statisk elektricitet i borstarna?????

kingkong

Trådstartare
Har nån mer än jag lagt märke till hur det sprakar i borstarna nu på vintern när man borstar hästen??
Kom på detta häromdagen, när jag undrade varför pållan nästan springer undan för annars så goa favvoborsten. fick rota längst ner bland ryktsakerna å hittade en borste som aldrig jag använt för den verkar så himla taggig å hård mot hästen, men... den är den enda som inte sprakar mot hennes päls. Vad göra :confused: hon är inte skodd heller så det kan välan inte va dojjorna som leder ström :banana: De andra borstarna som sprakar är vanliga som man kan köpa på hööks eller börjes, den "taggiga" kommer från ellos för många herrans år sedan :D Kan det bero på vad borsten är gjord av syntet eller naturmaterial?
OM det nu är någon mer som har samma problem så : vad brukar ni göra för att "ladda av" :banana:

Sv: statisk elektricitet i borstarna?????

Jag brukar ha samma problem, det sprakar om häststackarna redan när man tar av utetäcket. Detta försvinner dock, om man sprutar pälsglans på hästen innan man börjar borsta.

Taack, ska prova detta så fort som möjligt, skönt att det inte bvara var jag som upptäckt detta problem.....

Jag brukar fukta borsten emellanåt med lite vatten. Funkar oxå och är mycket billigare.

Använda naturborstar kan vara ett tips och att själv inte ha typ fleccetröja/jacka och så. Det kan göra mkt.
Naturmatrial blir väl inte statiskt tror jag, medan de konstgjorda matrialen har en förmåga o bli statiska spec vintertid.

Har verkligen det problemet!!! Fast inte direkt med borstarna utan så fort jag tar i hästen. Han blir ju jätteskraj när det smäller så fort jag tar i han!! Och det är inte så det smäller bara precis när jag kommer i kontakt med honom utan håller jag handen på han eller runt manen så är det värsta stjärnornas krig attack, pangpangpang i handen hela tiden!!! Har fått tips om pälsglans, ska testa det! Hoppas det funkar så jag kan börja klappa på hästen igen....!! stackarn, han akn ju ite fatat nånting...

Förutom att använda naturborst så kan man ju tänka på vad fodret i hästarnas täcken är gjorda av så att det inte sitter ett fleedefoder och skaver på pälsen hela dagen så de är lagom laddade tills man ska ta av det.

:o Har alltid fleecejacka i stallet :o Då kan man ju säga på rak arm att fleece inte är något bra hästmaterial då man formligen laddar sin häst dagligen om man nu använder fleecetäcken och sånt :angel:

Släng plastborstarna och skaffa såna i naturmaterial!!

Syntetborst har dessutom en förmåga att slipas till nålar efter ett tag, det slipper man också med riktiga borstar...

Köp även ulltäcken istället för fleece, som är riktigt otäcka vad gäller statisk elektricitet.

Det är du som är laddad när du kommer till stallet.
Du måste jorda dig innan du tar i hästen.
Ta i ngt fast föremål som sitter fast i marken, element el.
röret till vattenkoppen.

pinky skrev:
Släng plastborstarna och skaffa såna i naturmaterial!!

Syntetborst har dessutom en förmåga att slipas till nålar efter ett tag, det slipper man också med riktiga borstar...

Precis, använder bara borstar i naturmaterial. Har iofs en i plast men den använder jag bara i svansen tillsammans med glansspray...

Hallå.
Jag har samma problem. Även med tex bilen. Man får sig ena riktiga smällar, och ibland är det lika otäckt att stänga bildörren som att ta i eltråd.. Det sägs att man ska spruta sköljmedel på klädseln.? Har inte testat det ännu.
Jag använder bara naturborstar annars skulle min häst avlida av skräck, och så måste man alltid "jorda" sig efter att man dragit av ett täcke eller en jacka. Har inte provat pälsglans men det kan ju vara nåt, man får akta sig bara så att man inte får det på tyglarna sen om man ska ut och rida.
Det är lite skillnad på olika hästars päls också. Den "värsta" sorten har en mjuk och flygig päls som blir mer statisk, ungefär som blont tunnt hår versus tjockare mörkt hår på människor. En del hästar får nästan aldrig stötar, en del hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka