orion_x

Trådstartare
Hästen slog upp ett sår på benen häromdagen, så jag satte på henne benskydd. Dock verkar det som om de suttit för hårt, för idag när jag skulle ta ut dem så var benen jättesvullna där skydden suttit. Tog av dem igårkväll. Skydden har troligen suttit på i lite mer än ett dygn, för jag tro inte pappa tog av dem för natten när han släppte in dem.
kan senen ha skadats? Lika svullen i bägge fram, viss ömhet över såret som hon inte hade häromdagen. Hon har även ett överben där.

Sv: stasat?

Hej
Hmm... svårt att säga om senan är skadad eller inte. Hade hästen sår på bägge fram? Vad var det för skydd?

Jag skulle prova att kyla benen och låta hästen gå ut i hagen och sedan se hur benen verkade efter ett par timmar i hagen. Se till att såret är rent.

Var såret djupt? Är hästen halt?
Märkligt att den blev svullen på bägge benen.. eller satte du skydd på bägge? :confused:

Hon fick ett sår på höger fram. satte benskydd på bägge fram. Senskydd. Såret var tort och rent. Inte djupt utan baa en bit hud som slagits bort.
Hon är inte halt eller varmare i någon av hovarna. De går ute i hagen nu, så ska kolla till henne om nån timm igen för att se vart det lutar. Tänkte på att jag skulle tagit febern på henne, men kan inte göra det själv... någon måste bremsa eller liknande annars slår hon ner mig:crazy: men hon åt upp sin mat med god aptit och hade ätit upp det jag gav henne inatt som vanligt.

Då behöver du nog inte vara orolig! :)

En av våra hästar svullnar ofta i ffa bakbenen över natten. Dom kan se ut som riktiga stockar! ;) Men efter ett par timmar i hagen har han "gått ur" sig det och är sval och fin i benen igen.

I och med att hon verkar ha god aptit och är pigg i övrigt så är det nog ingen fara.

Hoppas det löser sig, berätta gärna hur det går! :bump:

Senorna kan mycket väl ha tagit stryk.
Hur tänkte du när du beslöt att ha benskydd på henne?:confused:

Hej!
Jag tror inte du behöver vara jätteorolig. Kyl benen och låt hästen röra sig lite så ska du se att det går ner. Jag har gjort samma misstag. Min häst hade vrickat sig och veterinären tyckte att han skulle ha stödbandage i box och hage. Jag satte då elastiska lindor + pad på båda frambenen vilket resulterade i två väldigt tjocka ben efter ca 1 dygn. Återgick till det normala utan komplikationer. Jag har även lyckats få min häst lindad för hårt/dåligt på klinik. Skulle stå med bandaget i 10 dagar och när vi tog av det såg böjsenan ut som en banan :( , och det var vätskande trycksår från kota upp till knä... Detta ultraljudades för säkerhets skull. Har också läkt helt utan komplikationer (krävde dock antibiotika behandling pga trycksårens närhet till senan). Vad jag menar är att det ska en hel del otur till om man ska lyckas skapa en riktig senskada mha benskydd/lindor.

Mozart

Ok, det känns skönt att höra. jag har pratat med veterinär med men det fanns tydligen inte så mycket att göra mer än och vänta och se. Ska ner i byn och se om jag kan ragga upp lite finadyne eller butta. Skulle ge henne en dos om svullnaden inte lade sig och se till att hon rör på sig för att hjälpa.

Hur lång tid tog det innan svullnaden lade sig? Nu har svullnaden minskat lite sen idag på morgonen, men de har rört på sig massvis och busat och härjat hela dagen. Har fått finadyne med till henne som jag ska hämta ut imorgon...
Känns som om svullnaden har flyttat sig lite nedåt, och hon är varm runt benen. *suck*

Senorna kan absolut ta stryk, man ska INTE ha senskydd i hagen för dom är alltför hårda, mjuka damasker eller oelastiska lindor med pad under är det bästa. Och aldrig skydd på över natten.... :crazy:

Men gjort är gjort, så får ju hoppas att det inte hänt något allvarligt... Är hon fortf svullen på båda benen??

Ja det var dumt. Men gjort är gjort och nu får jag göra det bästa av det....
Anledningen till att hon hade skydden på natten var för att jag glömde säga till pappa att ta av dem när han tog in dem.

Det mesta av svullnaden har lagt sig. De har busat runt som galningar hela dagen. Men får se hur det ser ut imorgon efter de har stått inne över natten.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 806
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min lilla grabb har antagligen blivit sparkad i hagen,han har som en cm lång rispa fram mitt på skenbenet,lite varm,lite svullen,men...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Lykka
·
Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: MalinM
·
J
Hästvård Min gamla dam har haft en period med svullna ben pga att det var så hårt underlag. Hon fick skor med brodd, svullnaden gick ner. Hade...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: jezzscar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Svamp?