Ståsits...

Kookaburra

Trådstartare
Ja, tänkte det är ju så dött här på KR så jag slänger in en ny tråd (igen...:crazy:)

Vad säger ni om detta med ståsits?

Jag känner att det för min del gått i överkant. Blir tokig av att inte få använda mitt säte som hjälp. Tränare vill att jag står helatiden, och jag har fått korta mina läder så mycket att jag nästan känner att min balans blir lidande av det. (Jag har längt dom igen... till behaglig längd)

Hur mycket får NI använda ert säte i ridningen? Och på vilket sätt? Jag har som blivit lite förvirrad...

Vet att det finns så himlans många olika stilar att rida "ridkonst" på, och jag försöker väl så att säga ta mig ifrån min gamla ridstil och ska nu öva på att rida ståsits.

Känns som att mycket av mina tidigare kunskaper förloras ner i ett svart hål då, då jag tidigare i princip BARA ridit med säte. :cry:

Känner mig ilband mycket hjälplös på hästryggen, så iband "fuskar" jag. När jag känner att vi bara vinglar runt och gör det för länge så sätter jag mig lite ner och RIDER istället för att åka...

Vad säger ni om detta? Hur rider ni ståsits och hur inverkar ni? Min tränar vill att jag använder "tonus", men hur fasen gör man det på en 4-åring:crazy: som precis vet hur man svänger? Och hur använder man tonus utan kontakt med hästryggen???

Sv: Ståsits...

Eftersom sittbenen är de som styr hästens bakben låter det inte så väldigt klokt att utöva ståsits på en unghäst som ju inte är så långt i sin utbildning.

Jag förstår din förvirring och tycker nog att du ska sjunka ner igen på pållens rygg och fortsätta rida med sätet, tills det känns som ert samspel är mer automatiserat och tills ni fått fler hjälper er emellan som du kan växla mellan.

Grejen med ståsits är att den ofta blir spjärn-sits. Du hamnar också längre fram med ditt överliv (och vips låser du nedre delen av din ryggs rörelser), vilket för vissa hästar kan vara bra, men för de flesta skapar obalans och mer spring i benen (till en början bromsar det upp, men när de vant sig vid den nya obalansen ger det större skjuts framåt på en framåtspringande häst, och motsatt effekt på en häst som ogärna springer).

I ståsitsen har du också svårt att få hästen FRAMFÖR dig, vilket iofs en 4åring är lite för ung för att ha styrkan och modet att helt och fullt vara.

Du kan lämna plats för din unghästs rygg att arbeta utan att vara i stå/spjärn-sits.

Men vaddå ståsits? Låter konstigt tycker jag. Du menar typ fältsits då? Har tränaren förklarat varför du ska sitta/stå så? Vad det är för plan inför framtida utbildning? Det är inte så att det är nån typ av sitshöjning du ska göra? Att du lättar rätt upp sas för ryggfrihet?

Att du ska rida med sitshöjning är ju nästan självklart då hästen ska lära sig att höja ryggen med tiden mot samling och om du trycker ner sätet i sadeln så får inte hästen utrymme för höjningen. Detta får varieras med framåt/nedåt i avlastningssits. Man kan variera sitshöjningen beroende på samlingsnivå och även rida med tonus och utnyttja bålen till stabilitet. Tonus är energin i kroppen, något som inte har med förmågan att ta ett tygeltag att göra. Om du ändrar din tonus, t ex höjer energin i din kropp känner hästen av det och får då hjälp att gå över till trav t ex.:idea:

Själv får jag jobba väldigt mycket med tonus och höjning av sätet för ryggutrymme. Med mycket varierande av samling-framåtnedåt, blandat med skolorna och övergångar (tonus). Det känns väldigt logiskt för hästen och nu ska vi "bara" renodla hjälperna och filtrera bruset. Men det är väl ett never-ending jobb. :crazy:

Det jag tror menas med ståsits i detta fallet är att man gör som en brygga mellan stigbyglarna. Man lägger tryck i stigbyglarna och spänner en båge över sadeln. Inte direkt som fältsits, men åt det hållet.

Som sagt blir det ofta spjärn-sits och man skyddar/låser nedre delen av sin rygg.

Ja, eftersom TS får höja lädrena gång efter annan så lär avståndet dessutom mellan säte och sadel öka hela tiden och spänningar o dyl öka. :crazy: Men det kanske finns en tanke bakom det hela. En övergångsträning för att nå nån annastans senare. Kanske?

du har en 4-åring som ska hålla tills den blir iaf 20 om än inte hela tiden i din ägo. du måste ju se till att hästens utveckling blir så gynnsam som möjligt, för att den ska ha en chans att hållas någorlunda skadefri tills den blir ca 7-8 år då man nog kan säga att de är färdiga. oavsett vad smart "experis" med broilertänk har för uppfattning om färdigvuxenhet i fysisk och psykisk bemärkelse.

innebär att du vid arbete med den måste sitta ganska lätt i sadeln till att börja med och ge den chans att muskla ryggen och få senor och ben att stadga sej, detta samband med ridning.
en häst måste bygga speciellt ryggmuskler för att orka bära sin ryttare. vävnader=muskler m.m. som är klämda under en sadel med tyngd under arbete får lite syre => dålig ryggverksamhet => svag rörelseapparat.... osv. så tänk på det när du vill sitta tungt i din sadel på en omusklad unghäst. egen balans kan du träna på en pilatesboll och cykla typ i terräng;)
lycka till och läs och lyssna på erfarna och f.a. kunniga hästmänniskor inga "pot-hunters" engelska för pokaljägare:cry:

mvh kladruby

du har en 4-åring som ska hålla tills den blir iaf 20 om än inte hela tiden i din ägo. du måste ju se till att hästens utveckling blir så gynnsam som möjligt, för att den ska ha en chans att hållas någorlunda skadefri tills den blir ca 7-8 år då man nog kan säga att de är färdiga. oavsett vad smart "experis" med broilertänk har för uppfattning om färdigvuxenhet i fysisk och psykisk bemärkelse.

innebär att du vid arbete med den måste sitta ganska lätt i sadeln till att börja med och ge den chans att muskla ryggen och få senor och ben att stadga sej, detta samband med ridning.
en häst måste bygga speciellt ryggmuskler för att orka bära sin ryttare. vävnader=muskler m.m. som är klämda under en sadel med tyngd under arbete får lite syre => dålig ryggverksamhet => svag rörelseapparat.... osv. så tänk på det när du vill sitta tungt i din sadel på en omusklad unghäst. egen balans kan du träna på en pilatesboll och cykla typ i terräng;)
lycka till och läs och lyssna på erfarna och f.a. kunniga hästmänniskor inga "pot-hunters" engelska för pokaljägare:cry:

mvh kladruby

Därför jobbar man hästen från marken tills den är så pass musklad ATT den kan bära ryttare :idea: samt innehar så mkt egen balans att ryttaren, om den är obalanserad inte stör för mkt.

Fast även då blir det en annan sak när ryttaren sitter där sen, inte minst att vänja sej vid känslan att balansera med ryttaren. Har den bra egen balans är det ett stort plus, men vänja sej vid känslan måste den ändå.

Kl
"Ståsits" låter ju märkligt, vad det nu är (fältsits?) men "remontsits" kallas det väl, att inte sitta tungt, det betyder inte att man står i stigyglarna, men att man avlastar ryggen lite mer. Det behöver inte bli spänningar av alls. Det beror på ryttaren, men en ryttare kan vara nog så spänd sittandes ner:cool:

Jag har fått för mig att man kan påverka hästens tyngdpunkt mycket om man vet vad man sysslar med, oavsett om man sitter eller står?

Jag har sett ryttare som kan påverka sina hästar enormt i fältsits, och sett ryttare som inte alls påverkar hur mycket de än sitter ner - så nog ligger det mycket i ryttarens kapacitet?

Absolut! Jag tänkte att det handlade om trav som man jobbar unghästar mest i, och då blir det svårare i fältsits för de flesta (däremot i galopp är det ju jättebra) , utan då kanske man rider lätt eller sitter i mer avlastningssits som är lite mer mellan.

Det hänger på ryttaren - det här med:o

Senast ändrad av en moderator:

Vem är det svårare för - hästen eller ryttaren?

(Jag har aldrig haft unghäst, så jag vet inte så mycket om det)

Är på jobbet... så det blir fort...

Ville bara klargöra att det handlar här om avlastningssits! Att gunga vikten i stigbyglarna. Inte regelrätt fältsits (vilket jag i o f s tycker att det nästan känns som att det har blivit med de jättekorta lädren jag skulle ha).

Ok, det kanske är så att din tränare tycker att lädrena är så långa att du får spjärna för att överhuvudtaget kunna lätta från sadeln i avlastningssits? Att ändra lädren känns ju alltid mysko med ändrade vinklar i höft- och knäleder osv. Upplevelsen på hästryggen och det tränaren ser kan ju avvika ibland...

För ryttaren att stå i lätt sits i trav och vara balanserad. Det är klart det går men det är svårare oftast än i galopp om inte ryttaren är så vältränad:idea:

Jag är själv väldigt försiktigt med det där att sitta ner, jag sitter lättare på en unghäst och rider lätt i trav om det inte stör balansen för den (mer åt lätt sits allra, allra först i traven och förstås även i galopp sen). När man sen börjar sitta ner riktigt så gör jag det bara någon minut och ökar på sakta. Men det finns ju olika åsikter om detta, tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men då är jag med, det är nog rätt för hästen så gör som tränaren tycker,:idea:

Vilka bra svar alla gett! Olika synpunkter att fundera på..

Idag har jag hittat rätt längd på lädren känns det som. (om det är rätt eller inte får tränaren utvisa på tisdag - men tills dess får det bli denna längd) Jag har dom kortare än jag brukat rida tidigare - men ändå så långa att det inte känns jokey när jag står i dem. Med den läderlängd som tränaren tyckte jag skulle börja på hade jag en väl tilltagen luftspalt mellan stjärt och sadel samt att jag hamnade MASSA i framvikt. Som att jag red nåt mellanting mellan fältsits och avlastningssits - och jag kan inte tänka mig att det är tanken med "ståsits" (som jag egentligen antar är samma som avlastningssits)? Hon sa ifs att det är bra att börja kort, för att sen länga allt eftersom man blir "mogen" för det.

Kanske jag har mognat?:)

Med denna längd jag hade idag kan jag ge ryggen frihet utan luftspalt men även utan att helt tappa kontakten med sadeln. Detta gör att jag får en liten kontakt med ryggens rörelser - något jag tidigare helt saknade med "jockey-lädren". Upplevde att jag idag fick möjlighet att kunna använda bålen att stabilisera med vid behov - utan att för den skull lägga vikt i sadeln. Det var faktiskt inte alls så svårt att balansera!:idea:

Jag tror att jag förväntar mig att denna "nya" ridstil ska vara så helt annorlunda mot allt jag ridit förr att jag överkorrigerar allt så att det känns helt annorlunda. "Känns det konstigt och knasigt så är det rätt" - typ. Men det behöver ju faktiskt inte vara så!

Skulle tro att det blir rätt svårt för hästen att balansera sig närmare din tyngdpunkt om du rider i för kraftig/fel avlastningssits. Det låter inte riktigt smart att korta sin stigläder för att komma upp över hästen, är det inte då vettigare att flytta sin egen tyngdpunkt lite framåt och hålla den stilla där, med stigläderlängd där benen är avlappnade ? Särskilt på en unghäst som kanske har extra svårt att balansera både sig själv och dig samtidigt.

Dessutom blir det svårare att sjunka ner i sadeln när man har för korta stigläder, plus att det är lätt att falla framåt med överkroppen, och då blir det ju pannkaka av själva avlastande. Istället kommer vikten på framdelen.

Om jag vore du skulle jag inte fortsätta på kortastigläder-spåret...Prova flytta bäckenet framåt och följ med i ryggrörelserna...:idea:;)

Kan förstå att du blir konfunderad!:)

Alltså, jag tror ju att jag greppat ståsits-konceptet hyfsat om det är den tränare jag tror att du menar. Och nja, jag tycker det finns en bra poäng i det men det är inget för mig.
En bättre typ av avlastning (kom gärna med för- och motargument för det känns som en "det här VERKAR rätt" snarare än någon teoretisk biomekanisk grund för det hela) tycker jag isf är lindrig Kalle Anka-sits. Att man kan vinkla fram bäckenet något men försöka att inte låta det påverka övriga sitsen för mycket, för att sen vinkla bak lite när man vill samla.

Den där överdrivna ståsitsen som du beskriver skulle jag aldrig palla med själv, möjligen som nödlösning om det känns som att varken lättridning eller nedsittning fungerar t ex väldigt otaktmässigt/spänt/svårmanövrerat och man behöver stabilisera sig för att kunna inverka. Men det är som sagt extremfall.
Däremot att försöka "åka med" och använda lite vikt -genom avslappning- i stigbyglarna för att markera riktning tycker jag är bra. Att ge så få sitshjälper som möjigt (precis som med övriga hjälper) för att renodla varje hjälp och störa hästen så lite som möjligt. Med sitshjälper tänker jag då ffa på rumpan och just sätet. Justeringar för att visa vägen ser jag som guidning snarare än hjälper, alltså t ex att föra bak inneraxeln något när man vill böja bålen inåt.
För jag tror det är vanligt att man vill rida för mycket med sitsen om man kommer direkt från "vanlig" dressyr, istället för att skola hästen till att bära ryttaren och ge hästen lite frihet under ansvar så det till slut kommer kännas som att man faktiskt åker häst trots att hästen går samlat och bra.

Som avlastningssits föredrar jag att lägga lite mer vikt på insidan av låren så att jag kan lyfta upp sittbenen en liten aning men behålla skinkorna i sadeln, om ni förstår hur jag menar. Det är tillräckligt för att inte trycka bort ryggen, och man kan fortfarande sitta i lodrät sits. Dessutom slipper man risken att bli stram i knäna och skjuta upp sig ur sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama