ni stavar vissa ord fel eller tycker ni bara det är störande?

Förresten; heter det "han beter sig" eller han "beteer sig"? :D

/Heulwen

Sv: Stavningsfel och påpekanden..

jag brukar kommentera det, och andra... Dyslektiker brukar oftast skriva bättre än icke dyslektiker, av nån anledning...

jag stavar nära perfekt :angel: om annat lite slarv + att jag inte orkar använda stora respektive små bokstäver. finns det något krångligt ord, t.ex. på ett känt typ tyskt namn eller en sjukdom med avancerad bokstavsammanfattning gör jag en liten (?) bakom så brukar de som orkar rätta eventuella stavfel.

lite humoristiska rättningar tycker jag man kan göra, i en tråd kallade en tjej ovetande bete för "de evigt gröna ängarna". får man det rättat kan det ju vara till hjälp senare i livet att kunna korrekta benämningar :D

för mig får man gärna påpeka. Jag stavar själv bra men är slarvig o rasar fram över tangenterna o slår dubbelslag, trycker på tre tangenter samtidigt osv, är för lat föra att läsa igenom.....

Jag brukar låta bli, trots att man ibland ser väldigt roliga fel. Vad säjs t.ex om en "mortabel" röntgenappart:D

Du glömmer iaf bort stor bokstav när du påbörjar ny mening. Fy skäms:devil:

TS:
Jag kan tycka att det är onödigt att påpeka stavfel.
Kanske om användaren skrivit ett låångt inlägg där ett felstavat ord upprepas om och om igen, men annars tycker jag det känns lite... ja, onödigt.

Kommenterar oftast inte. Brukar inte orka läsa igenom texter med många stavfel, konstiga förkortningar, inga styckeindelningar osv osv.
Något som jag dock stör mig Väldigt mycket på (och oftast kommenterar) som finns i var och varannat inlägg är när folk använder 'ända' istället för 'enda' :devil: :devil: :devil:

Jag skrev precis att jag inte hade orken, men jag kan helt klart. :devil:

Det blir så lätt misstag, och hur jobbigt är det inte att skriva om en hel mening om man råkar göra såhär: jAG HAR EN HÄST SOM HETER lUKAS. :D

lite humoristiska rättningar tycker jag man kan göra, i en tråd kallade en tjej ovetande bete för "de evigt gröna ängarna". får man det rättat kan det ju vara till hjälp senare i livet att kunna korrekta benämningar :D

Haha, ja det kan vara bra för att undvika stora missförstånd typ om man frågar: " När ska era hästar åka till de evigt gröna ängarna då?". :crazy: :D

alazzi: En sådan skulle inte jag vilja bli röntgad av!

nyponros:
Ja, att påpeka stavfel efter stavfel orkar inte jag göra det är som sagt när jag ser att någon skriver väldigt bra förutom att de har fel på ett eller två ord som jag får lust att påpeka det.
Jag vet bara att jag inte skulle vilja gå igenom resten av livet och skriva "min häst hoppar 1,10 cm" i annonserna, det känns inte så proffissionellt (det stavas väl så?:D).

silverstol:
Jag ser nästan stavfelen tydligare om det är en person som skriver korrekt annars än om det är en hel text med små stavfel; då antar jag bara att 1. H*n är dyslektiker, 2. H*n bryr sig inte alls om hur h*n skriver öht och orkar inte lägga ner tid på det.
I båda fallen tycker jag det är onödigt att påpeka något.

Är det förresten ingen som vet om det heter "han beter sig" eller han "beteer sig"?? :confused:

Jag ogillar stavfel, dock kan jag klara mig med smärre fel som de du tog som exempel. De och Dem är väldigt irriterande om man använder fel.

Sen orkar jag aldrig läsa långa texter med låååånga meningar och utan stycke. Fast när folk skriver total osammanhängande kan jag bli förbannad, eftersom det här är ett diskussionsforum där man bara kan använda sig av skrift.

Typ så här:

ja g ic utt ti lll miin pony i dag oc va jete trö tt.

*blä*

Jag ser också gärna att folk påpekar om jag har stavfel i mina inlägg.

Jag är väldigt intresserad av att skriva, och för mig är det viktigt att allt jag skriver, oavsett om det är seriösare skrivsaker så som uppsatser, artiklar och så vidare eller enklare saker som inlägg på buke eller på MSN och liknande, blir rätt.

Jag irriterar mig på personer som slarvar med språket. Att ha svårt, exempelvis dyslektiker, är en helt annan sak men jag anser att man även på buke ska försöka ha ett vårdat språk där man använder stor bokstav vid ny mening och vid namn och liknande samt använder sig av styckeindelning och liknande.

Dock är stavfel där det är uppenbart att personen råkat slinta på tangenterna eller liknande inget jag upprörs av, men som i de situationer du nämner där det är vissa ord en användare verkar ha svårt med (som i ditt exempel idee eller idé) så önskar jag att jag får påpekat för mig om jag skriver fel på det sättet. Jag brukar dock inte påpeka det för andra, just av den anledningen du nämner. Vad man bara menar som ren artighet och hjälpsamhet uppfattas tyvärr ofta som besserwisser-antydan.

Men som sagt, jag ser gärna att mina fel blir påpekade eftersom jag VILL skriva rätt. Han beter sig är det rätta. :)

Mina inlägg är fulla av type o's ( hihi nu kan jag inte stava till det)

Har jag bråttom hoppar jag stavningskontrollen. Den tar ju heller inte alla skrivfel.

Rätta gärna mina stavfel - då lär man sig bättre :idea:

men tala inte om att jag behöver bättra på min svenska...

Det beror alltså på _hur_ man säger

*KL*

Jag lämnar också texter med mycket stavfel, obefintling styckeindelning och/eller dålig meningsuppbyggnad olästa. Men påpekar inte skrivfelen. Jag tycker att de, som har så brottom med att skriva att de inte hinner gallra bort de värsta felen, visar brist på respekt för de som skall läsa inlägget. Men brist på respekt är tyvärr alltför vanligt i dag...

Att skriva inlägg är ett bra sätt att öva sig att skriva och gallra sina egna skrivfel. Den kunskapen har man nytta av senare i livet, när man skall skriva viktiga texter, t ex jobbansökningar. Det lär man sig inte "över en natt". Jag läser en del jobbansökningar när vi anställer folk och de ansökningar med mycket skrivfel och slarvig meningsuppbyggnad eller styckeindelning hamnar ohjälpligt i slutändan. Vi har t o m haft ansökningar, med en massa skrivfel och språkfel, till jobb där korrekturläsning uttryckligen ingått i jobbet...

Versaler (stora bokstäver) i början av en mening har faktiskt en funktion: det gör att man lättare får grepp om texten och dess meningsuppbyggnad.

En annan sak jag tycker är lite kul är när någon skriver ungefär "min häst kan inte gå själv". Undrar hur det ser ut; måste någon stödja den :D ?
Men användningen av "själv" i betydelsen "för sig själv" / "ensam" är så vanlig att jag börjat fundera om språket utvecklats och jag inte hängt med :angel: ...

*kl*

Enstaka stavfel stör mig inte så mycket. Kan ju vara lätt att slinta när man skriver fort.

Men däremot upprepade grammatiska fel som de och dem irriterar mig nåt fruktansvärt!!:cool: Och även samma stavfel på samma ord i en lång text. Då påpekar jag ofta!!

Svaret man får då är ju oftast: Meeen orka tänka på staaaavning!!!! Det tänker jag bara på på svenskalektionerna i skolan.... Inte viktigt nuuuu!!! :eek::eek::confused: : Ser jag ut då....

För grejen är ju att lär man sig stava och skriva ordentligt från början behöver man ju inte tänka på det alls sen. Då sitter det i ryggmärgen!!:idea:

Obs! Dyslektriker undantaget!!!

En annan sak jag tycker är lite kul är när någon skriver ungefär "min häst kan inte gå själv". Undrar hur det ser ut; måste någon stödja den :D ?
Men användningen av "själv" i betydelsen "för sig själv" / "ensam" är så vanlig att jag börjat fundera om språket utvecklats och jag inte hängt med :angel: ...

:bow::bow::bow::banana::banana::banana:

Underbart att ngn mer än jag märker sånt!

Jag brukar kontra med ett: "Jaha - inte via ombud då?" ;)
om ngn säger att h*n ska ex. "vara själv hemma i helgen"

och jag brukar inte använda sms språk, även om jag skriver sms... ;) ;) ;)

Liknande trådar

Tjatter (Japp, jag har stulit den :p ) 1 byter glödlampan och postar på Buke att den blivit utbytt. 14 som delar liknande erfarenheter av att...
Svar
17
· Visningar
1 030
Tjatter Hur man byter glödlampa på en nyare bil - 1 byter glödlampan och postar på fb att den blivit utbytt. 14 som delar liknande...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: martha
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama